تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,306 |
تعداد مقالات | 15,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,425,642 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,171,914 |
آگاهی پدیداری، چالشی برای فیزیکالیسم | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 25، دوره 15، شماره 37، دی 1400، صفحه 607-626 اصل مقاله (1.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2022.49453.3081 | ||
نویسندگان | ||
صمد حسینی1؛ عباس یزدانی* 2 | ||
1دانشآموخته کارشناسی ارشد فلسفه، دانشگاه تهران، تهران. ایران | ||
2دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تهران، تهران. ایران | ||
چکیده | ||
موفقیت انکارناپذیر علم عصبشناسی در توضیح حالات روانی انسان که در گذشته بر اساس مفاهیم فراطبیعی تبیین میشدند، بسیاری از دانشمندان و فیلسوفان عصر جدید را به دفاع از روشهای فیزیکالیستی در توضیح ماهیت انسان سوق داده است. بر طبق این دیدگاه، علم با شناخت ساختارهای فیزیولوژی انسان بهویژه مغز و کارکردهای آن، سرانجام قادر خواهد بود از طریق مفاهیم فیزیکیِ صرف، سرشت انسان با همۀ ویژگیهایش را تبیین کند. مهمترین چالشی که همواره متوجه این دیدگاه بوده است، مسئلۀ آگاهی و یا به تعبیر سنتی آن چگونگی رابطۀ ذهن و بدن است. با این حال، دانشمندان معاصر با ارائۀ نظریهها و مفاهیم جدید علمی دربارۀ سازوکارهای مغز و نسبت آن با حالات ذهنی کوشش میکنند تا از طریق علوم فیزیکی پدیدۀ آگاهی را تبیین کنند. هدف این مقاله نشان دادن این است که آگاهی پدیداری مهمترین چالش در برابر فیزیکالیسم و نظریه-های طبیعتگرایانه است. با بررسی مفهوم آگاهی و تقسیم این مفهوم به دو بخش «آگاهی ادراکی» و «آگاهی پدیداری»، استدلال کردهایم که نظریههای علمی در بهترین حالت صرفاً تبیینی از آگاهی ادراکی به دست میدهند، در حالی که چالش اصلی علوم طبیعی، تبیین آگاهی پدیداری است، لیکن آگاهی پدیداری به جهت ویژگی ذاتیِ ذهنیت، خارج از دسترس علوم فیزیکی قرار دارد، مگر اینکه علم منظر اول شخص را به رسمیت بشناسد. | ||
کلیدواژهها | ||
آگاهی ادراکی؛ آگاهی پدیداری؛ علم؛ فیزیکالیسم؛ تقلیلگرایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,358 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 667 |