
تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,340 |
تعداد مقالات | 16,466 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,443,869 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,004,222 |
فروکاهشگرایی یا نوخاستهگرایی؟ | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
دوره 17، شماره 43، مرداد 1402، صفحه 89-111 اصل مقاله (761.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.49598.3093 | ||
نویسندگان | ||
احمد عبادی* 1؛ محمدمهدی عموسلطانی2 | ||
1دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه اصفهان، ایران | ||
2پژوهشگر پسادکتری فلسفه، دانشگاه اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف علم، تبیین واقعیت و جهان است و هدف فلسفه نیز هستیشناسی. دیدگاههای فلسفی بر نظریات علمی و نظریات علمی بر نحوه جهانبینی و هستیشناسی تأثیر مستقیم داشته است. از اوایل قرن بیستم هیمنۀ جریان علمیِ فروکاهشگرایی بر علومی چون منطق و فلسفه و روانشناسی و جامعهشناسی و حتی الهیات و دینشناسی تأثیر گذاشته است. از طرفی جریان نوخاستۀ نوخاستهگرایی در تقابل با فروکاهشگرایی در اواخر قرن بیستم باز رویش یافت. صحتسنجیِ فلسفی و تحلیلیِ این دو دیدگاهِ ظاهراً متقابل موجب ارتقای سطح روشها و رویکردهای علمی و نیز نظریات فلسفی خصوصاً در فلسفههای مضافی چون فلسفه دین، فلسفه روانشناسی و فلسفه جامعهشناسی میشود. روش فروکاهشگرایی تلاش میکند هماهنگ با وحدت هستی، وحدت علوم را محقق سازد، نظریههای زائد علوم را حذف کند و با انسجام نظریات، امکان توجیه قویتری را فراهم سازد. در طرف مقابل، جریان نوخاستهگرا کثرت سلسله مراتبیِ موجودات عالم را مستلزم طبقهبندی علوم میداند. هر سطح و طبقهای قوانین و مفاهیم غیرقابل فروکاهشی دارد. فروکاهشگرایی در تبیین کثرت حقایق وجودی فروکاهشناپذیر فرومیماند؛ اما نوخاستهگرایی با چهارچوب نظری خود علاوه بر تبیین پیوستار و وحدت هستی، کثرت سلسلهمراتبیِ واقعیت را نیز تبیین میکند. فروکاهش صرفاً گامی ضروری برای فهم و کشف علیّتِ پایین به بالا، بهعنوان یکی از مفاهیم نظری نوخاستهگرایی، مورد استفاده قرار میگیرد و تا حدودی علت ارتباط لایههای وجودی را تبیین میکند. ولی راهبردی موفق در شناخت و تبیین لایههای متکثر وجود و طبقات علوم نیست. فروکاهشگرایی با نگاه پیشینی به واقعیت، مبتلا به داوری و ترجیح فردی میشود ولی در نوخاستهگرایی، واقعیت و هستیشناسی است که به روششناسی و معرفتشناسی تعیّن و تشخص میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
فروکاهشگرایی؛ وجودشناسی؛ نوخاستهگرایی؛ روششناسی؛ طبقهبندی علوم | ||
مراجع | ||
Amusoltani Foroushani, M. (2021). Examinig the Relationship between the Soul and Body from the Perspective of Transcendent Wisdom and Emergentism. Research Center for Islamic Theology and Philosophy. (In Persian). Anderson, P. W. (1972). More Is Different. Science. 177, 393-396. Antonietti, A. (2010). Emerging Mental Phenomena, Implications for Psychological Explanation, in: Corradini, A. & O’Connor, T. Emergence in Science and Philosophy. pp. 266-287. Routledge. Archinov, V. & Fuchs, Ch. (2003). Causality, Emergence, Self-Organisation, a publication of the international working group on ‘Human Strategies in Complexity: Philosophical Foundations for a Theory of Evolutionary Systems, NIA-Priroda. Barth, K. (1979). Evangelical Theology: An Introduction. Holt, Rinehart and Winston. Bauchau, V. (2006). Emergence and reductionism: from the game of life to science of life. In Feltz, B., Crommelinck, M. & Goujon, P., pp. 29-40, Selforganization and emergence in life sciences. Dordrecht, The Netherlands: Springer. Blitz, D. (1992). Emergent evolution: Qualitative novelty and the levels of reality. Episteme 19, Kluwer, Dordrecht. Broad, C. D. (1925). The mind and its place in nature. Kegan Paul, Trench and Trubner. Bunge, M. (1977). Levels and reduction. Am. l Physiol. 