
تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,345 |
تعداد مقالات | 16,499 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,540,396 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,041,595 |
تبیین مؤلفههای دسترسی در فرآیند اطلاعیابی در فضای مجازی بر اساس نظریۀ تغییر بنیادین: مطالعۀ موردی دانشجویان جدیدالورود کارشناسی دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
دوره 1، شماره 1، آذر 1401، صفحه 119-141 اصل مقاله (1.63 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2021.47743.1005 | ||
نویسنده | ||
سمیرا مرادی* | ||
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی | ||
چکیده | ||
هدف: تبیین مؤلفههای دسترسی بر اساس یکی از ابعاد نظریۀ تغییر بنیادین در فرآیند اطلاعیابی دانشجویان در فضای مجازی روششناسی: پژوهش حاضر کیفی و به شیوۀ مصاحبه نیمهساختاریافته است. جامعۀ پژوهش دانشجویان جدیدالورود کارشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز بودند که فرآیند نمونهگیری با روش گلولهبرفی انجام شد. نهایتاً با بهرهگیری از نظرات 21 نفر از دانشجویان دادههای مورد نیاز به اشباع رسید. برای تحلیل دادههای کیفی و استخراج مؤلفهها، از شیوه کدگذاری روششناسی نظریه دادهبنیاد و نرمافزار مکسکیو.دی.ای. استفاده شد. یافتهها: به منظور طراحی الگوی دسترسی و یافتن مفهومی مشترک از تعریف پدیدۀ (دسترسی)، شرایط علی(زمینه استفاده از دانش و توانایی دیگران و انواع محتوای مورد استفاده در فضای مجازی)، متغیرهای زمینهای (ابزارهای دسترسی به اطلاعات)، راهبردها (نحوۀ دسترسی به منابع اطلاعاتی، برخورداری از مهارتهای لازم برای استفادۀ مستقل از منابع اطلاعاتی، استفاده از دانش و توانایی دیگران در فضای مجازی)، شرایط مداخلهگر (موانع دسترسی به اطلاعات) و پیامدهای دسترسی (کاربرد فضای مجازی برای کاربران) مشخص شد. اصالت و ارزش: ارزش مقالۀ حاضر در نشان دادن یکی از ابعاد مهم نظریه تغییر بنیادین (دسترسی) است که بهواسطۀ محیط مجازی تحت تأثیر قرار میگیرد. نتایج: پیدایش منابع الکترونیکی در فضای مجازی بهویژه اینترنت، شبکه جهانی و ویژگیهای منحصر فضای مجازی رفتار اطلاعیابی دانشجویان را تغییر داده و برای اطلاعیابی نیازمند داشتن توانایی و مهارتهای لازم در زمینه سواد اطلاعاتی، سواد رایانهای، سواد اینترنتی، سواد ارتباطی، سواد انتقادی و سواد فرهنگی هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتار اطلاعیابی؛ دسترسی؛ نظریۀ تغییر بنیادین؛ دانشجویان؛ فضای مجازی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
نواده، مریم السادات ؛و سپهر، فرشته (1388). رفتار اطلاعیابی مدیران سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 20(2)، 240-213.
Chen, H.y. & Chang, C.Y. (2005). Personal Epistemological Beliefs, Critical Thinking Abilities, and Information-Seeking Behavior of College Students. In P. Kommers & G. Richards (Eds.), Proceedings of ED-MEDIA 2005--World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications (pp. 1836-1840). Montreal, Canada: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved from https://www.learntechlib.org/primary/p/20343/ July 31, 2021 Dresang, E. T. (2005). The information-seeking behavior of youth in the digital environment. Library Trends, 54(2), 178-196. doi: 10.1353/lib.2006.0015 Koh, K. (2011). Proposing a Theoretical Framework for Digital Age Youth Information Behavior Building Upon Radical Change Theory. Retrieved From http://purl.flvc.org/fsu/fd/FSU_migr_etd-2849 Koh, K. (2013). Theory-to-research-to-theory strategy: A research-based expansion of radical change theory. Library & Information Science Research, 35(1), 33-40. doi:10.1016/J.LISR.2012.09.003 Koh, K. (2015). Radical Change Theory: Framework for Empowering Digital Youth. Lincoln, V. S., & E. G. Guba (1985). Naturalistic Inquiry. Beverly Hills, CA: Sage. Literature, Technology, and Early Writing Instruction. Language Arts, 78(3), 207-216. Retrieved from https://nla.gov.au/nla.cat-vn2938416 Saaid, S. A., & Abd Wahab, Z. (2014). The impact of digital-based materials on undergraduates' reading habit. International Journal of Social Science and Humanity, 4(3), 249. doi: 10.7763/IJSSH. 2014.V4.357 Shabani, A., F. NaderiKharaji, M. R. Abedi (2012). Reading Behavior of Graduate Students in Digital Environment at University of Isfahan through 2008-2009: A Case Study. International Journal of Information Science and Management (IJISM), 10(1), 1-14. doi:10.1108/00242531111166683 Weber, H., Becker, D., & Hillmert, S. (2019). Information-seeking behaviour and academic success in higher education: Which search strategies matter for grade differences among university students and how does this relevance differ by field of study? Higher Education, 77(4), 657-678. doi:10.1007/s10734-018-0296-4
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 645 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 423 |