تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,961 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,314,561 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,073,579 |
نقد و بررسی روش نگرش فرمالیستی به هنر | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
دوره 17، شماره 43، مرداد 1402، صفحه 452-467 اصل مقاله (400.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.48966.3051 | ||
نویسندگان | ||
شیدا نصیری* 1؛ مرضیه پیراوی ونک2 | ||
1دانشجوی دکترای پژوهش هنر،دانشگاه هنر اصفهان، ایران. | ||
2دانشیار گروه پژوهشهای عالی هنر، دانشگاه هنر اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
هنگامی که ایمانوئل کانت در دقیقه سوم نقد قوه حکم از امر زیبا به مثابه امری که صورت و فرم آن از غایتمندی بدون غایت برخوردار باشد بحث نمود، راه برای طرح نظریات متعددی در قلمرو هنر گشوده شد. یکی از این نظریات فرمالیسم است که بر آموزه فرم هنری و طرح هارمونیک اثر هنری که به چیزی غیر از خود اشاره ندارد تاکید دارد. فرمالیستها که بر پایه آراء کانت در حوزه کمپوزیسیون و طرح گشتالتی یک اثر هنری، آراء خود را طرح نمودند به زودی با سیر در صورت و فرم اثر هنری نظریات خود را مطرح ساختند. مفهوم فرم دلالتگر که توسط یکی از منتفذترین فرمالیستها، کلایو بل، مطرح شد پایه و اساس تحلیلهای فرمالیستی را شکل داده است. در مقاله پیشرو ضمن معرفی و تحلیل روش نگرش فرمالیستی به هنر، به نقد و آسیبشناسی چنین نگرشی به هنر پرداخته خواهد شد. از آنجا که در جهان معاصر حتی در کشورهایی با پیشینه فرهنگی قوی مانند ایران، در مواجهه با هنر، دیدگاه فرمالیستی به نحوی از انحاء خودنمایی میکند، ضرورت شناخت و نقد این روش در جهت آشنایی محققان حوزه هنر امری ضروری است. | ||
کلیدواژهها | ||
روششناسی هنر؛ فرمالیسم؛ ایمانوئل کانت؛ کلایو بل | ||
مراجع | ||
Akhgar, M. (2017). The Retrieval of the Sensible. Bidgol Publication. (In Persian) Amraee, B. (2014). Intersemiotics analysis of form and space relations Journal of Honar-Ha-Ye-Ziba Honar-Ha-Ye-Tajassomi, 19, pp. 25-36. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=295371, (In Persian) Arnheim, R. (2009). Art and visual perception. Translated by M. Akhgar, Samt Publication. (In Persian) Bell, C. (1914). Art. Chatto and Windus. Bertens, J. W. (2017). Literary Theory: The basics. Translated by F. Sojoudi, Elm Publication. (In Persian) Carol, N. (2013). Philosophy of Art. Translated by S. Tabatabaee, Matn Publication. (In Persian) Cohn, T. S. (2000). Theory-Change as Structure-Change: Comments on the Formalism. Springer. Eagleton, T. (2008). Literary Theory: An Introduction. Translated by A. Mokhber, Markaz Publication. (In Persian) Foulquie, P. (1962). Dictionnaire de la langue philosophique. Universitaires de France. Guerin, W. (1991). A handbook of critical approaches to literature. Translated by Z. Mihankhah, Etelaat Publication. (In Persian) https://www.etymonline.com/search?q=form Kant, I. (2014). Critic of Judgement. Translated by Abdelkarim Rashidian, Ney Publication. (In Persian) Lacey, A. R. (1986). Dictionary of philosophy. Routledge. Motamedi, A. (2021). Kant's Aesthetics Subjectivity, Philosophical Investigations, 37, pp. 741-763. Nachbar, T. B. (2018). Form and Formalism. Virginia University Pub. Oswald, H. (2019). What is Art? Translated by A. Ramin, Hermes Publication. (In Persian) Prettejohn, E. (2012). Beauty and Art. Translated by S. Khavarinejad, Soreh-ye Mehr Publication. (In Persian) Rones, D. (1942). The dictionary of philosophy. Peter Owen pub. Rusenthal, M. (1973). A dictionary of philosophy. Progress pub. Sheppard, A. (2019). Introduction of the philosophy of Art. Translated by A. Ramin, Elmi va Farhangi Publication. (In Persian) Waibl, E. (1997). Worterbuch philosophischer Fachbegriffe. K. G. Saur Pub. Warburton, N. (2003). The Art questions. Translated by M. Abedinifard, Qoqnos Publication. (In Persian) Wong, W. (2010). Principles of Form and Design. Translated by N. Lavasani & A. BidarBakht, Ney Publication. (In Persian) Zhao, A. & Yuan, L. (2017). Theoretical Problems of Russian Formalism from Paradigm Perspective. Language and Semiotic Studies, 3(3), 125-144. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,822 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 334 |