تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,241 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,893 |
تعیین روش ورود شرکت های دانش بنیان به بازار خارجی با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 17، فروردین 1401، صفحه 123-146 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2022.45931.1703 | ||
نویسندگان | ||
مهدی قنبری1؛ امیر ذاکری* 2؛ جلیل حیدری دهویی3 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
2استادیار دانشکده مدیریت اقتصاد و مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
3عضو هیات علمی گروه مدیریت صنعتی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
شرکتهای دانش بنیان با دارا بودن مزیت فناورانه ، ظرفیت خوبی برای ورود به بازارهای خارجی دارند. هدف این پژوهش ارائه چارچوبی برای اولویتدهی به روشهای ورود به بازارهای خارجی توسط این شرکتهاست. روش این پژوهش ترکیبی است. در بخش شناسایی معیارها از رویکرد کیفی و در بخش اولویتبندی از رویکرد کمی استفاده شده است. ابتدا با مرور پیشینه تحقیق، مولفههای تاثیر گذار بر انتخاب روش ورود شامل عوامل داخلی (سازمان و محصولات آن) و عوامل خارجی (بازار داخلی و بازار خارجی) شناسایی شده است. سپس با استفاده از روش بهترین-بدترین معیارهای موثر بر حضور در بازارهای خارجی برای شرکتهای دانشبنیان رتبهبندی شده است. نتایج نشان میدهد «تمایز محصول» و «شبکه سازی با شرکای خارجی» مهمترین معیارها برای این شرکتها هستند. این موضوع با فناورانه بودن محصولات این شرکتها و از سوی دیگر محدودیت منابع شرکتهای کوچک و متوسط برای سرمایهگذاری خارجی و لزوم جبران فقدان منابع با شبکهسازی همخوان است. در گام دوم، روشهای ورود از منظر یک شرکت دانش بنیانِ دارای فعالیت گسترده بین المللی با استفاده از روش تاپسیس اولویت بندی شده است. نتایج نشان داد ایجاد شرکت تابعه با مالکیت کامل رتبه اول را دارد؛ در واقع این روش برای شرکتی که مراحل اولیه بین المللی شدن را طی نموده است، علاوه براینکه امکان محافظت از تکنولوژی اختصاصی شرکت را فراهم میکند، زمینه را برای صادرات به کشورهای مجاور شرکت تابعه فراهم میکند و البته میتواند حاکی از آن باشد که محدودیتهای صادرات از مبدا ایران، مطلوبیت روشهای ورود با ریسک بیشتر را افزایش میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
بین المللی شدن؛ روش ورود؛ شرکت دانش بنیان؛ تصمیم گیری چند معیاره | ||
مراجع | ||
اسمعیلپور, سلیمانی, اکبری, ابراهیمپور, & مصطفی. (2020). طراحی الگوی راهبردی بینالمللیسازی شرکتهای دانشبنیان ایرانی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسبوکارهای بینالمللی (1)3 ، 83-108.
پاک نیت, م. انصاری،رضا. و شاهین، آ. (1395) "تحلیل تاثیر توانمندی های نوآوری فناورانه بر تجاری سازی فناوری و عملکرد شرکتهای دانش بنیان استان اصفهان" ، مدیریت نوآوری (3)5، 59-84.
دهدشتی شاهرخ, 1386. مدلهای ورود به بازارهای بین المللی. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول), 14(55), 95-118 .
رحیم نیا فریبرز, خوراکیان علیرضا و قادری فرشاد, 1397، بررسی تأثیر استراتژی های نوآوری بر عملکرد کسب وکارهای صادراتی، مدیریت کسب و کار بین المللی، 1 (3)، 1-22
شهبازی, کیومرث, موحدی, محمد, برومند, یونس. (1397). رابطه متقابل نوآوری و صادرات در بنگاههای کوچک و متوسط: کاربرد تحلیل تناظر چندگانه و مدل معادلات ساختاری تعمیم یافته. پژوهشنامه بازرگانی, 22(88), 77-113.
فاریابی, محمد, رحیمی اقدم,صمد, کوششی, محمدرضا, پور آقابالایی, علیرضا. (1398). تأثیر بازارگرایی و تجربه بینالمللی بر عملکرد صادرات با نقش میانجی استراتژی بازاریابی بینالمللی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی, 2(1), 23-44.
هاشم زاده. ا، حاجی حسینی. ح، رادفر. ر، ملک زاده. ک. (1393) "عوامل مؤثر در ایجاد توانمندی های نوآوری )مطالعه موردی یک مرکز پژوهشی صنعت هوایی در ایران"(، مدیریت نوآوری (1)3، 100-75.
Agarwal, S., & Ramaswami, S. N. (1992). Choice of foreign market entry mode: Impact of ownership, location and internalization factors. Journal of International business studies, 23(1), 1-27.
