تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,954,358 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,624,973 |
تبیین مؤلفههای دسترسی در فرآیند اطلاعیابی در فضای مجازی بر اساس نظریۀ تغییر بنیادین: مطالعۀ موردی دانشجویان جدیدالورود کارشناسی دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
دوره 1، شماره 1، آذر 1401، صفحه 119-141 اصل مقاله (1.63 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2021.47743.1005 | ||
نویسنده | ||
سمیرا مرادی* | ||
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی | ||
چکیده | ||
هدف: تبیین مؤلفههای دسترسی بر اساس یکی از ابعاد نظریۀ تغییر بنیادین در فرآیند اطلاعیابی دانشجویان در فضای مجازی روششناسی: پژوهش حاضر کیفی و به شیوۀ مصاحبه نیمهساختاریافته است. جامعۀ پژوهش دانشجویان جدیدالورود کارشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز بودند که فرآیند نمونهگیری با روش گلولهبرفی انجام شد. نهایتاً با بهرهگیری از نظرات 21 نفر از دانشجویان دادههای مورد نیاز به اشباع رسید. برای تحلیل دادههای کیفی و استخراج مؤلفهها، از شیوه کدگذاری روششناسی نظریه دادهبنیاد و نرمافزار مکسکیو.دی.ای. استفاده شد. یافتهها: به منظور طراحی الگوی دسترسی و یافتن مفهومی مشترک از تعریف پدیدۀ (دسترسی)، شرایط علی(زمینه استفاده از دانش و توانایی دیگران و انواع محتوای مورد استفاده در فضای مجازی)، متغیرهای زمینهای (ابزارهای دسترسی به اطلاعات)، راهبردها (نحوۀ دسترسی به منابع اطلاعاتی، برخورداری از مهارتهای لازم برای استفادۀ مستقل از منابع اطلاعاتی، استفاده از دانش و توانایی دیگران در فضای مجازی)، شرایط مداخلهگر (موانع دسترسی به اطلاعات) و پیامدهای دسترسی (کاربرد فضای مجازی برای کاربران) مشخص شد. اصالت و ارزش: ارزش مقالۀ حاضر در نشان دادن یکی از ابعاد مهم نظریه تغییر بنیادین (دسترسی) است که بهواسطۀ محیط مجازی تحت تأثیر قرار میگیرد. نتایج: پیدایش منابع الکترونیکی در فضای مجازی بهویژه اینترنت، شبکه جهانی و ویژگیهای منحصر فضای مجازی رفتار اطلاعیابی دانشجویان را تغییر داده و برای اطلاعیابی نیازمند داشتن توانایی و مهارتهای لازم در زمینه سواد اطلاعاتی، سواد رایانهای، سواد اینترنتی، سواد ارتباطی، سواد انتقادی و سواد فرهنگی هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتار اطلاعیابی؛ دسترسی؛ نظریۀ تغییر بنیادین؛ دانشجویان؛ فضای مجازی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 600 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 397 |