تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,027 |
تعداد مقالات | 12,542 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,728,445 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,680,016 |
بررسی افول فراروایتها در رمان «کولی کنار آتش» منیرو روانیپور | ||
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز) | ||
مقاله 14، دوره 74، شماره 244، اسفند 1400، صفحه 321-343 اصل مقاله (507.18 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/perlit.2022.33751.2488 | ||
نویسندگان | ||
منیژه فرجیان محترم1؛ علی دهقان ![]() | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ایران | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
فراروایتها نظامهای عقیدتی و فلسفی فراگیرند که به فعالیتها، نهادها و ساختار اجتماعی، ارزشها و اشکال فرهنگی مشروعیت میبخشند. این روایتها که دارای خاستگاه زیستی، مذهبی، اجتماعی و رفتارهای خردگرا و دانشمحور بودند، در عصر مدرنیته تصویری امیدبخش از آیندۀ بشر ترسیم میکردند. اما در دنیای پستمدرن، نتوانستهاند زندگی انسانها را سازماندهی کنند و اعتبار خود را از دست دادهاند. بر این مبنا، پستمدرن را شکاکیت در فراروایتها توصیف میکنند. منیرو روانیپور رمانهای خود را در فضای پستمدرنیستی نوشته است که با مطالعه و تحلیل آنها، میتوان از چگونگی و انواع فراروایتهایی که در جامعه هدف فرو می-پاشند، آگاهی یافت. بدین منظور پژوهش حاضر افول فراروایتها را در رمان «کولی کنار آتش» از این نویسنده بررسی کرده است. چنانکه شواهد و تحلیل جستار حاضر نشان میدهد، روانیپور برای روایت افول فراروایتها در فضای پسامدرن، صحنة زندگی سنتی را در یک داستان بازسازی کرده و با نمادپردازی ماهرانه، بهخوبی توانسته است فضای پیچیده و درهمی را بیافریند که مهمترین ویژگی انسان پسامدرن، یعنی بیهویتی را ترسیم نماید. فروپاشی سنتهای اجتماعی، تردید در فراروایتهای سیاسی چند دهه از تاریخ ایران و نقض اصول داستاننویسیِ شیوۀ کلاسیک – به عنوان یک روایت بزرگ - موضوعاتی هستند که این مقاله آنها را در رمان «کولی کنار آتش» بازیابی و تحلیل کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
افول فراروایت؛ پسامدرن؛ روانیپور؛ رمان؛ کولیکنارآتش | ||
مراجع | ||
- پارسا، رضا، (1389)، آشنایی با مؤلفههای ادبیات پستمدرن، تهران: حوزه هنری.
2- پاینده، حسین، (1386)، رمان پسامدرن و فیلم: نگاهی به ساختار و صناعات فیلم میکس، تهران: انتشارات هرمس.
3- ---------، (1393)، داستان کوتاه در ایران (داستانهای پسامدرن)، تهران: نیلوفر.
4- تدینی، منصوره، (1388)، پسامدرنیسم در ادبیات داستانی ایران. تهران: انتشارات رامین
5- تسلیمی، علی، (1383)، گزارههایی در ادبیات معاصر ایران (داستان)، تهران: انتشارات اختران.
6- روانیپور، منیرو، (1395)، کولی کنار آتش، چاپ سیزدهم، تهران: نشر مرکز.
7- فانی، حجتالله، (1383)، «دلالتهای تربیتی دیدگاه پستمدرنیستی لیوتار و نقد آن»، فصلنامۀ علمی-پژوهشی نوآوریهای آموزشی، دانشگاه آزاد مرودشت، سال سوم، شمارۀ 9، صص87-66
8- لاج، دیوید، (1389)، «رمان پسامدرنیستی»، نظریههای ادبی رمان: از رئالیسم تا پسامدرنیسم، لاج و دیگران، گردآوری و ترجمه حسین پاینده، چاپ دوم، تهران: نیلوفر.
9- لوئیس، بری، (1383)، «پسامدرنیسم و ادبیات»، مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان، گزینش و ترجمۀ حسین پاینده، تهران، روزنگار، صص 77-109.
10- لیوتار، فرانسوا، (1389). وضعیت پستمدرن، ترجمۀ حسینعلی نوذری، تهران: نشر گام نو.
11- نجاریان، پروانه؛ پاکسرشت، محمدجعفر؛ صفاییمقدم، مسعود، (1381)، «مضامین پستمدرنیسم و دلالتهای تربیتی آن»، مجلۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دورۀ سوم، سال نهم، شمارۀ 1، صص 106-89.
12- نصری، قدیر، (1385)، «پستمدرنیسم و مطالعات راهبردی: الزامات روششناختی»، فصلنامۀ مطالعات راهبردی، شمارۀ 31، صص 30-7.
13- نوذری، حسینعلی، (1392)، پستمدرنیته و پستمدرنیسم، چاپ چهارم، تهران: نقش جهان.
14- وُو، پاتریشیا، (1984)، «مدرنیسم و پسامدرنیسم: تعریفی جدید از خودآگاهی ادبی»، مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان، گزینش و ترجمه حسین پاینده، تهران: روزنگار، صص 260-211.
15- Hasan, Ihab. (1992). “Pluralism in Postmodern Perspective”. The Post-Modern Reader. London: Academy Editions. 196-207. Lewis, Barry.
16- Berger. Arture Asa (1998), The Postmodern presence: Reading on postmodernism in America Culture and Society. Wlant Greek London New Delhi: Altamira Press.
17- Singh, P., R., (2011) Consumer Culture and Postmodernism in Postmodern Opening. Year 2, No. 5, Vol. 5, March, year 2011. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 34 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 27 |