تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,316 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,902 |
طراحی مدل سلسله مراتبی بهبود کسب و کارهای صنایع دستی ایران در بستر تجارت الکترونیک با محوریت ارتقاء اعتماد مشتریان | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 11، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 17، فروردین 1401، صفحه 223-242 اصل مقاله (1009.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2021.47542.1761 | ||
نویسندگان | ||
محسن صیدی1؛ فتانه علیزاده مشکانی* 2؛ احمد سرداری3؛ عبدالله نعامی4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب | ||
2استادیارگروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب | ||
3دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه شاهد | ||
4استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب | ||
چکیده | ||
بهبود کسب و کارهای صنایع دستی ایران در تجارت الکترونیک یکی از عوامل کلیدی و از عناصر اصلی موفقیت در توسعه گردشگری کشور است تا آنجا که بسیاری از صاحبنظران کلید موفقیت در توسعه گردشگری را استقرار فراگرد مطمئن تجارت الکترونیک و مورد اعتماد برای خریداران میدانند. این پژوهش با هدف طراحی مدل سلسله مراتبی بهبود کسب و کارهای صنایع دستی ایران در بستر تجارت الکترونیک با محوریت ارتقاء اعتماد مشتریان و با استفاده از رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) انجام شد. استخراج 16 معیار الگو موردنظر در بخش کیفی و با استفاده از مصاحبه با 19 خبره و تعیین ارتباط بین متغیرها برای دستیابی به مدل در بخش کمی با اتکا به روش مدلسازی ساختاری تفسیری انجام شد. در نتیجه مدلی هفت سطحی بدست آمد که تاثیرگذارترین معیار این الگو معرفی دقیق و کامل محصولات و بازرسی مداوم و گزارشگیری از عملکرد وب سایت و تاثیرپذیرترین معیار آن در سطح هفتم ایجاد آرامش و امنیت در خرید است. بنابراین، 13 معیار دیگر نیز نقش عوامل رابط در این الگو را بازی می کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
گردشگری؛ اعتماد مشتری؛ صنایع دستی؛ تجارت الکترونیک | ||
مراجع | ||
ابراهیم پور ازبری، مصطفی، اکبری، محسن و رفیعی رشت آبادی، فاطمه (1394)، نقش بازاریابی تجربی در تعهد به برند با میانجیگری اعتماد و وفاداری به برند، فصلنامه مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران، دوره 7، شماره 804، 4-783.
اردکانی، سعید و ندا جهانبازی،(1394)، تأثیر تصویر فروشگاه بر قصد خرید مشتریان: اعتماد و ریسک درک شده به عنوان متغیرهای تعدیل کننده، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال پنجم، شماره 72، 17-53.
امینی، علیرضا و مزروعی سبدانی، هاجر (1399)، مفهو مسازی مدل کسب و کار گردشگری در صنای عدستی اصفهان، فصلنامه علمی-پژوهشی گردشگری و توسعه، سال نهم، شماره 135، 3-121.
ترکستانی، محمدصالح، مفاخری، فهیمه و حقیقت، فاطمه (1395)، تأثیر رضایت و اعتماد بر وفاداری الکترونیک و خرید آنلاین محصولات گردشگری، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، شماره 34، 109-93.
تقوی شوازی، الهه، احمدی، پرویز و خداداد حسینی، سیدحمید (1393)، الگوی توسعه تجارت الکترونیک بر وضعیت شرکتهای تولید کننده لوازم خانگی، دو فصلنامۀ علمی پژوهشی کاوش های مدیریت بازرگانی، شماره 11، 84-53.
تقدیمی، توران، مشبکی اصفهانی، اصغر, صالحی امیری، رضا و نوابخش، مهرداد (1398)، طراحی الگوی بازاریابی صادرات محصولات فرهنگی با توجه به رفتار مصرف کننده (مورد مطالعه: تابلونقاشی)، مجله مطالعات رفتار مصرف کننده، دوره 6، شماره 1، 332-311.
خبازی کناری، مهدی و سبطی، صفا (1396)، آیا صنایع دستی هنر است؟ جستجوی جایگاه صنایع دستی در بین هنرها بر اساس زیبایی شناسی کانت، فصلنامه علمی پژوهشی کیمیای هنر، شماره 22، 18-7.
دهدهجانی، جواد (1398)، نقش آموزش در توسعه کارآفرینی صنایع دستی ایران، نشریه علمی- پژوهشی مطالعات هنر اسلامی، شماره33، 163-148.
شمال نصب، مهسا و کیانی، انوشیروان (1397)، بستری برای احیاء صنایع دستی خوزستان با حفظ ارزشهای معماری ایرانی_اسلامی، اولین کنگره بینالمللی صنعت ساختمان با محوریت تکنولوژیهای نوین در صنعت ساختمان. تبریز.
کاظم نژادی، حبیبالله و آویشی، نگار (1399)،بررسی عوامل موثر بر بهبود وضعیت صنایع دستی در ایران، فصلنامه مطالعات جهانگردی، شماره 12، 96-82.
علی اکبری، اسماعیل و اسماعیلی، بنفشه (1395)، توسعه گردشگری بومی و پایداری نظام سکونتگاهی حاشیه کویر، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، شماره 36، 29-1.
عارفی، محمدرضا (1397)، نقش بازاریابی الکترونیک در صادرات صنایع دستی، سومین همایش ملی فرهنگ، گردشگری و هویت شهری،کرمان.
عمیدپور، سپیده و شفیع زاده، اسداله (1397)، نقش موزه فرش در معرفی صنایع دستی بومی، سومین کنفرانس بینالمللی صنایع دستی و گردشگری، دانشگاه خوارزمی.