233(3): 75-82. Camazine, S.; Deneubourg, J.; Franks, N. R.; Sneyd, J.; Theraula G. & Bonabeau, E. (2001). Self-organization in biological systems. Princeton University Press. Carnap, R. (1934). The Unity of Science. Kegan Paul, Trench, Trubner and Co. Carnap, R. (1963). Autobiography. The Philosophy of Rudolf Carnap, Schilpp, P. A. (ed). Open Court. Chibbaro, S.; Rondoni, L. & Vulpiani, A. (2014). A Random Journey from Monism to the (Dream of) Unity of Science. In: S. Chibbaro; L. Rondoni & A. Vulpiani (eds). Reductionism, Emergence and Levels of Reality. pp. 21-44. Springer. Carnap, R. (1967). The Logical Structure of the World and Pseudoproblems in Philosophy. University of California Press. Clayton, P. & Davies, P. (2006). The Re-emergence of Emergence: The Emergentist Hypothesis from Science to Religion. Oxford University Press. David, J. (2002). Philosophy of mind. Oxford University Press. Dawkins, R. (1986). The Blind Watchmaker. Penguin Books. Dawkins, R. (2006). The God Delusion. Houghton Mifflin. Dawkins, R. (1989). The Selfish Gene. Oxford University Press. Dennett, D. (2006). Breaking the Spell: Religion as a Natural Phenomenon. Viking Adult. Drago, A. (2021). From the two Notions of Paradigm and Reduction between Theories to a New Multilinear History of Physics. Advances in Historical Studies. 10, 135-163. Durkheim, E. (1964 [1915]). The Elementary Forms of the Religious Life. translated by J. W. Swain. George Allen & Unwin. Eddington, A. (1929). The Nature of the Physical World. , pages ix–x, The Macmillan Company; The Cambridge University Press. Faramarz Gharamaleki, A. (2004). Osul va Fonon e Pajuhesh dar Gostareh e Dinpajuhi. Markaz e Modiriat e Howzeh. (In Persian). Gay, P. (1995). The Freud Reader, 1. W. W. Norton & Co. Hempel, C. (1966). Philosophy of Natural Science. Prentice Hall. Hoffmann, R. (1994). The Same and Not the Same. Columbia University Press. Honderich, T. (ed.) (2005). The Oxford Companion to Philosophy. Oxford University Press. Huber, F.; Schnauss, J.; Roenicke, S.; Rauch, P.; Mueller, K.; Fuetterer, C. & Kaes, J. (2013). Emergent Complexity of the Cytoskeleton: from Single Filaments to Tissue. Advances in Physics. 62(1): 1–112. Juarrero, A. (1998). Causality as Constraint. In Vijver, V. & et al. (eds.), Evolutionary Systems, Kluwer Academic Publishers. Kauffman, S. A. (2007). Beyond Reductionism: Reinventing the Sacred. Zygon, 42(4), 903-914. Kauffman, S. A. (2008). Reinventing the sacred: A new view of science, reason, and religion. Basic Books. Kim, J. (1998). Mind in a Physical World. MIT Press. Kim, J. (1996). Philosophy of mind. Westview Press. Thorpe, J. (1974). Reductionism in biology. In: Ayala F. & Dobzhansky T. (eds.). Studies in the Philosophy of Biology. pp. 109-136. MacMillan. Kricheldorf, H. R. (2016). Getting It Right in Science and Medicine: Can Science Progress through Errors? Fallacies and Facts. Springer. Kuhn, T. S. (1996). The Structure of Scientific Revolutions. 