تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,262 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,898 |
تعیین سطح ادراک اخلاقی بودن افزایش قیمت دردوره بحران ارزی (مقایسه برندهای داخلی و خارجی) | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 17، فروردین 1401، صفحه 27-43 اصل مقاله (826.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2022.49350.1818 | ||
نویسندگان | ||
محسن نظری* 1؛ هانیه فتحی2؛ مهرشاد نظری3 | ||
1گروه مدیریت بازرگانی ، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران | ||
2گروه مدیریت بازرگانی ،دنشکده مدیریت دانشگاه تهران | ||
3گروه مدیریت کارآفرینی ، دانشکده کارآفرینی ،دانشگاه تهران ،تهران ، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این تحقیق تعیین سطح ادراک اخلاقی محصولات در برندهای داخلی و خارجی میباشد. همچنین به بررسی تفاوت معناداری ادراک اخلاقی بودن حاصل از افزایش قیمت محصولات (تایر خودرو، تلویزیون، خمیردندان، شکلات، کیف چرم و کرم ضدآفتاب) در بین برندهای داخلی و خارجی میپردازیم. هدف دیگر پژوهش، بررسی اثر متغیرهای جمعیتشناختی (درآمد، جنسیت، شغل) به عنوان متغیرهای تعدیلگر بوده است. مطالعه از نظر هدف کاربردی، از نظر روش توصیفی- پیمایشی، و از نظر گردآوری دادهها کتابخانهای- میدانی میباشد. طرح آزمایشی مورد استفاده در این مطالعه یک طرح عاملی 6×2 با 12 سناریوی متفاوت میباشد. عاملهای این طرح شامل دو متغیر نوع محصول (تایرخودرو/ تلویزیون/ کیف چرم/ کرم ضد آفتاب/ خمیردندان/ شکلات) و نوع برند (داخلی/ خارجی) میباشد. جمعآوری دادهها با پرسشنامه میان مصرفکنندگان ساکن تهران انجام شده و نتایج 482 داده جمعآوریشده نشان می-دهد، مصرفکنندگان ایرانی در صورتی که تعیین قیمت بر اساس هزینههای تولید شده باشد، افزایش قیمت محصولات را اخلاقی تلقی میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک منصفانه؛ برندهای داخلی و خارجی؛ متغیرهای جمعیتشناختی؛ محصولات | ||
مراجع | ||
رستمی پور، علی و چوبداری، مهرداد (1398). بررسی بحران ارزی در ایران و جهان. هفتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری.
شبکه اطلاعرسانی طلا، سکه و ارز. (1399). نرخ ارز، https://www.tgju.org/profile/price_dollar_rl/history
فولادى، معصومه (1391). بررسى اثر تغییرات نرخ ارز بر سطح قیمت ها، تولید، صادرات و واردات بخش هاى مختلف اقتصادى با استفاده از یک مدل تعادل عمومى. برنامه ریزی و بودجه، 17(117).
نصراللهی، محمد؛ یاوری، کاظم؛ نجارزاده، رضا و مهرگان، نادر (1398). بررسی انتشار بحران های ارزی در اقتصاد ایران. پژوهشنامه بازرگانی، 90.
نظری، محسن و فتحی، هانیه (1398). استراتژی تخفیف افزایشی و کاهشی بر قصد خرید، مجله کاووش های مدیریت بازرگانی، 11(22). 257- 281.
نظری, محسن, اشکانی, مهدی (1394). بررسی عوامل مؤثر بر انصاف قیمتی ادراک شده و نتایج حاصل ازآن بر اساس نظریه اِسنادی تحقیقات بازاریابی نوین . 5(2)، 109-126 .
نیکل، توماس، هوگان، جان و زبل، ژوزف (1398). راهبردها و روشهای قیمتگذاری (راهنمای افزایش سودآوری). ترجمه؛ نظری، محسن و پاوندی، شهریار. انتشارات دانشگاه تهران.
Agesti, N., Ridwan, MS. And Budiarti, E. (2021). The Effect of Viral Marketing, Online Customer Review, Price Perception, Trust on Purchase Decisions with Lifestyle as Intervening Variables in the Marketplace Shopee in Surabaya City. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding. 8(3).
Bolton, L. E., Hean T. K. and Joseph W. A. (2010). How Do Price Fair-ness Perceptions Differ Across Culture? Journal of Marketing Research, 47 (3), 564–76.
Bolton, L. E., Warlop, L., & Alba, J.W. (2003). Consumer perceptions of price (UN) fairness. Journal of Consumer Research, 29(4), 474–491.
Bolton, L. E., Warlop, L., & Alba, J.W. (2003). Consumer perceptions of price (UN) fairness. Journal of Consumer Research, 29(4), 474–491.
Campbell, M. C. (2007). “Says who?!” How the source of price information and affect influence perceived price (UN) fairness. Journal of Marketing Research, 44(2), 261–271.
Dutta, S., Yaprak, A. and Grewal, D. (2017). Fairness perceptions of retail price increases by foreign and domestic brands: The roles of ethnocentric beliefs, profit stickiness, and contextual information. Journal of Business Research. 75, 37-45.
Fernandes, T., Calamote, A. (2016). Unfairness in consumer services: outcomes of differential treatment of new and existing clients. J. Retail. Consum. Serv. 28, 36–44.
Gielissen,R., Dutilh, C. and Graafland, J. (2008). Perceptions of Price Fairness an Empirical Research. Business & Society, 47 (3). 370-389.
