تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,541,565 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,245,854 |
بررسی رابطه باورهای معرفتشناختی بادرگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی دانشآموزان دوره متوسطه | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 4، اسفند 1401 اصل مقاله (682.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.50917.1033 | ||
نویسندگان | ||
محمد باقر اکبرپور زنگلانی1؛ سعید خدایاری شوطی* 2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکد ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، ایران | ||
2کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی رابطه باورهای معرفتشناختی با درگیری تحصیلی (شناختی- رفتاری) و پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی در بین دانشآموزان دوره متوسطه نظری شهرستان چایپاره در سال تحصیلی 1400-1399 بود. روش ها: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه مورد مطالعه 285 نفر دانش آموز دوره متوسطه نظری بودند که از جامعه ای به حجم 1053 (424 نفر پسر و 629 نفر دختر) و با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت اندازهگیری متغیرهای تحقیق از پرسشنامه معرفتشناختی شومر (1990) و پرسشنامه درگیریتحصیلی فریدریکس و همکاران (۲۰۰۴) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی، تحلیل واریانس یک راهه، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته ها: بررسی یافتهها نشان داد که وضعیت تحصیلی دانشآموزان در درس زبان انگلیسی نامطلوب بود و نتایج تحلیل واریانس یکراهه نیز تفاوت معناداری را نشان نداد و سایر نتایج نشان داد که بین باورهای معرفت شناختی با درگیری شناختی، رفتاری و پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی در بین دانشآموزان رابطه معکوس و معنی داری وجود دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، به تمامی دستاندرکاران و مجریان نظام آموزشی در آموزش و پرورش توصیه میشود، زمینه و بستر لازم را برای تقویت باورهای معرفت شناختی نسبت به درس زبان انگلیسی در دوره متوسطه را فراهم نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
باورهای معرفت شناختی؛ درگیری تحصیلی؛ پیشرفت تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 363 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 255 |