Arghashi, V., & Okumuş, A. (2020). Country-of-origin image; SMEs and emerging economies–evidence from a case study of manufacturing SMEs from Turkey. Journal of Islamic Marketing.
Bell, V.A. and Cooper, S.Y. (2018), "Institutional knowledge: Acquisition, assimilation and exploitation in internationalisation", International Marketing Review, Vol. 35 No. 3, pp. 475-497
Bilgin, F. Z., & Wührer, G. (2014). International marketing compact. Linde Verlag GmbH.
Brewer, P. A. (2007). Operationalizing psychic distance: A revised approach. Journal of International Marketing, 15(1), 44-66.
Chen, Y. F., Tsai, C. W., & Liu, H. J. (2019). Applying the AHP Model to Explore Key Success Factors for High-Tech Startups Entering International Markets. International Journal of E-Adoption (IJEA), 11(1), 45-63.3
Dunning, J. H. (1993). Trade, location of economic activity and the multinational enterprise: A search for an eclectic approach. The theory of transnational corporations, 1(1993), 183-218.
Ekeledo, I., & Sivakumar, K. (2004). International market entry mode strategies of manufacturing firms and service firms. International marketing review.
Gorostidi-Martinez, H. and Zhao, X. (2017), "Strategies to avoid liability of foreignness when entering a new market", Journal of Advances in Management Research, Vol. 14 No. 1, pp. 46-68
Han, X. (2006). The SMEs’ Internationalization Strategy--Foreign Market Entry Modes Selection.
Hill, C. W., Hwang, P., & Kim, W. C. (1990). An eclectic theory of the choice of international entry mode. Strategic management journal, 11(2), 117-128.
Hollensen, S. (1998). Global Marketing: A market-responsive approach.
Hwang, C. L., & Yoon, K. (1981). Methods for multiple attribute decision making. In Multiple attribute decision making (pp. 58-191). Springer, Berlin, Heidelberg.
Jia, R., Li, Q., Deng, X., Zhao, X., & Yuan, J. (2017). Entry mode taxonomy and choice of Chinese international construction companies. Journal of Management in Engineering, 33(3), 04016058.
Johanson, J., & Wiedersheim-Paul, F. (1975). The internationalization of the firm: Four Swedish cases. Journal of management studies, 12(3), 305-322.
Kocks, T. (2011). Competitor analysis and market entry mode decision (Bachelor's thesis, University of Twente)
Kruesi, M. A., Hemmington, N. R., & Kim, P. B. (2018). What matters for hotel executives? An examination of major theories in non-equity entry mode research. International Journal of Hospitality Management, 70, 25-36.
Li, H., Jin, Z., Li, V., Liu, G., & Skitmore, R. M. (2013). An entry mode decision‐making model for the international expansion of construction enterprises. Engineering, Construction and Architectural Management.
Matilde Milanesi, Marina Gigliotti & Andrea Runfola (2020) The International Marketing Strategy of Luxury Food SMEs: The Case of Truffle, Journal of Food Products Marketing, 26:9, 600-618
Musso, F., & Francioni, B. (2009). Foreign markets entry mode decision for SMEs. Key factors and role of industrial districts.
Obadia, C., & Bello, D. C. (2019). How to select an export mode without bias. Business Horizons, 62(2), 171-183.
Rezaei, J. (2015). Best-worst multi-criteria decision-making method. Omega, 53, 49-57.
Rezaei, J. (2016). Best-worst multi-criteria decision-making method: Some properties and a linear model. Omega, 64, 126-130.
Root, F. R. (1987). Entry strategies for international markets. Lexington. MA: Lexington Books.
Root, F. R. (1994). Entry strategies for international markets. Prentice Hall.
Schellenberg, M., Harker, M. J., & Jafari, A. (2018). International market entry mode–a systematic literature review. Journal of Strategic Marketing, 26(7), 601-627.
Sharma, V. M., & Erramilli, M. K. (2004). Resource-based explanation of entry mode choice. Journal of Marketing theory and Practice, 12(1), 1-18. Pan, Y., & David, K. T. (2000). The hierarchical model of market entry modes. Journal of international business studies, 31(4), 535-554.
Stensaker, H. H., & LARSEN, M. M. (2011). Internationalization of a Entrepreneurial start-up.
Utama, W. P., Chan, A. P., Gao, R., & Zahoor, H. (2018). Making international expansion decision for construction enterprises with multiple criteria: a literature review approach. International Journal of Construction Management, 18(3), 221-231.
Woodcock, C. P., Beamish, P. W., & Makino, S. (1994). Ownership-based entry mode strategies and international performance. Journal of international business studies, 25(2), 253-273.
Zakery, A., & Saremi, M. S. (2020). Knowledge and intellectual capital in internationalizing SMEs, case study in technology-based health companies. Journal of Intellectual Capital.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 696 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 529 |