تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,307 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,901 |
بررسی پدیدۀ غزا (جهاد) در مرزهای شمالی قفقاز از خلافت اموی تا جنگ ملازگرد (40ق-463ق/660- 1071م) | ||
فصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام | ||
مقاله 8، دوره 12، شماره 28، مهر 1400، صفحه 157-187 اصل مقاله (779.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiiph.2021.46289.2205 | ||
نویسنده | ||
اسماعیل شمس* | ||
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی تهران | ||
چکیده | ||
غزا مفهومی مرکزی در گفتمان دولت اسلامی از دوره پیامبر اسلام (ص) بود. اصطلاح غزا ریشه در غزوه یا جنگهای مسلمانان با کفار داشت که پیامبر اسلام خود عهدهدار فرماندهی آنها بود. پس از درگذشت پیامبر اسلام مورخانی مانند واقدی، مغازی (جمع غزا/ غزوه) را برای جنگهای پیامبر اسلام و فتوح (جمع فتح) را برای جنگهای پس از پیامبر و تصرف سرزمینهای دو امپراتوری روم و ایران به کار میبردند. کتابهایی مانند فتوحالبلدان بلاذری و فتوح ابناعثم و مجموعه فتوح جزیره و... از واقدی نمونههای چنین برداشتی از فتوح هستند؛ اما از دوران اموی و بهویژه در دوران عباسی بهتدریج واژه غزا بهجای اصطلاح غزوه، جهاد و فتوح نشست و به کلیدیترین واژه و مفهوم مسلط ادبیات دینی در جنگ با غیرمسلمانان تبدیل شد. در این دوران، غزا به هرگونه جنگی میان مسلمانان در دارالکفر (سرزمینهای غیراسلامی) با کفار (غیرمسلمانان) اطلاق گردید. گاه آنان را مطوعه هم مینامیدند که منظور همان غازیان داوطلب است. حوزههای جغرافیایی غزا در شرق با ترکان و چینیها، در غرب با رومیان و در شمال با روسها، گرجیان، ارامنه و خزرها (ترکان) بود. غزا در ظاهر برای گسترش اسلام بود، اما وسیلهای برای کسب غنایم و توسعه ارضی و گرفتن کنیز و برده نیز بود و سبب تقویت مشروعیت حاکمان نزد مردم میشد. در این مقاله به بررسی غزای فرمانروایان مسلمان با غیرمسلمانان در مرزهای شمالی قفقاز از دوران خلفای اموی تا جنگ ملازگرد (40-463ق/660- 1071م) پرداخته میشود. مسئله اصلی پژوهش نشان دادن این موضوع مهم است که غزای قفقاز تنها در جغرافیای دو دولت ساسانی و روم شرقی به پیروزی منجر شد و در جاهایی مانند روسیه هیچ موفقیتی به همراه نداشت. در این دوره چهارقرنه فرمانروایان مسلمان با گروههای قومی مختلفی مانند ارمنی، گرجی، خزر، آلان، لزگی، روس و... در قفقاز جنگیدند؛ اما نکتۀ مهم آن است که تنها در مناطقی پیروز شدند که جزو قلمرو ساسانیان و بیزانس یا وابسته به آنان بود. مسلمانان اعم از اعراب، سغدیان، دیلمیان، کردها و ترکان که در چارچوب سه نظام خلافت عربی، دولتهای محلی و سلطنت سلجوقی در طول 4 قرن به ترتیب در قفقاز صاحب دولت و قدرت شدتد، هیچوقت نتوانستند خارج از مرزهای ایران ساسانی و روم شرقی در ماوراء قفقاز موفقیت پایداری به دست بیاورند. آنان با وجود آنکه تا قرن پنجم توانسته بودند در دیگر ثغور دارالاسلام مانند چین، هند، آناتولی، اندلس، افریقا و... از محدودۀ فتوحات دورۀ خلفای راشدین فراتر بروند، در جبهه قفقاز شمالی (ماوراء قفقاز) و در مواجهه با روسها و دیگر قبایل شمال قفقاز متوقف شدند و در همان محدودۀ اولیه باقی ماندند و پیشرفت چندانی به دست نیاوردند.. هرچند پژوهشهای زیادی درباره فتوحات اسلامی در قفقاز صورت گرفته است، اما تاکنون هیچکدام از آنها به این موضوع توجهی نکرده و برایشان مسئله هم نبوده است. تقسیم کردن غزا در قفقاز به سه دورۀ زمانی مشخص با ویژگیهای متفاوت و نشان دادن محدود ماندن جهاد و پیروزی مسلمانان در چارچوب مرزهای دولت ساسانی و روم در قفقاز و عدم تصرف سرزمینهای ماوراء قفقاز از جمله قلمرو روسها و حتی قرار گرفتن در موقعیت تدافعی موضوعی است که این مقاله در صدد بررسی و علتیابی آن است. ازآنجاکه هدف اصلی این مقاله، نشان دادن انطباق جغرافیای فتوحات اسلامی در قفقاز بر مرزهای شمالی ساسانیان در این منطقه است، طبیعتاً ماهیت بحث، توصیفی است؛ اما با وجود این تلاش شده است در حد امکان تفاوتهای غزا در هر دوره تاریخی مشخص و علت اصلی عدم پیشروی مسلمانان به ماوراء قفقاز روشن شود. | ||
کلیدواژهها | ||
قفقا ز؛ ماوراء قفقاز؛ غزا؛ ثغور (مرزها)؛ مسلمانان؛ غیرمسلمانان؛ خلافت؛ روسها | ||
مراجع | ||
کتابها
مقالهها
منابع لاتین
منابع ترکی
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 311 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 263 |