تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,540,995 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,245,310 |
سبک ارتباطی نیازها، حالات خلقی و درگیر شدن رفتاری در تربیت بدنی: نقش واسطه ای نیازهای اساسی روانشناختی و انگیزش درونی | ||
ذهن، حرکت و رفتار | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 1، آذر 1401، صفحه 1-15 اصل مقاله (643.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/mmbj.2022.13956 | ||
نویسندگان | ||
مالک احمدی* 1؛ مهدی مرادزاده2 | ||
1دانشیار،گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران. | ||
2مربی،گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، آزمون مدل ارتباطی بین سبک ارتباطی حامی و خنثی کننده نیازها با حالات خلقی منفی و مثبت و درگیر شدن رفتاری دانش آموزان در کلاس تربیت بدنی، بر اساس نظریه خودمختاری بود. همچنین، نقش واسطه ای رضامندی از نیازهای اساسی روانشناختی و انگیزش مورد بررسی قرار گرفت. نوع پژوهش توصیفی-همبستگی بود که به روش مقطعی انجام گردید. تعداد 547 دانشآموز پسر دوره دوم متوسطه، یک سری پرسشنامه خودگزارشی که رضامندی از نیازهای روانشناختی، انگیزش، درگیر شدن و خلق مثبت و منفی را میسنجید، تکمیل کردند. ارتباطات حامی و خنثی گر نیازها از طریق چک لیست به صورت مشاهده ای رفتار معلم با دانش آموزان در یک جلسه کلاس تربیت بدنی، امتیازدهی شد. نتایج تحلیل عامل تاییدی و تحلیل مسیر نشان داد: اثرات مستقیم ارتباطات حامی نیازها با خلق منفی معنادار می باشد. علاوه بر این، اثرات غیر مستقیم ارتباطات حامی نیازها با خلق مثبت و درگیر شدن رفتاری از طریق نقش واسطه ای رضامندی از نیازهای اساسی و انگیزش درونی معنادار می باشد. درکل، یافتهها بیانگر آن است که ارتباطات حامی نیازها بین معلم و دانش آموز عاملی مهم در پیشبینی حالات خلقی، و درگیر شدن رفتاری دانشآموزان در کلاس تربیتبدنی است. معلم تربیتبدنی میتواند با استفاده از سبک ارتباطات حامی نیازها باعث کاهش حالات خلقی منفی و افزایش حالات خلقی مثبت و درگیر شدن رفتاری بیشتر در کلاس تربیت بدنی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
ارتباطات حامی نیازها؛ ارتباطات خنثی کننده نیازها؛ خلق؛ درگیر شدن در تربیتبدنی | ||
مراجع | ||
Aghdasi, M. T., & Ahmadi, A. (2016). Relationships Among Controling Coach Behaviors, Psychological Needs Thwarting, Sport Devaluation and Intention to continue Sport Participation in Adolescent Athletes Sport Psychology Studies 5(17), 57-70. doi: 10.22089/spsyj.2016.744 Ahmadi, M., Amani, J., & Behzadnia, B. (2015). Autonomy-supportive and controlling environment, motivation, and intention to continue sport participation in adolescents: study of self-determination theory. Sport Psychology Studies, 3(10), 99-112. doi:20.1001.1.23452978.1393.3.10.7.1 Ahmadi, A., Noetel, M., Parker, P., Ryan, R., Ntoumanis, N., Reeve, J., ... & Lonsdale, C. (2022). A Classification System for Teachers’ Motivational Behaviours Recommended in Self-Determination Theory Interventions.doi: 10.31234/osf.io/4vrym Bartholomew, K. J., Ntoumanis, N., & Thogersen-Ntoumani, C. (2009). A review of controlling motivational strategies from a self-determination theory perspective: Implications for sports coaches. International Review of Sport and Exercise Psychology, 2(2), 215-233.doi:10.1080/17509840903235330 Behzadnia, B., Mohammadzadeh, H., & Ahmadi, M. (2019). Autonomy-supportive behaviors promote autonomous motivation, knowledge structures, motor skills learning and performance in physical education. Current Psychology, 38(6), 1692-1705.doi: 10.1007/s12144-017-9727-0 Biddle, S., Sallis, J. F., & Cavill, N. (1998). Young and active? Young people and health-enhancing physical activity-evidence and implications: Health Education Authority. Chatzisarantis, N. L., & Hagger, M. S. (2009). Effects of an intervention based on self-determination theory on self-reported leisure-time physical activity participation. Psychology and Health, 24(1), 29-48. doi: 10.1080/08870440701809533 Chatzisarantis, N. L., Hagger, M. S., Biddle, S. J., & Karageorghis, C. (2002). The cognitive processes by which perceived locus of causality predicts participation in physical activity. Journal of Health Psychology, 7(6), 685-699.doi: 10.1177/1359105302007006872 Cheon, S. H., Reeve, J., & Ntoumanis, N. (2018). A needs-supportive intervention to help PE teachers enhance students' prosocial behavior and diminish antisocial behavior. Psychology of Sport and Exercise, 35, 74-88. doi: 10.1016/j.psychsport.2017.11.010 Cheon, S. H., Reeve, J., & Song, Y.