تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,275 |
تعداد مقالات | 15,751 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,866,552 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,690,453 |
بررسی خواص مکانیکی کامپوزیتهای هیبریدی چوب-پلاستیک بر پایه پلیاتیلن/پلی آمید و الیاف تقویتکننده کربن | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 16، دوره 52، شماره 3 - شماره پیاپی 100، آبان 1401، صفحه 145-153 اصل مقاله (802.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2022.48574.3003 | ||
نویسندگان | ||
محمد شعا1؛ پیمان شاهی* 2؛ سید کاوه هدایتی3؛ محمد رضا ابراهیمیان4 | ||
1کارشناس ارشد، مهندسی مکانیک- ساخت و تولید، موسسه آموزش عالی پارسیان، قزوین، ایران | ||
2استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، موسسه آموزش عالی کار، قزوین، ایران | ||
4کارشناس ارشد، مهندسی مکانیک- ساخت و تولید، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه استفاده از کامپوزیتهای چوب–پلاستیک به دلیل مزایای خاص در کاربردهای مختلفی گسترش یافتهاست. با این وجودکاربرد آنها در تولید قطعات ساختاری به دلیل ضعف در خواص مکانیکی آنها با محدودیت روبرو است. در این پژوهش از روش تولید کامپوزیتهای میکروفایبری جهت تقویت استفاده شد که در آن پلی آمید (PA) به عنوان فاز دوم، مورفولوژی میکروفایبر را در زمینه اصلی پلی اتیلن (PE) در شرایط فرآیندی خاص با کشش رشته خروجی از دهانه اکسترودر تشکیل میدهد. سپس در مرحله دوم تولید، قطعات نهایی در دمای زیر دمای ذوب فاز PA برای حفظ مورفولوژی میکروفایبر و اثر تقویتکننده قالبگیری شدند. زمینه اصلی پلیاتیلن (PE) بوده و پلیآمید (PA) به میزان 20 درصد وزنی بهعنوان فاز دوم استفاده شدهاست. نسبت کشش در سه سطح 1:1، 1:3 و 1:5 متغییر در نظر گرفته شد. میزان ذرات چوب و الیاف کربن نیز به ترتیب برابر با 20 و 10 درصد وزنی است. بدستآمده، با افزایش نسبت کشش، استحکام کششی تا 20% افزایش یافته است. همچنین استحکام کششی کامپوزیت چوب – پلاستیک هیبریدی با پلیآمید و الیافکربن نسبت به کامپوزیت پلیاتیلن-چوب افزایش 14 درصدی داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
کامپوزیت چوب پلاستیک؛ زمینه پلیاتیلن / پلیآمید؛ الیاف کربن؛ کامپوزیتهای تقویت شده هیبریدی؛ میکروفایبر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 318 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 112 |