تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,321 |
تعداد مقالات | 16,207 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,851,219 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,528,254 |
بررسی نقش دیدگاه دانشجویان نسبت به مؤلفههای برنامه درسی و ادراک شایستگی در خلاقیت هیجانی آنان | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 4، اسفند 1401 اصل مقاله (706.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.50920.1034 | ||
نویسندگان | ||
علی اکبر عجم* 1؛ اعظم عجم2 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران | ||
2کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران. | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: این پژوهش به منظور بررسی نقش دیدگاه دانشجویان نسبت به مؤلفه های برنامه درسی و ادراک شایستگی در خلاقیت هیجانی آنان انجام شد. روش ها: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری عبارت از کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی گناباد بود، که در سال تحصیلی 1399-1398 مشغول به تحصیل بودند. برای انتخاب افراد نمونه بر اساس جدول گرجسی و مورگان و روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی تعداد 310 دانشجو انتخاب شدند. از سه پرسش نامه دیدگاه دانشجویان نسبت به مولفه های برنامه درسی طاطاری(1394)، ادراک شایستگی هارتر(1985) و خلاقیت هیجانی آوریل(1999) برای جمع آوری داده ها استفاده شد و داده ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 22 تحلیل شد. از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون سلسله مراتبی و آزمون تی مستقل جهت تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که مولفههای روش تدریس، روش ارزشیابی، محتوا و متغیر ادراک شایستگی در میزان خلاقیت هیجانی دانشجویان نقش دارند و این متغیر ها قادرند به پیش بینی میزان خلاقیت هیجانی دانشجویان بپردازند. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که میزان نمره دیدگاه دانشجویان نسبت به مولفه های برنامه درسی در دانشجویان مرد بیشتر از دانشجویان زن بوده است و یافته دیگر پژوهش حاکی از آن بود که بین میزان ادراک شایستگی و خلاقیت هیجانی دانشجویان زن و مرد تفاوت معناداری وجود ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
مؤلفه های برنامه درسی؛ ادراک شایستگی؛ خلاقیت هیجانی؛ دانشجویان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 340 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 308 |