تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,269 |
تعداد مقالات | 15,640 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,699,493 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,580,107 |
ارزیابی و تحلیل وضعیت بهرهبرداری از منابع یادگیری و آموزشی کشاورزان به تفکیک سامانههای آبیاری (مطالعه موردی: استان قزوین) | ||
دانش آب و خاک | ||
مقاله 14، دوره 33، شماره 1، فروردین 1402، صفحه 203-217 اصل مقاله (637.32 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ws.2021.42827.2391 | ||
نویسندگان | ||
محمد نوید فرح زا1؛ بیژن نظری* 2 | ||
1گروه علوم و مهندسی آب، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین. | ||
2دانشیار گروه علوم و مهندسی آب دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) | ||
چکیده | ||
نیاز به آموزش در بخش کشاورزی به منظور استفاده بهتر از منابع زمین و آب همیشه وجود دارد. در این پژوهش منابع یادگیری و آموزشی کشاورزان شناسایی شدند. سپس وضعیت بهرهبرداری از آن به تفکیک سامانههای آبیاری (سطحی و تحتفشار) و ارتباط آن با سن، تحصیلات، پیشینه به کارگیری سامانه آبیاری با استفاده از آزمونهای آماری مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفت. روش انجام پژوهش فن دلفی و ابزار پیمایش پرسشنامه بود. در مجموع 358 پرسشنامه تکمیل و جمعآوری شدند. ارزیابیها نشان دادند وضعیت بهرهبرداری از منابع یادگیری و آموزشی از دیدگاه "کشاورزان"، "صاحبنظران" و "آموزشگران" به ترتیب دارای امتیاز 08/1±73/1، 94/0±47/2 و 79/0±99/1 (از امتیاز کل 5) برای زارعان دارای سامانه آبیاری سطحی، 05/1±98/1، 84/0±52/2 و 95/0±39/2 (از امتیاز کل 5) برای زارعان دارای سامانه آبیاری تحتفشار، 08/1±19/2، 87/0±28/2 و 96/0±12/2 (از امتیاز کل 5) برای باغداران دارای سامانه آبیاری سطحی و 92/0±55/2، 88/0±38/2 و 21/1±37/2 (از امتیاز کل 5) برای باغداران دارای سامانه آبیاری تحتفشار است. وضعیت بهرهبرداری از منابع یادگیری و آموزشی (متوسط به پایین) نشان میدهد ظرفیتسازی و تغییر در محتوا و نحوهی استفاده از منابع یادگیری و آموزشی با توجه به شرایط و علایق و زمینههای انگیزشی کشاورزان امری ضروری و لازم است. در میزان استفاده از منابع یادگیری و آموزشی کشاورزان سن در هیچ کدام از گروهها تاثیر معناداری ندارد. پیشینه به کار گیری سامانه آبیاری تنها در گروه زارعان دارای سامانه آبیاری تحتفشار دارای رابطه مثبت و معنادار بود و سطح تحصیلات در تمامی گروهها اثر مثبت و معنادار داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
آبیاری تحتفشار؛ آبیاری سطحی؛ آموزش؛ آموزشگران؛ دلفی | ||
مراجع | ||
Abbasi Rostami A, Ahmadpour A and Sharifzadeh M, 2016. Analysis of effectiveness of extension education activities on promoting tobacco growers' knowledge level in Mazandaran province with modeling structural equation. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research 47(3): 695-706. (In Persian with English abstract).
Anonymous, 2019a. Agricultural Statistics Crop Year 2017, Volume 3: Horticultural Products, Ministry of Agriculture Jihad, Deputy of Planning and Economics, ICT Center. (In Persian).
Anonymous, 2019b. Agricultural Statistics Crop Year 2016-2017, Volume 1: Crops Products, Ministry of Agriculture Jihad, Deputy of Planning and Economics, ICT Center. (In Persian).
Azizi Khalkheili T, Karimi Gougheri H and Akbarpour M, 2017. Factors motivating Mazandaran farmers to attend extension educational programs at agricultural education centers. Journal of Agricultural Education Administration Research 39: 54-66. (In Persian with English abstract).
