تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,888 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,443 |
گذار از رویکرد کارکردگرا در فلسفه ذهن به رویکرد بدنمند | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
دوره 17، شماره 43، مرداد 1402، صفحه 153-175 اصل مقاله (790.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.49508.3084 | ||
نویسندگان | ||
توحید هادی نژاد* 1؛ مهدی بهنیافر2 | ||
1دانشآموخته کارشناسی ارشد فلسفه، دانشگاه علامه طباطبائی، ایران | ||
2استادیار گروه فلسفه، دانشگاه علامه طباطبائی. ایران. | ||
چکیده | ||
رویکرد «کارکردگرا» رویکردی معیار در دهههای اخیر در فلسفة ذهن و علوم شناختی است که با الهام از علوم کامپیوتر و در مقابل انتقادهای وارد بر نظریات پیشین شکل گرفت و مغز را سامانه پردازشگری میداند که دادههای حاصل از اشیاء و رویدادها را دریافت و به کمک مفاهیم پیشینیِ ذهن انسان، آنها را در قالب علائم و نمادهایی با کارکرد بازنمایانه ترجمه و ذخیره میکند؛ اما این رویکرد به لحاظ فلسفی با مشکلاتی همچون توجیه معناداری مفاهیم روبهروست. این مقاله با نگاهی تحلیلی میکوشد رویکرد «بدنمند» را به عنوان رویکردی جایگزین ناظر به حل این مشکلات ارائه کند. نگاه بدنمند، مشکلات کارکردگرایی را ناشی از نگاه ماشینوار، منفعل و فرمانبَرِ آن به بدن میداند و بهجای آن، ذهن بدنمند را با سه جزء معرفی میکند: 1. سامانه «ادراکی-حرکتی» که به نوعی حضور مابازائی از اشیای خارجی را در ذهن معنادار میسازد؛ 2. سامانه «مفهومسازی» که اطلاعات حاصل از سامانه ادراکی-حرکتی را به هم مرتبط و متحد میسازد. 3. فرایند «ساخت استعاره»هایی که حاصل سامانه مفهومسازی هستند و در زبان روزمره، فرازبان و مفاهیم ریاضی به وفور دیده میشوند. این سه فرایند شناختی ذهن ما اغلب ناآگاهانهاند. نشان دادهایم که نگاه بدنمند به ذهن، آن را به مغز فرو نمیکاهد، بدن را صرفاً سختافزاری فرمانبر و مغز را فرمانده و پردازشگر دادههای ادراکی نمیبیند و مفاهیم را هم نه بازنماییهای نمادین از جهان بلکه شبیهسازهایی ذهنی از کیفیات حاصل از «تعامل بدن با جهان» میبیند. انسان (با تمام جنبههای وجودیاش) موجودی «در جهان» است و به عنوان «بخشی از جهان» با پیرامون خود در تعامل است و شکلگیری هر معنایی در ذهن محصول همین تعامل است. | ||
کلیدواژهها | ||
بدنمندی؛ سامانه ادراکی-حرکتی؛ سامانه مفهومی؛ استعارهها؛ بازنماییهای نمادین | ||
مراجع | ||
Adams, F. & Campbell, K. (1999). Modality and Abstract Concepts. Behavioral and Brain Sciences, 22, 610. Andrews, K. & Beck, J. (2017). The Routledge Handbook of Philosophy of Animal Minds, Routledge. Ayer, A. (1959). Logical Positivism. The Free Press. Barsalou, L. (2009). Simulation, situated conceptualization, and prediction. Philosophical Transactions of the Royal Society of London: Biological Sciences, 364, 1281–1289. Barsalou, L. (2008) Grounded Cognition, Annual Review of Psychology, 59, 617–645. Barsalou, L. (2003) Abstraction in perceptual symbol systems. Philosophical Transactions of the Royal Society of London: Biological Sciences, 358, 1177–1187. Barsalou, L. (1999). Perceptual Symbol Systems. Behavioral and Brain Sciences, 22, 577–609. Barsalou, L. (1993). Flexibility, structure, and linguistic vagary in concepts: Manifestations of a compositional system of perceptual symbols, in Theories of memory, A. C. Collins; S. E. Gathercole & M. A. C. (eds.), pp. 29–101, Erlbaum. Barsalou, L.; Simmons, K.; Barbey, A. & Wilson, Ch. (2003). Grounding Conceptual Knowledge in Modality-Specific Systems. Trends in Cognitive Sciences, 7, 84–91. Beer, R. (2003). The Dynamics of Active Categorical Perception in an Evolved Model Agent. Adaptive Behavior, 11, 209–43. Boroditsky, L.; Schmidt, L. & Phillips, W. (2003). Sex, Syntax, and Semantics, in D. Gentner & S. Goldin-Meadow (eds.) Language in Mind, MA: MIT Press. Carey, S. (2009). The Origin of Concepts. Oxford University