Graafland, J. J. (2007). Economics, ethics and the market: Introduction and applications. London: Routledge.
Grewal, D., D. M. Hardesty and G. R. Iyer. (2004). The Effects of Buyer Identification and Purchase Timing on Consumers’ Perceptions of Trust, Price Fairness, and Repurchase Intentions,Journal of Interactive Marketing 18, 87–100.
Grewal, D., Hardesty, D., & Iyer, G. (2004). The effects of buyer identification and purchase timing on consumers' perceptions of trust, price fairness, and repurchase intentions. Journal of Interactive Marketing, 18(4), 87–100.
Gross, H.P., Rottler,M. and Wallmeier, F. (2021). The influence of external reference price strategies in a nonprofit arts organization's “pay-what-you-want” setting. Journal of philanthropy and marketing, 26 (1).
Heyman, J. E. and Mellers,B. (2008). Perceptions of Fair Pricing. In Handbook of Consumer Psychology August 22, Haugtvedt Curtis P., HerrPaul and Kardes F. R., Eds. New York: Taylor & Francis, 683–97.
Homburg, C., Hoyer, WD. and Koschate, N. (2009).Customers’ Reactions to Price Increases: Do Customer Satisfaction and Perceived Motive Fairness Matter? Journal of the Academy of Marketing Science, 33, 36.
Homburg, C., Hoyer,W. D., & Koschate, N. (2005). Customers' reactions to price increases: Do customer satisfaction and perceived motive fairness matter? Journal of the Academy of Marketing Science, 33(1), 36–49.
Jung, S., Cho, HJ. And Jin, BE. (2020). Does effective cost transparency increase price fairness? An analysis of apparel brand strategies. Journal of Brand Management. 27, 495–507.
Kahneman, D., J. L. Knetsch and R. Thaler. (1986). Fairness as a Constraint on Profit Seeking: Entitlements in the Market. The American Economic Review, 76, 728–741.
Kelly, H and Bearden, W. (2006). Dynamic Pricing and ConsumerFairness Perception. Journal of Consumer Research, 33 (3), 304–11.
Konuk, A. (2019). The influence of perceived food quality, price fairness, perceived value and satisfaction on customer's revisit and word-of-mouth intentions towards organic food restaurants. Journal of Retailing and Consumer Services, 50, 103–110.
Kwak, H., Puzakova, M., & Rocereto, J. F. (2015). Better not smile at the price: The differential role of brand anthropomorphization on perceived price fairness. Journal of Marketing, 79(4), 56–76.
Lichtenstein, D.R., N.M. Ridgway, and R.G. Netemeyer. 1993. Price perceptions and consumer shopping behavior: A field study. Journal of Marketing Research, 30(2), 234–245.
Lu, Z., Bolton, LE. Ng, S., Chen, HA. (2020). The Price of Power: How Firm's Market Power Affects Perceived Fairness of Price Increases Journal of Retailing, 96(2), 220-234.
Martin,W. C., Ponder, N., & Lueg, J. E. (2009). Price fairness perceptions and customer loyalty in a retail context. Journal of Business Research, 62(6), 588–593.
Maxwell, S. (1995). What makes a price increase seem “fair”? Pricing Strategy and Practice, 3, 21-27.
Maxwell, S. (2002). Rule-based price fairness and its effect on willingness to purchase. Journal of Economic Psychology, 23(2), 191–212.
Maxwell, S. (2002). Rule-based price fairness and its effect on willingness to purchase. Journal of Economic Psychology, 23, 191-212.
Mayer, V., and Avila, M. (2014). Perceptions of unfairness in price Increases: an experimental study. Revista de Administração (São Paulo), 49, n.3, p.566-579.
Miyazaki, A. D., Grewal, D., & Goodstein, R. C. (2005). The effect of multiple extrinsic cues on quality perceptions: A matter of consistency. Journal of Consumer Research, 32(1), 146–153.
Nainggolan,F., and Hidayat,A . (2020).The Effect of Country of Origin, Brand Image, Price Fairness, And Service Quality on Loyalty toward IPhone Mobile Users, Mediated by Consumer Satisfaction. European Journal of Business and Management Research. 5(1).
Popp, B., and H. Woratschek. (2017). Consumer-brand identification revisited: An integrative framework of brand identification, customer satisfaction, and price image and their role for brand loyalty and word of mouth. Journal of Brand Management, 24(3), 250–270.
Priester, A., Robbert, T. and Roth, S. (2020). A special price just for you: effects of personalized dynamic pricing on consumer fairness perceptions. Journal of Revenue and Pricing Management, 19, 99–112.
Rotemberg, J. J. (2008). Behavioral aspects of price setting, and their policy implications (no. w13754). National Bureau of Economic Research.
Wilis, R., & Nurwulandari, A. (2020). The effect of E-Service Quality, E-Trust, Price and Brand Image towards E-Satisfaction and Its Impact on E-Loyalty of Traveloka’s Customer. Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi), 4(3), 1061-1099. https://doi.org/10.31955/mea.vol4.iss3.pp1061-1099.
Wirtz, J., & Kimes, S. E. (2007). The moderating role of familiarity in fairness perceptions of revenue management pricing. Journal of Service Research, 9(3), 229–240.
Xia, L., K.B. Monroe, and J.L. Cox. (2004). the price is unfair! A conceptual framework of price fairness perceptions. Journal of Marketing, 68(4), 1–15.
Xia, L., Monroe, K. B., & Cox, J. L. (2004). The price is unfair! Journal of Marketing, 68, 1-15.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 464 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 371 |