تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,035 |
تعداد مقالات | 12,704 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,204,032 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,705,130 |
شناسایی سیستم و تخمین پارامترهای هواپیما در حضور نویز با استفاده از روش حداقل مربعات | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 خرداد 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2022.49493.3032 | ||
نویسندگان | ||
حجت طائی ![]() | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر | ||
2دانشگاه صنعتی مالک اشتر | ||
3MUT | ||
چکیده | ||
شناسایی سیستم به منظور استخراج مدل دینامیکی و ریاضی یک سیستم به کمک دادههای آزمایش بهکار برده میشود. چنانچه سیستم مورد بررسی هواپیما باشد، این فرایند شناسایی سیستم هواپیما نام میگیرد که از آن، جهت تخمین مشتقات کنترل و پایداری هواپیما استفاده میشود. روش حداقل مربعات یکی از روشهای مورد استفاه در حوزه زمان و فرکانس جهت تخمین پارامترهای هواپیما است. در این مقاله شناسایی سیستم و تخمین ضرائب آیرودینامیکی هواپیمای F-16 با استفاده از روش حداقل مربعات و رویکرد خطای معادله انجام میگردد. از این رو تمرکز اصلی بر روی فرمولبندی مدل آیرودینامیکی برای تخمین ضرائب مجهول و ناشناخته با استفاده از روش حداقل مربعات است.دراین راستا شبیهسازی شش درجه آزادی غیرخطی هواپیمای F-16 انجام شده وبااستفاده از نتایج آن، شناسایی سیستم وتخمین تابع تبدیل کانال عرضی-سمتی وسپس،تخمین ضرائب نیرو و ممانهای آیرودینامیکی کانال عرضی-سمتی هواپیما با استفاده از رگرسیون حداقل مربعات انجام شده و نتایج آن تحلیل میگردد. یافتههای بدست آمده نشان میدهد که مدلسازی و تخمین ضرائب صورت گرفته تطابق بسیار خوبی با دادههای آزمایش داشته و میتواند برای مطالعات بعدی از جمله اهداف کنترلی مناسب باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
شناسایی سیستم؛ تخمین پارامتر؛ شبیهسازی؛ حداقل مربعات؛ خطای معادله؛ هواپیمای F-16 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 38 |