تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,046 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,558,042 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,257,928 |
کاربست فرجام در داستانهای نوگرایانۀ بیژن نجدی | ||
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز) | ||
مقاله 13، دوره 74، شماره 244، اسفند 1400، صفحه 299-320 اصل مقاله (621.19 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/perlit.2022.47144.3120 | ||
نویسندگان | ||
علی کشاورز قدیمی* 1؛ جواد طاهری* 2؛ لیدا نامدار3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان وادبیات فارسی واحد خدابنده، ایران | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ایران | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خدابنده، ایران | ||
چکیده | ||
پایانبندی از مباحث مهم روایتشناسی است. ابهام و ساختار پیچیدۀ داستان پستمدرن به تبعیت از فرم، به پایانبندیهای مختلفی میانجامد که درک و دریافت نتایج برای مخاطب، گیجکننده و بهتآور است. در ادبیاتداستانینوین، بیژننجدی با شکستن فرم و ساختار کلاسیک، اقدام به خلق آثاری نموده، که به انواع فرجام منتهی شده است که اشکال آن به صورت چرخشی یا دورانی، فرجام چندگانه، موازی یا همسو، پایان بیپایان، کاذب، باز، قطعی، پیشنهادی و ... است. بهکارگیری این تکنیکهاینوین درپایانبندیهای داستان توسط بیژننجدی نهتنها به جذابیت و تنوع آثار او کمک قابل ملاحظهای کرده است بلکه نشان از خلاقیتهنری و توان بالای نویسندگی او دارد به گونهای که در هر داستانش نمونهای متفاوت از این اشکال دیده میشود. از این رهگذر، پژوهش حاضر با هدف تبیین انواع پایانبندی در رمانهای پستمدرن نجدی، به روش توصیفی- تحلیلی، به مطالعه موردی داستانهای دو مجموعه یوزپلنگانی که با من دویده اند- دوباره از همان خیابانها میپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
پایانبندی؛ چندگانه؛ دورانی؛ کاذب؛ موازی | ||
مراجع | ||
مقالات
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 428 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 363 |