Press. Chomsky, N. (1967). Recent Contributions to the Theory of Innate Ideas. Synthese, 17, 2–11. Reprinted in S. Stich (ed.) Innate Ideas, University of California Press. Damasio, A. (1989). Time-Locked Multiregional Retroactivation: A Systems- Level Proposal for the Neural Substrates of Recall and Recognition. Cognition, 33, 25–62. Fodor, J. (1997). Concepts: Where Cognitive Science Went Wrong. MIT Press. Fodor, J. (1987). Psychosemantics, MIT Press. Fodor, J. (1983). The Modularity of Mind, MIT Press. Fodor, J. (1981). Representations, MIT Press. Fodor, J. (2003). Hume Variations, Oxford University Press. Fodor, J. (2008). LOT 2: The Language of Thought Revisited, Oxford University Press. Fodor, J. & Lepore, E. (1992). Holism: A Shopper’s Guide, Blackwell. Glenberg, A.; Havas, D.; Becker, R., & Rinck, M. (2005). Grounding Language in Bodily States: The Case for Emotion, in R. Zwaan & D. Pecher (eds.) The Grounding of Cognition: The Role of Perception and Action in Memory, Language, and Thinking, Cambridge University Press. Glenberg, A. & Robertson, D. (2000). Symbol Grounding and Meaning: A Comparison of High-Dimensional and Embodied Theories of Meaning. Journal of Memory and Language, 43, 379–401. Lakoff, G. (1987). Women, Fire, and Dangerous Things: What Categories Reveal About the Mind. University of Chicago Press. Lakoff, G. & Johnson, M. (1980). Metaphors We Live By. University of Chicago Press. Lakoff, G. & Núñez. R. (2000). Where Mathematics Comes From: How the Embodied Mind Brings Mathematics into Being. A Member of the Perseus Hooks Group. Shapiro, L. & Margolis, E. (1999). Concepts and Cognitive Science, in E. Margolis & S. Laurence (eds.), Concepts: Core Readings, MIT Press. Levin, B. & Pinker, S. (1991). Introduction, in B. Levin & S. Pinker (eds.), Lexical and Conceptual Semantics, Blackwell. Margolis, E. (1998). How to Acquire a Concept, Mind & Language, 13(3), 347-369. Margolis, E. & Shapiro, L. (1999). Concepts: Core Readings, MIT Press. Margolis, E. & Stephen L. (2021). Concept, in The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Spring Edition, Edward, N. Zalta (ed.). https://plato.stanford.edu/archives/spr2021/entries/concepts. Machery, E. (2006). Concept empiricism: A methodological critique, Department of History and Philosophy of Science, University of Pittsburgh, 1017 Cathedral of Learning, PA 15260. Prinz, J. (2002). Furnishing the Mind: Concepts and Their Perceptual Basis, MIT Press. Reddy, M. (1979). The Conduit Metaphor. 1st. Ortony, ed., Metaphor and Thought. Cambridge University Press. Shapiro, L. (2005). Embodied Cognition. Routledge. Oxford University Press. Shapiro, L. (2011). Embodied Cognition, in Oxford Handbook of Philosophy and Cognitive Science, E. Margolis, R. S. & S. S. (eds.), Oxford University Press. Shields, C. (2020). Aristotle, The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Edward N. Zalta (ed.), https://plato.stanford.edu/archives/fall2020/entries/aristotle/. Varela, F.; Thompson, E. & Rosch, E. (1991). The Embodied Mind: Cognitive Science and Human Experience. MIT Press. Wilson, R. (2004). Boundaries of the mind: The individual in the fragile sciences, Cognition. University Press. Quine, W. V. O. (1951). Two Dogmas of Empiricism, Philosophical Review, 60: 20–43; reprinted in From a Logical Point of View, pp. 20–46. Wu, L. & Barsalou, L. (2009). Perceptual simulation in conceptual combination: Evidence from property generation, Acta Psychologica, 132, 173–189. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,553 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 274 |