تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,298 |
تعداد مقالات | 15,883 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,116,585 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,887,933 |
کرونا و پاسخ به رنج دیگری در پرتو تکلیف گرایی کانت و مسئولیتپذیری نزد لویناس | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
دوره 16، شماره 38، اردیبهشت 1401، صفحه 263-286 اصل مقاله (1.57 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.47551.2945 | ||
نویسنده | ||
حامده راستایی | ||
استادیار گروه فلسفه موسسه آموزش عالی آل طاها، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
ویروس کرونا جوامع بشری را با آسیبهای جسمی- روانی مواجه ساخته است. موضع اخلاقی اشخاص در مواجهه با رنجهای مردم متفاوت است. کانت و لویناس پاسخ به ندای رنجدیدگان را فرصتی مغتنم برای فعل اخلاقی میدانند، اما با اینوجود تفاوتهایی با یکدیگر دارند. از منظر کانت خواست آدمی به عنوان موجودی عاقل، عامل اخلاقی و منشأ قانون الزامآور است و حکم اخلاقی، مستقل از هر ارزشگذاری بیرونی و در مقابل نتیجهنگری قرار میگیرد. براساس تکلیفگرایی کانت، فعل اخلاقی صرفا عبارت است از ادای تکلیف و سایر انگیزهها، محلی از اعراب ندارند. از منظر لویناس، اخلاق به چالش کشیده شدن خودانگیختگی سوژه در برابر ظهور چهره «دیگری» است. بنیان اخلاق، حاصل مواجهه با «دیگری» و ملازم با مسئولیتی بیکران است. شفقت آدمی به دیگران، ریشه در مسئولیت نامتناهی و نامتقارن او در قبال «دیگری» دارد. تکلیفگرایی اخلاقی کانت و مسئولیتپذیری نزد لویناس در مواجهه با رنجهای ناشی از کرونا، لوازم و پیامدهایی را به دنبال دارد. اولی بدون راه دادن عوامل محبتگونه در انجام فعل، به خوشایندی و خرسندی مصیبدیدهها عنایت ندارد و تنها در حیطه انجام تکالیف محول شده، عمل میکند. اما کنشگر مسئولیتپذیر، فراتر از هرگونه رابطه دوستی، زدودن آلام کرونایی دیگران را جزو مسئولیت اخلاقی خویش میداند تا جایی که خود را ملزم به جانشینی و حتی تقاص در قبال «دیگری» میکند. اخلاق لویناسی به دلیل خروج از نگرش اومانیسمی و تمامیتخواهانه به دیگران و همچنین بهره بردن از اخلاقی بدنمند، التزام به مسئولیت و رجحان دیگران بر خود، در زدودن آلام رنجدیدگان کرونایی موفقتر به نظر میرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
کانت؛ لویناس؛ تکلیف اخلاقی؛ مسئولیت؛ کرونا؛ «دیگری» | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,750 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 464 |