Azizi-Khalkheili T, 2017. Investigating the effectiveness of farmers occupational training. The case of: vermicompost production training in Pasargad township. Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture 4 (7): 39-47. (In Persian with English abstract).
Bello-Bravo J, Zakari OA, Baoua I and Pittendrigh BR, 2019. Facilitated discussions increase learning gains from dialectically localized animated educational videos in Niger. Information Technology for Development 25(3): 579-603.
Chebbi HE, 2010. Agriculture and economic growth in Tunisia. China Agricultural Economic Review 2(1): 63–78.
Cronbach LJ, 1951. Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika 16: 297–334.
Dhehibi B, Rudiger U, Moyo, HP and Dhraief MZ, 2020. Agricultural technology transfer preferences of smallholder farmers in Tunisia’s arid regions. Sustainability 12(1): 421.
Douce Ch, 2017. Different perspectives on evaluation. Open Learning. The Journal of Open, Distance and e-Learning 32(3): 193-195.
Hamdi Ahmadabad Y, Liaghat AM, Sohrabi T, Rasoulzadeh A and Nazari B, 2016. Performance evaluation of furrow systems in corn farms to improve irrigation efficiency under farmer management (Case Study: Moghan Agro-Industry and Husbandry). Journal of Water and Irrigation Management 6(1): 15-28. (In Persian with English abstract).
Heaton K, Barnhill J and Hill R, 2012. Strengthening Armenian irrigation capability through extension education and mentoring. Journal of International Agricultural and Extension Education 19(3): 30-38
Islam MS, Kabir MH, Ali MS, Sultana MS and Mahasin M, 2019. Farmers’ knowledge on climate change effects in agriculture. Agricultural Sciences 10: 386-394.
Kamal Chaudhary K, 2020. Farmers’ knowledge of ICT interventions in Indian agriculture sector. Our Heritage 68(1): 10680-10703.
Mirgohar M and Movahed Mohammadi H, 2008. Investigating and prioritizing the training and extensional needs of wheat producers by measuring their technical knowledge level and performance. Iranian Agricultural Extension and Education Journal 4(1): 61-72. (In Persian with English abstract).
Niewolny KL and Lillard PT, 2010. Expanding the boundaries of beginning farmer training and program development: A review of contemporary initiatives to cultivate a new generation of American farmers. Journal of Agriculture, Food Systems, and Community Development 1(1): 65-88.
Niknami M, Assar M and Sabouri MS, 2014. Affective educational factors in enhancing knowledge of gardeners in utilizing under pressure irrigation systems in the Semnan province. Journal of Agricultural Extension and Education Research 6(4-24): 31-46. (In Persian with English abstract).
Ooi PAC and Kenmore PE, 2005. Impact of educating farmers about biological control in farmer field schools. Second International Symposium on Biological Control of Arthropods, 12-16 September, Davos, Switzerland.
Pandey H and Pant DC, 2020. Quality higher education and sustainable development (Special Reference to State Of Uttarakhand). Educational Management: A Skill Building Approach 68(1): 652-660.
Ramesh P and Krishnan P, 2020. Professional competence of teachers in Indian higher agricultural education. Current Science 118(3): 356-361.
Ramezani Humbari F and Nazari B, 2017. A study of the effect of design and operation mismatch on classic sprinkler systems’ efficiency. Iranian Journal of Soil and Water Research 47(4): 649-656. (In Persian with English abstract).
Ullah A and Khan A, 2019. Effect of extension-farmers contact on farmers’ knowledge of different pest management practices in the rain-fed districts of Khyber Pakhtunkhwa, Pakistan. Sarhad Journal of Agriculture 35(2): 602-609.
Zare A and Zolali N, 2015. Educational needs of optimal management of irrigation among Ramshir' farmers. Agricultural Education Administration Research 7(32): 84-96. (In Persian with English abstract). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 294 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 189 |