تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,312 |
تعداد مقالات | 16,134 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,721,867 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,388,848 |
براهین اتحاد عاقل و معقول در فلسفهی افلاطون | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.49399.3078 | ||
نویسندگان | ||
علی اولنج1؛ سعید بینای مطلق* 1؛ علی کرباسی زاده2 | ||
1گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان | ||
2گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان. اصفهان. ایران. | ||
چکیده | ||
اتحاد عاقل و معقول آموزهای است که بیان صورت نهایی فلسفی خود را در فلسفهی ملاصدرا بازیافته است. اما این اصل به بیان خودِ ملاصدرا و به شهادت متون فلسفی، ریشه در سنت فلسفی یونان باستان دارد. به عنوان نمونه اصل اتحاد عاقل و معقول را میتوان نزد افلاطون، ارسطو و حتی پارمنیدس بازشناخت. انئادهای افلوطین سرشار از مباحث مرتبط با اتحاد عاقل و معقول و تبیین و کاربرد این اصل مهم فلسفی هستند. ادبیات پژوهشی در خصوص پیشینهی یونانی این نظریه هماکنون بسیار فقیر است. از آنجا که بررسی سیر تحول تاریخی ایدههای فلسفی نقشی مهم در تعمیق شناخت فلسفی و روشن ساختن نسبتهای درونی میان نحلههای فلسفی دارد، این مقاله تلاش میکند تا مساهمتی در جهت بررسی سیر تطور این اندیشهی مهم فلسفی باشد و گام نخست در این راستا، مبرهن ساختن وجود چنین اندیشهای نزد متفکران پیشین، و در این مورد خاص افلاطون، است. بنابراین ابتدا با واکاوی متون مکتوب افلاطون، دلایل و براهین وی بر این اصل مورد بررسی قرار میگیرند و پس از به دستدادن صورتبندی کلی وی از این اصل، به بررسی این مسئله پرداخته میشود که پذیرش یا عدم پذیرش اتحاد عاقل و معقول چگونه تفاوتهای مهم و معناداری در تفسیر و فهم فلسفهی افلاطون و نیز دستیابی به فهمی کاملتر از نسبت فلسفهی وی با فلسفهی ارسطو و فلسفهی اسلامی ایجاد خواهد کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
افلاطون؛ عقل؛ اتحاد عاقل و معقول؛ نفسشناسی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,508 |