تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,269 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,952,180 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,622,787 |
مفهوم "نیستی" در اندیشۀ هایدگر و فلسفۀ چین | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 9، دوره 7، شماره 13، آبان 1392، صفحه 193-214 اصل مقاله (559.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی اصغر مصلح1؛ مرتضی گودرزی* 2 | ||
1استاد گروه فلسفه، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
تحلیل بحثِ نیستی در فلسفۀ هایدگر به خصوص در آثار متأخرِ وی، و جایگاهی که وی برای نیستی در وصول به حقیقتِ هستی و آشکارگی قائل است، اهمیتی به سزا در تاریخ فلسفۀ غرب دارد. هایدگر این بحث را در فرازهایِ مختلف، از جمله در تبیینِ دازاین و اگزیستانس و در راهیابی به نسبتهای انتولوژیک به صورتی ایجابی و نه سلبی مطرح میکند. وی دازاین را در سیر به سوی نیستی و در حالت ترسآگاهی(Angst) به تصویر میکشد. از طرف دیگر چنین مینماید که مفهوم نیستی در فلسفههای چینی از مفاهیمِ اصلی و کلیدی محسوب میشود. در تفکر چینی، درهم تنیدگیِ هستی(Yu) و نیستی(Wu) عاملِ مؤثری برای درکِ وحدت و همبستگیِ میان نیروها و پدیدهها، فعّالیتها و انفعالات و معنا بخشی به کنشهایِ میانِ هستندهها تلقی میشود که با نگرشی هستیشناختی قابلِ تشخیص است. مسئلۀ اصلیِ این جستار، ویژگیِ نیستی و کارکردِ آن در تعاملِ "هستی"(Being) و "ناهستی"(Non Being) است. در این نوشتار برآنیم تا ضمن بررسیِ معناهای مختلفِ "نیستی" در دو فلسفه، به تحلیلی تطبیقی در مورد کارکردِ این مفهوم در ارتباط میان "نیستی" و "هستی" بپردازیم. همچنین تلاش شده مفهومِ غیرِ پوچگرایانه و غیرسلبیِ "نیستی" در فلسفۀ چین به خصوص در آیینهایِ دائویی(Daoism) و ذن بودیسم Zen Buddhism)) با معنایِ نیستی در اندیشۀ هایدگر مورد مقایسه قرار گیرد و ضمن بررسیِ مفاهیمی مانندِ "حقیقت و گشایش"، "راه" و "رهایی از تفکر"، تقرب به سوی هستی مورد کاوش قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
دائو؛ نیستی؛ هستی؛ مستوری؛ ترسآگاهی | ||
مراجع | ||
- سارتر، ژان پل.(1350)، هستی و نیستی، چاپ اول، ترجمۀ عنایت ا... شکیباپور، تهران.
- خراسانی، شرفالدین.(1387)، نخستین فیلسوفان یونان، تهران، علمی و فرهنگی.
- هایدگر، مارتین.(1386)، هستی و زمان، ترجمۀ سیاوش جمادی، تهران، ققنوس.
- هایدگر، مارتین.(1383)، متافیزیک چیست؟، ترجمۀ سیاوش جمادی، تهران، ققنوس.
- هایدگر، مارتین.(1385)، معنای تفکر چیست؟، ترجمۀ فرهاد سلیمانیان، تهران، مرکز.
- هایدگر، مارتین.(1378)، راههای جنگلی، ترجمۀ منوچهر اسدی، تهران، درج.
- لائو، تزو.(1389)، دائو د جینگ، ترجمۀ لادن جهانسوز، تهران، بهجت.
- والگانیو، دانیلا.(1386)، درآمدی بر افادات به فلسفۀ هایدگر، ترجمۀ محمدرضا قربانی، تهران، گام نو.
- Anderson, H.(1959). Introduction to Discourse on Thinking by Martin Heidegger, New York: Harper & Row. -Benoit, H.(1959).The supreme doctrine, New York: Viking.- - Chang, Chung-yuan.(1970).Commentary on J. Glenn Gray's "Splendor of the simple", Philosophy East and West V.20, P241-246, USA, Honolulu: University Press of Hawaii. - Eckartsberg, Rolf von and Valle, Ronald S.(1981). Heideggerian Thinking and the Eastern Mind, From: Metaphors of Consciousness, Edited by Ronald S. Valle and Rolf von Eckartsberg, New York and London: Plenum Press. - Encyclopædia Britannica.(2011). Chinese philosophy: 112694 - Gullette, Alan.(1976).The Concept of Nothing in Zen, Religious Studies 3770: Zen Buddhism, University of Tennessee-Knoxville. - Heidegger,Martin.(1949). "What is Metaphysics?", translted by R. F. C. Hull and Alan Crick, Chicago: Henry Regnery. - Heidegger, Martin. (1968). What is called thinking?, New York: Harper & Row. Heidegger, - Martin. (1957), Identity and Difference, translated by Joan Stambaugh, NewYork: Harper & Row, 16. -Lao Tsu.(1972). Tao te ching, New York: Random House. -May, Reinhard. (1996).Heidegger's hidden sources: Translated by Graham Parkes, Oxon: Routledge. -Pang, Pu (1999). Shuo-Wu‘‖ [On ―Nothing‖], in Dang-Dai-Xue-Zhe-Zi-Xuan- Wen-Ku: Pang-Pu-Juan [Selected Works of Contemporary Scholars: Pang Pu] (Hefei: Anhui-Jiao-Yu-Chu-Ban-She), 348-63 - Paluch, S. J.(1970). Heidegger's "What is Metaphysics?” Philosophy and Phenomenological Research, Vol. 30, No. 4. -Reid, Gilbert. (1917). "Taoism, an Appreciation", The Biblical World, Vol.49, No. 2, The University of Chicago Press. -Sheehan, Thomas.(2001). READING HEIDEGGER'S “WHAT IS METAPHYSICS?” The New Yearbook for Phenomenology and Phenomenological Philosophy, Stanford University. -Steffney, John,(1977),Transmetaphysical thinking in Heidegger and Zen Buddhism, Philosophy East & West, Vol. 27, No. 3. 323-335, USA: University of Hawaii Press. -Stewart, Harold, Journal of Shin Buddhism, O. Box 3944, Manuka A.C.T. 2603, AUSTRALIA -Yao, Zhihua. (2010). Typology of nothing: Heidegger, Daoism and Buddhism, Comparative Philosophy, Volume 1, No. 1 : 78-89 Open Access / ISSN 2151-6014 - Zhuangzi.(1998).Wandering on the way: early Taoist tales and parables of Chuang Tzu, translated by Victor H. Mair, University of Hawaii Press, (1998) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,402 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 342 |