تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,184 |
تعداد مقالات | 14,554 |
تعداد مشاهده مقاله | 49,930,236 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,136,646 |
بررسی مشخصات فوم و تاثیر آن بر مقاومت برشی خاکهای دانهای و مخلوط (مطالعه موردی مترو تبریز) | ||
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 بهمن 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله کامل پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jcee.2022.47091.2055 | ||
نویسندگان | ||
سهند مقصودی1؛ امیر حسن رضایی فرعی* 2؛ مسعود حاجی علیلوی بناب3 | ||
1گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
2دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
3دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
اصلاح خاکها شامل تزریق مواد اصلاحگر از ماشین حفار بر جبهه کار و خاکهای حفاری شده با هدف ایجاد مخلوطی با خواص خمیری و قابلیت تراکمپذیری بالا، مقاومت برشی پایین و نفوذپذیری مناسب میباشد. خواص خاکهای اصلاحشده که دارای تاثیر قابلتوجه بر عملکرد ماشین میباشد شدیداً به نوع خاک، مقدار و مشخصات مواد اصلاحگر بستگی دارد. در تحقیق حاضر مشخصات فنی فومهای مختلف مورد استفاده در حفاری مترو تبریز مطالعه و تاثیر پارامترهای مختلف تولید فوم بر مشخصات فنی و همچنین تاثیر کاربرد این فومها بر مقاومت برشی خاکهای واقع در مسیر حفاری تونل ارزیابی شده است. بر اساس آزمایشات مشخصه فوم تفاوت عمده این مواد در زمان پایداری آنها بوده و عموما با افزودن پلیمر به محلول فومساز افزایش قابلملاحظهای در زمان پایداری فوم مشاهده شد. از منظر مقاومت برشی، کاربرد تمامی فوم ها منجر به کاهش تقریبا یکسان در زاویه اصطکاک داخلی شده و میزان این کاهش تابعی از مشخصات خاک مورد حفاری و نسبت تزریق فوم است. بیشترین کاهش در زاویه اصطکاک داخلی مربوط به نسبت تزریق 60 درصد بوده که میزان این کاهش برای نمونههای شن و ماسه سیلتدار حدود 20% و برای نمونههای سیلتی حدود 35% بوده است. البته تزریق فوم از یک نسبت به بالاتر، تاثیر زیادی در کاهش بیشتر مقاومت برشی نداشته و نسبت تزریق 20 الی 40 درصد بعنوان نسبت مناسب برای پروژه مورد مطالعه در نواحی برداشت نمونهها پیشنهاد میشود. همچنین استفاده از میزان FIR بالاتر از حد مورد نیاز همگنی مخلوط خاک-فوم را از بین میبرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اصلاح خاک؛ مشخصات فوم؛ مقاومت برشی خاک؛ مترو تبریز؛ FIR | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 143 |