تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,099 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,736 |
مقایسه اثربخشی درمان تعاملی والد-کودک(PCIT)، آموزش ذهنآگاهی کودک محور(بوردیک) و آموزش برنامه والدین سالهای باورنکردنی(IY) بر کاهش نشانههای درونیسازی شده دانشآموزان دوره اول ابتدایی شهر تبریز | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 4، دوره 18، شماره 71، مهر 1402، صفحه 37-50 اصل مقاله (613.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.14762 | ||
نویسندگان | ||
آناهیتا اوبالاسی1؛ علی خادمی* 2؛ مجید محمود علی لو3؛ مهین اعتمادی نیا4 | ||
1دانشجو/ دانشگاه ازاد اسلامی | ||
2دانشیار گروه روانشناسی | ||
3استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز | ||
4دانشگاه آزاد اسلامی | ||
چکیده | ||
چکیده هدف این پژوهش تعیین تفاوت اثربخشی درمان تعاملی والد-کودک(PCIT)، ذهن آگاهی کودک محور(بوردیک) و برنامه سال های باورنکردنی(IY) بر کاهش نشانههای درونیسازیشده دانشآموزان دوره اول ابتدایی شهر تبریز بود. در قالب طرح نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری با سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل و اجرای پرسشنامه رفتاری کودک (CBCL) آخنباخ نسخه والدین اطلاعات لازم جمع آوری شد. جامعه آماری شامل کلیه مادران و دانش آموزان دورهی اول ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 1399-1398 بود. نمونه شامل 40 نفر دانشآموز به همراه مادران شان است که 30 نفر به عنوان گروه آزمایشی و 10 نفر به عنوان گروه کنترل به روش داوطلبانه و مبتنی بر معیارهای ورود انتخاب شدند. پس از برگزاری دورههای درمانی(تعاملی والد-کود، ذهنآگاهی کودک محور و سالهای باورنکردنی) طی 3 ماه و تحلیل داده ها با روش تحلیل واریانس مختلط، نتایج نشان داد که روشهای درمانی تعاملی والد-کودک، ذهن آگاهی کودک محور و برنامه سال های باورنکردنی بر کاهش نمرات درونی سازی شده دانشآموزان از جلسه ی پیش آزمون تا جلسه ی پیگیری موثرند. نتایج آزمون بونفرونی نشان داد که روش درمان تعاملی والد-کودک اثربخشتر از روش درمانی ذهن آگاهی کودک محور در کاهش نشانه های درونی سازی شده دانشآموزان است. | ||
کلیدواژهها | ||
درمان تعاملی والد-کودک؛ آموزش ذهنآگاهی کودک محور(بوردیک)؛ آموزش برنامه والدین سالهای باورنکردنی و نشانههای درونیسازی شده | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 455 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 153 |