تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,035 |
تعداد مقالات | 12,708 |
تعداد مشاهده مقاله | 14,337,504 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,707,332 |
مقایسه مهارت های شناختی و غیر شناختی در دانشجویان 18-24 ساله ورزشکار و غیر ورزشکار | ||
ذهن، حرکت و رفتار | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 فروردین 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سهیلا اسدی ![]() | ||
رفتار حرکتی، علوم ورزشی، الزهرا، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسه مهارتهای شناختی و غیرشناختی در دانشجویان پسر ورزشکار و غیر ورزشکار با میانگین سنی 1.34 21.95 است. روش پژوهش علی- مقایسه ای می باشد. در این پژوهش 200 دانشجو پسر ورزشکار و غیر ورزشکار رشته های مختلف تحصیلی دانشگاه مازندران از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. که در نهایت 60 دانشجو (30 نفر ورزشکار و 30 نفر غیر ورزشکار) در تحقیق شرکت و پرسشنامه های حل مسئله پارکر، انعطاف پذیری شناختی مارتین و روبین، انگیزش پیشرفت هلمریچ و اسپنس و خلاقیت عابدی را تکمیل کردند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون یو من ویتنی استفاده شد. نتایج نشان داد، بین مهارتهای شناختی؛ حل مسئله در دانشجویان پسر ورزشکار و غیر ورزشکار تفاوت معنا داری وجود دارد و برتری با دانشجویان ورزشکار است و بین مهارتهای غیرشناختی؛ انگیزش پیشرفت در دانشجویان پسر ورزشکار و غیر ورزشکار تفاوت معنا داری وجود دارد و برتری با دانشجویان ورزشکار است. اما بین مهارت انعطافپذیری شناختی و مهارت غیرشناختی خلاقیت در دانشجویان پسر ورزشکار و غیر ورزشکار تفاوت معناداری وجود ندارد.یافته ها نشان می دهد فعالیت بدنی و ورزش می تواند به عنوان عامل اثر گذار بر مهارت هایی مانند حل مسئله و انگیزش پیشرفت محسوب شود. | ||
کلیدواژهها | ||
حل مساله؛ انعطاف پذیری شناختی؛ انگیزش پیشرفت؛ خلاقیت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 46 |