تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,275 |
تعداد مقالات | 15,740 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,840,136 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,674,583 |
شهر انسانمحور در فلسفه مدرن | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
دوره 17، شماره 43، مرداد 1402، صفحه 338-363 اصل مقاله (803.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.50394.3122 | ||
نویسندگان | ||
فرهاد برندک* 1؛ فریدون بابایی اقدم2؛ حسن محمودزاده2 | ||
1دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، ، دانشگاه تبریز، ایران. | ||
2دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
با ظهور آنچه که انقلاب فلسفی خوانده شده است، روشن است که بدون رویهها و مسائل اندیشهای لازم، هر علمی صرفاً تداوم جهان پذیرفتهشده در وضعیت فعلی است، و نقش اصلی خود به عنوان عمل انتقادی را در برابر عمل علمی انکار میکند. ما در اینجا مسئله انسان (محوری) را در فلسفه مدرن و فلسفه شهر گرد هم میآوریم. ما در اینجا این اصطلاح را ابتدائاً در فلسفه مدرن بررسی و سپس برای تدقیق یا باز تفسیر آن در فلسفه شهر، به تحلیل آثار دست اول در جهت تعریف شهر انسانمحور مدرن میپردازیم. لذا سوال اصلی پژوهش اینگونه مطرح میگردد که شهر انسانمحور در فلسفه مدرن چیست؟ مطابق نتایج، همانطور که کانت، طرح انسانیکردن علم را با جدا کردن انسان از ساحت غیرمادی شناخت انجام میدهد؛ شهرسازان مدرنیست نیز طرح انسانیکردن شهر یا همان شهر انسانمحور را با جدا کردن آن از ساحت و جهان اصلیاش انجام میدهند. طرح استعلائی شهرسازان مدرنیست با شناخت پسینی، آنچه برای انسان در شهر مناسب بوده را دریافت و سپس به صورت یکسان در امر پیشینی یعنی جهانشمول و محض در یک امر کلی برای تمام انسانها و تمام شهرها اعمال میکند. این در حالیست که فهم انسان در شرایط یکسان، ما را به این نکته میرساند که انگار هیچ انسانی وجود ندارد؛ چرا که مشخصههای شخصیتی، فرهنگ و تجربه زیستی انسان قربانی ویژگیهای انتزاعی و کلی میگردد و این همان انسانی کردن شهر مدرن با حذف انسان از شهر میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
وصول به حقتعالی؛ ملاصدرا؛ حکمت متعالیه؛ سلوک؛ تفکر سلوکی | ||
مراجع | ||
Al-Attas, F. (1998). Asian mode of production, the global capitalist system and the emergence of modern government in Iran and Turkey. Translated by H. Ahmadi. Political and Economic Information, 136, 56-69. Berman, M. (2000). The Experience of Modernity, translated by M. Farhadpour, Tarh-e Νo. (in Persian) Bermudez, J. (2008). Cartesian Skepticism: Arguments and Antecedents. in J. Greco (ed.), The Oxford Handbook of Skepticism. Oxford University Press. Boddice, R. (2011). The End of Anthropocentrism. In R. Boddice (ed). Anthropocentrism: Humans, Animals, Environments. Brill Academic Publishers. Burchett, K. L. (2016). Anthropocentrism as Environmental Ethic. Thesis Philosophy. The University of Kentucky. https://uknowledge.uky.edu/philosophy_etds/12 Burkhard, J. (2004). Apostolicity Then and Now: An Ecumenical Church in a Postmodern World. Liturgical Press. https://books.google.com/books?id=4_ Caygill, H. (2009). A Kant dictionary, Blackwell Publishing. Eva, L. (2011). Bacon’s Doctrine of the Idols and Skepticism. In D. Machuca (Ed.). Pyrrhonism in Ancient, Modern, and Contemporary Philosophy, Springer. Farhoodinia, M. (2009). A study of similar themes in the American Transcendence literature and Sohrab Sepehri's Poetry. Comparative Literature Studies, 3(10), 185-204. (In Persian) Fischer, k. (1857). Francis Bacon of Verulam: Realistic philosophy and its age, Longman. Ganji, A. (2003). Tradition and Modernity, Journal of Reflection of Thought, 38, 34-40. (In Persian) Ghezelsofla, M. (2008). Epistemological Traits of Thinking in Pre-modern, Modern and Postmodern Eras. Research Letter of Political Science, 3(1), 119- 157. (In Persian) Ghorbani, G. (2005). Kant's human-centered scientism and its effects on his moral and religious theory, Philosophical Knowledge, 19, 245-274. (In Persian) Hegel, G. W. F. (1977). Phenomenology of Spirit. Translated: Miller. A. V. Oxford University Press. Heller, A. (1999). Marx and Modernity. In Jessop, B. & Wheatley, R. (Eds.). Karl Marx’s Social and Political Thought: Critical assessments. Vol. V. Marx’s Life and Theoretical Development. Routledge. Hoffe, O. (2010). Kant's