3rd ed. University of Chicago Press. Looijen R. C. (2000). Holism and Reductionism in Biology and Ecology. Episteme, vol 23. Springer. Malrieu, J. P. (1998). Quantum Chemistry and its Unachieved Missions, Journal of Molecular Structure (Theochem). 424, 83–91. McGinn, C. (1999). The Mysterious Flame: Conscious Minds in a Material World. Basic Books. McCauley, J. L. (2009). Dynamics of Markets: The New Financial Economics, 2nd Edition. Cambridge University Press. McKenzie, R. H. (2011). Emergence, reductionism and the stratification of reality in science and theology. Scottish Journal of Theology, 64. 211-235. https://doi.org/10.1017/S0036930611000068. McKenzie, R. H. (2007). Quantum Many-Body Physics: 2D or Not 2D? Nature Physics, 3, 756-758. Moe, O. W.; Giebisch, G. H. & Seldin, D. W. (2009). Logic of the Kidney. In Genetic Diseases of the Kidney (pp. 39-73). Elsevier Inc. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-449851-8.00003-6 Montague, G. P. (2012). Who Am I? Who Is She? A Naturalistic, Holistic, Somatic Approach to Personal Identity. Transaction Books. Morrison, M. (2006). Emergence, Reduction, and Theoretical Principles: Rethinking Fundamentalism. Philosophy of Science, 73(5): 876-887. Murphy, N. (2010). Reductionism and Emergence a Critical Perspective, Published, in: Murphy, Nancey & Christopher C. Knight, Human Identity at the Intersection of Science, Technology and Religion, Ashgate. Nagel, E. (1961). The Structure of Science: Problems in the Logic of Scientific Explanation. Harcourt, Brace, and World. Neurath, O. (1983). Philosophical Papers, 1913-1946. Reidel. Pluhar, E. (1978). Emergence and reduction. St. Hist. Phil. Sci. 9(4): 279-289. Ricard, J. (2006). Emergent Collective Properties, Networks and Information in Biology. Elsevier. Sawyer, R. K. (2002). Emergence in psychology: Lessons from the history of non-reductionist science, Human Development; 45, 2–28. Scott, A. (2004). Reductionism Revisited, Journal of Consciousness Studies. 11(2), 51–68. Shaik, S. (2007). Is my Chemical Universe Localized or Delocalized? Is there a Future for Chemical Concepts? New Journal of Chemistry, 31, 2015–2128. Simon, H. (1962). The Architecture of Complexity. Proc. Am. Phil. Soc. 106: 467-482. Schaefer, H. F. (1996). Odorless Chemistry: A Gentle Reductionist Companion to Experiment. Journal of the Chinese Chemical Society, 43, 109–15. Soroosh, A. (2013). Mohammad, Ravi e Royahay e Rasoulane. http://www.rahesabz.net/story/71738 (In Persian). Strenski, I. (2006). Classic Twentieth-Century Theorist of the Study of Religion: Defending the Inner Sanctum of Religious Experience or Storming It. In Thinking About Religion: An Historical Introduction to Theories of Religion. pp. 176–209, Blackwell. Stephan, A. (2013). Theories of Emergence, Published in: Runehov, A. L. C & Oviedo, L; Encyclopedia of Sciences and Religions. pp. 714-720, Springer. Stadler, M. & Kruse, P. (1994). Gestalt theory and synergetics: from psychophysical isomorphism to holistic emergentism; Philosophical Psychology, 7, 211–226. Weinberg, S. (1993). Dreams of Final Theory. Vintage. Zatti, M. A. (2016). Soul, Freedom and Truth: Their Relationships with Noetical Algorithmic Incompleteness, NeuroQuantology; 14(3), 567-580. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,452 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 331 |