تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,027 |
تعداد مقالات | 12,549 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,744,279 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,690,454 |
بهینه سازی پروفیل پره کمپرسور محوری گذرصوتی با استفاده از الگوریتم ژنتیک و دینامیک سیالات محاسباتی | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 اردیبهشت 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2022.46069.2901 | ||
نویسندگان | ||
مسعود حاج صادقی1؛ علی مددی ![]() | ||
1کارشناسی ارشد، مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران | ||
2دانشگاه امیر کبیر- دانشکده مهندسی هوا فضا | ||
3استادیار، مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران | ||
چکیده | ||
در پژوهش حاضر به بهینه سازی هندسه پروفیل پرهی روتور 67 ناسا با هدف کاهش افت فشار و با حفظ زاویه چرخش جریان در مقاطع مختلف پرداخته شده است. این روش بهینه سازی از تلفیق یک روش تعریف هندسی، یک حل کننده عددی جریان و روش های بهینه سازی عددی بهره گرفته است. فرایند بهینه سازی با ایجاد تغییراتی در خط انحنا، توزیع ضخامت و محل ماکزیمم ضخامت ایرفویل، انجام شده است. هندسه ایرفویل توسط الگوریتم بی اسپلاین ساخته شده است. در نهایت از بین هندسه های تولید شده برای هر مقطع از پره، هندسه ای که دارای بهترین عملکرد میباشد، انتخاب میشود و جایگزین مقطع اصلی میگردد. سپس به منظور اثر بخشی روش بهینه سازی، در نمونهی اول دو مقطع بهینه را جایگزین کرده و در نمونهی دوم، سه مقطع بهینه جایگزین شده است. در نمونهی اول میزان راندمان 0.48درصد افزایش داشته است، اما دبی خفگی کاهش پیدا کرده است. در نمونهی دوم میزان بهبود راندمان 0.41درصد است در حالیکه ظرفیت دبی عبوری نیز بهبود پیدا کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بهینه سازی؛ پروفیل پره کمپرسور؛ الگوریتم ژنتیک؛ دینامیک سیالات محاسباتی؛ بی اسپلاین؛ زاویه چرخش جریان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 21 |