علویون، سیدجابر و تقدیسی، احمد (1399)، راهکارها و چالشهای راهاندازی سامانه بازاریابی الکترونیک روستایی: تکنیک دلفی، مجله توسعه کارآفرینی، دوره 13، شماره3، 380-361.
غفاری آشتیانی، پیمان، حری، محمدصادق و غلامی، بهمن (1390)، بررسی نقش اعتماد الکترونیک و هنجار ذهنی در پذیرش وب سایت تجارت الکترونیک توسط مشتریان (مطالعه موردی: شرکت قطارهای مسافربری رجاء)، مجله مدیریت بازاریابی، شماره 12، 82-62.
فرنام، زینب، صادقیپور، احمد و بهروز ارسطو (1397)، تحلیل صنایع دستی بومی در توسعه گردشگری روستایی مطالعه موردی روستاهای شهرستان دامغان، دوفصلنامه علمی ترویجی پژوهش هنر، شماره 63، 16-53.
مرادزاده، عبدالباسط، یعقوبی، نورمحمد و صفورا، ژیلا (1400)، ارائه الگوی بازاریابی کارآفرینانه در صنایع دستی با رویکرد خلق محصولات مشتری محور، مجله مطالعات رفتار مصرف کننده، دوره 8، شماره 2، 91-74.
مقدم، ابوالفضل، کمالیان، امینرضا، اورعییزدانی، بدرالدین، کرد، باقر و روشن، سیدعلیقلی (1395). تبیین و طراحی مدل مدیریت منابع انسانی کارآفرینانه: رویکرد دادهبنیاد (مطالعهای در صنعت برق، گروه شرکتهای ایران ترانسفو). فصلنامه بهبود مدیریت، سال دهم، شماره 4، پیاپی3، صفحات 157-123.
وحدتی، حجت، ناصرپور، مهرداد و صیادمنصور، پیمان (1400)، اثر قابلیت های نوین صنایع دستی بر جهش تولید و توسعه بازارهای هدف گردشگری استان لرستان، دوفصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری، شماره 9، 266-245.
وحدتی، حجت و ناصرپور، مهرداد (1399)، ارزیابی میزان تاثیرپذیری جهش تولید از قابلیتهای نوین صنایع دستی مناطق روستایی با نقش واسطه توسعه بازارهای هدف در استان لرستان، فصلنامه راهبردهای توسعه روستایی، جلد 8، شماره 1، 34-21.
Aslama, Wajeeha, Imtiaz Arifb, Kashif Farhatc & Marium Khursheedd.(2018). The role of customer trust, service quality and value dimensions in determining satisfaction and loyalaty: An empirical study of mobiletelecommunication industry in Pakistan, Journal of Market-Tržište, Vol (30), No.2. 177-194pp.
Baylok, Felicejan. (2021). Examining the Impact of Trust on the e-Commerce Purchase Intentions of Young Consumers in Poland, Journal of Internet Commerce, Vol (29), No.1. 239-254pp.
Daud, Anshar, Naili, Farida, Makassar, Mashur Razak, (2018), Impact of customer trust toward loyalty: the mediating role of perceived usefulness and satisfaction, Journal of Business and Retail Management Research (JBRMR), Vol. (13), No.2, 234-257pp.
Hung, I.B., Cha, H.S. (2013), The mediating role of consumer trust in an online merchant in predicting purchase intention. International Journal of Information Management, Vol (33), 927– 93pp.
Hidayanto. Achmad Nizar, Arfian Herbowo, Nur Fitriah Ayuning Budi and Yudho Giri Sucahyo. (2014). Determinant of customer trust on e-commerce and itsimpact to TO purchase and word ofmount intention: A case of Indonisia, Journal of Computer Science 10 (12): 2395-2407.
Issam, K. (2017). Managing Cloud Computing Environment: Gaining Customer Trust with Security and Ethical Management, Procedia Computer Science, Vol (91), 412-421pp.
Kim .C, Galliers R, Shin N., Ryoo. J, Kim J. (2016). "Factors Influencing Internet Shopping Value And Customer Repurchase Intention." Electronic Commerce Research and Applications, Vol. 11, pp. 374-387.
Lalinthorn, M. Panjakajornsak, Lalinthorn. (2017). Perceived quality, perceived risk and customer trust affecting customer loyalty of environmentally friendly electronics products. Kasetsart Journal of Social Sciences, vol 38(1), 24-30pp.
Mahgoub. Yassir M. & Alsoud. Khalid .M. (2020). The Impact of Handicrafts on the Promotion of Cultural and Economic Development for Students of Art Education in Higher Education, Journal of Literature and Art Studies, Vol. 5, No. 6, 471-479.
MacGregor, R. C., & Vrazalic, L. V. (2020). A basic model of electronic commerce adoption barriers: A study of regional small businesses in Sweden and Australia. Journal of Small Business and Enterprise Development, 12(4), 510-527.
Nguyen. Nha, André Leclerc, Gaston LeBlanc. (2020). The Mediating Role of Customer Trust on Customer Loyalty, Journal of Service Science and Management, vol (6), 96-109pp.
Upamannyu, Nischay K. Gulati, Chanda. Chack, Ankita & Gurvinder, Kaur. (2019).
The effect of customer trust on customer loyality and repurchase intention: The moderating infelunce of percived CSR, International Journal of Research in IT, Management and Engineering, Vol (5), No.4, 427-39.
Weingärtner, R. Bräscher, G. WestphallCloud, C. (2015). Resource management: A survey on forecasting and profiling models. Journal of Network and Computer Applications, Vol (47), 99-116pp.
Yadav. Rohit & Mahara, Tripti. (2019). Factors Affecting E-Commerce Adoption by Handicraft SMEs of India, Journal of Electronic Commerce in Organizations, Vol 17(4), 44-57pp.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 590 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 445 |