تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,035 |
تعداد مقالات | 12,704 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,205,291 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,705,177 |
ارزیابی و تحلیل وضعیت بهرهبرداری از منابع یادگیری و آموزشی کشاورزان به تفکیک سامانههای آبیاری (مطالعه موردی: استان قزوین) | ||
دانش آب و خاک | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 دی 1402 | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ws.2021.42827.2391 | ||
نویسندگان | ||
محمد نوید فرح زا1؛ بیژن نظری ![]() | ||
1گروه علوم و مهندسی آب، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین. | ||
2دانشیار گروه علوم و مهندسی آب دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) | ||
چکیده | ||
نیاز به آموزش در بخش کشاورزی به منظور استفاده بهتر از منابع زمین و آب همیشه وجود دارد. در این پژوهش منابع یادگیری و آموزشی کشاورزان شناسایی شدند. سپس وضعیت بهرهبرداری از آن به تفکیک سامانههای آبیاری (سطحی و تحتفشار) و ارتباط آن با سن، تحصیلات، پیشینه به کار گیری سامانه آبیاری با استفاده از آزمونهای آماری مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته است. روش انجام پژوهش فن دلفی و ابزار پیمایش پرسشنامه بود. در مجموع 358 پرسشنامه تکمیل و جمعآوری شدند. ارزیابیها نشان دادند وضعیت بهرهبرداری از منابع یادگیری و آموزشی از دیدگاه "کشاورزان"، "صاحبنظران" و "آموزشگران" به ترتیب دارای امتیاز 08/1±73/1، 94/0±47/2 و 79/0±99/1 (از امتیاز کل 5) برای زارعان دارای سامانه آبیاری سطحی، 05/1±98/1، 84/0±52/2 و 95/0±39/2 (از امتیاز کل 5) برای زارعان دارای سامانه آبیاری تحتفشار، 08/1±19/2، 87/0±28/2 و 96/0±12/2 (از امتیاز کل 5) برای باغداران دارای سامانه آبیاری سطحی و 92/0±55/2، 88/0±38/2 و 21/1±37/2 (از امتیاز کل 5) برای باغداران دارای سامانه آبیاری تحتفشار است. وضعیت بهرهبرداری از منابع یادگیری و آموزشی (متوسط به پایین) نشان میدهد ظرفیتسازی و تغییر در محتوا و نحوهی استفاده از منابع یادگیری و آموزشی با توجه به شرایط و علایق و زمینههای انگیزشی کشاورزان امری ضروری و لازم است. در میزان استفاده از منابع یادگیری و آموزشی کشاورزان سن در هیچ کدام از گروهها تاثیر معناداری ندارد. پیشینه به کار گیری سامانه آبیاری تنها در گروه زارعان دارای سامانه آبیاری تحتفشار دارای رابطه مثبت و معنادار بود و سطح تحصیلات در تمامی گروهها اثر مثبت و معنادار داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
آبیاری تحتفشار؛ آبیاری سطحی؛ آموزش؛ آموزشگران؛ دلفی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9 |