Critique of Pure Reason: The Foundation of Modern Philosophy, Springer. Kant, I (1996). Practical Philosophy. Translated by M. Gregor, Cambridge University Press. Kant, I (2021). The Critique of Pure Reason. Translated by J. M. D. Meiklejohn, The Project Gutenberg eBook. https://www.gutenberg.org/files/4280/4280-h/4280-h.htm#chap04 Kopnina, H (2019). Anthropocentrism and Post-Humanism. In H. Callan, (Ed). The International Encyclopedia of Anthropology. Wiley-Blackwell. https://www.researchgate.net/publication/336591643 Anthropocentrism_and_Post-humanism Laan, J. M. (2007). Seeking Meaning for Goethe's Faust. Continuum. Levick. (2021). Marshall Berman and D. J. Waldie: Memory and Grief in Urban and Suburban Spaces. in: Evans, A & Kramer, K. (Eds). Time, the city, and the Literary Imagination. Palgrave Macmillan. Lisiak, A.; Cox, R.; Tienes, F. & Braddel, S. (2018). A city coming into being: Walking in Berlin with Franz Hessel and Marshall Berman. City, 22(5), 1-17. https:// DOI: 10.1080/13604813.2018.1555960 Mahroyan, H. (1998). What is a rupture? Culture of Development, 38, 42-45. (In Persian) Manzo, S. (2017). Reading Scepticism Historically. Scepticism, Acatalepsia and the Fall of Adam in Francis Bacon. in: Smith, P & Charles, S (Eds.). Academic Scepticism in the Development of Early Modern Philosophy. Springer International Publishing. Molczanow, A. (2012). Quantification: Transcending Beyond Frege’s Boundaries: A Case Study in Transcendental-Metaphysical Logic. Brill Academic Publishers. Nilsson, A. & Levitsky, M. (2016). Humanistic and normativistic metaphysics, epistemology, and conative orientation: Two fundamental systems of meaning. Personality and Individual Differences, 100, 85-94. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.01.050 Nimmo, R. (2011). The Making of the Human: Anthropocentrism in Modern Social Thought. In: Boddice, R (Ed). Anthropocentrism: Humans, Animals, Environments. Brill Academic Publishers. Ogilvy, J. (1992). Revisioning Philosophy. State University of New York Press. Olsen, G. (2012). The Turn to Transcendence: The Role of Religion in the Twenty-First Century. Catholic University of America Press. Penner, M. B. (2005). Christianity and the Postmodern Turn: Six Views. Brazos Press. Pickles, J. (2009). Phenomenology, Science and Geography; Spatiality and the Human Sciences. Cambridge University Press. Rahimian, S & Rahbar, H. (2009). Epistemology in Philosophical Systems of Descartes and Sohrawardi, Philosophical Meditations, (4), 7- 25. (In Persian) Roulier, S. (2018). Shaping American Democracy: Landscapes and Urban Design. Palgrave Macmillan. Sax, B. (2011). What is this Quintessence of Dust? The Concept of the ‘Human’ and its Origins. In: Boddice, R (Ed). Anthropocentrism: Humans, Animals, Environments. Brill Academic Publishers. Scott, A. & Soja, E. (1996). The city: Los Angeles and Urban Theory at the End of the Twentieth Century. University of California Press. Simon, J. (2021). Introduction: Introducing Philosophy of the City. Topoi, 40, 387–398. https://link.springer.com/article/10.1007/s11245-021-09739-0#citeas Slater, T. (2002). Fear of the city 1882–1967: Edward Hopper and the Discourse of anti-urbanism. Social & Cultural Geography, 3(2), 135- 154. Stang, N. F. (2021). Kant’s Transcendental Idealism. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. https://plato.stanford.edu/entries/kant-transcendental-idealism/#TranRealEmpiIdea Steinberg, M. (2018). Proletarian Imagination: Self, Modernity, and the Sacred in Russia, 1910–1925. Cornell University press. Turner, B. (1990). The Two Faces of Sociology: Global or National? In M. Featherstone, (Ed). Global Culture: Nationalism, Globalization and Modernity: A Theory Culture and Society Special Issue, Sage Publications. Vaetisi, S. (2013). Anti-urban ideologies and practices in the evolution of the American City. Transylvanian Review. 3, 82-95. Wagner, P. (1994). A Sociology of Modernity: Liberty and Discipline, Routledge. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,531 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 255 |