-G. (2016). A teacher-focused intervention to decrease PE students’ amotivation by increasing need satisfaction and decreasing need frustration. Journal of sport and exercise psychology, 38(3), 217-235.doi: 10.1123/jsep.2015-0236 Cox, A., & Williams, L. (2008). The roles of perceived teacher support, motivational climate, and psychological need satisfaction in students’ physical education motivation. Journal of sport and exercise psychology, 30(2), 222-239.doi: 10.1123/jsep.30.2.222 De Meyer, J., Tallir, I. B., Soenens, B., Vansteenkiste, M., Aelterman, N., Van den Berghe, L., . . . Haerens, L. (2014). Does observed controlling teaching behavior relate to students’ motivation in physical education? Journal of educational psychology, 106(2), 541. doi:10.1037/a0034399 Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum. doi: 10.1007/978-1-4899-2271-7 Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The" what" and" why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological inquiry, 11(4), 227-268. doi:10.1207/S15327965PLI1104_01 Deci, E. L., Schwartz, A. J., Sheinman, L., & Ryan, R. M. (1981). An instrument to assess adults' orientations toward control versus autonomy with children: Reflections on intrinsic motivation and perceived competence. Journal of educational psychology, 73(5), 642. doi:10.1037/0022-0663.73.5.642 Haerens, L., Aelterman, N., Van den Berghe, L., De Meyer, J., Soenens, B., & Vansteenkiste, M. (2013). Observing physical education teachers’ need-supportive interactions in classroom settings. Journal of sport and exercise psychology, 35(1), 3-17.doi: 10.1123/jsep.35.1.3 Hagger, M. S., Chatzisarantis, N. L., & Harris, J. (2006). From psychological need satisfaction to intentional behavior: Testing a motivational sequence in two behavioral contexts. Personality and social psychology bulletin, 32(2), 131-148.doi:10.1177/0146167205279905 Jang, H., Reeve, J., & Halusic, M. (2016). A new autonomy-supportive way of teaching that increases conceptual learning: Teaching in students' preferred ways. The Journal of Experimental Education, 84(4), 686-701. . doi: 10.1080/00220973.2015.1083522 Koka, A. (2013). The relationships between perceived teaching behaviors and motivation in physical education: A one-year longitudinal study. Scandinavian Journal of Educational Research, 57(1), 33-53. doi: 10.1080/00313831.2011.621213 Lam, S. F., Jimerson, S., Wong, B. P. H., Kikas, E., Shin, H., Veiga, F. H., . . . Zollneritsch, J. (2014, Jun). [Understanding and measuring student engagement in school: the results of an international study from 12 countries]. 2. doi: 10.1037/spq0000057 Mouratidis, A., Vansteenkiste, M., Lens, W., & Sideridis, G. (2008). The motivating role of positive feedback in sport and physical education: Evidence for a motivational model. Journal of Sport and Exercise Psychology, 30(2), 240-268.doi: 10.1123/jsep.30.2.240 Ntoumanis, N. (2005). A prospective study of participation in optional school physical education using a self-determination theory framework. Journal of educational psychology, 97(3), 444. doi: 10.1037/0022-0663.97.3.444 Ntoumanis, N., Quested, E., Reeve, J., & Cheon, S. H. (2017). Need-supportive communication: Implications for motivation in sport, exercise, and physical activity. In Persuasion and communication in sport, exercise, and physical activity (pp. 155-169): Routledge. Reeve, J., & Cheon, S. H. (2014). An intervention-based program of research on teachers’ motivating styles. In Motivational interventions: Emerald Group Publishing Limited. doi: 10.1108/S0749-742320140000018008 Reeve, J., & Jang, H. (2006). What teachers say and do to support students' autonomy during a learning activity. Journal of educational psychology, 98(1), 209.doi: 10.1037/0022-0663.98.1.209 Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American psychologist, 55(1), 68.doi:10.1037//0003-066x.55.1.68 Smith, N., Quested, E., Appleton, P. R., & Duda, J. L. (2016). A review of observational instruments to assess the motivational environment in sport and physical education settings. International Review of Sport and Exercise Psychology, 9(1), 134-159. doi:10.1080/1750984X.2015.1132334 Soenens, B., Deci, E. L., & Vansteenkiste, M. (2017). How parents contribute to children’s psychological health: The critical role of psychological need support. In Development of self-determination through the life-course (pp. 171-187): Springer.doi: 10.1007/978-94-024-1042-6_13. Sulz, L., Temple, V., & Gibbons, S. (2016). Measuring student motivation in high school physical education: Development and validation of two self-report questionnaires. Physical Educator, 73(3), 530. doi: 10.18666/TPE-2016-V73-I3-6370 Van den Berghe, L., Cardon, G., Tallir, I., Kirk, D., & Haerens, L. (2016). Dynamics of need-supportive and need-thwarting teaching behavior: The bidirectional relationship with student engagement and disengagement in the beginning of a lesson. Physical Education and Sport Pedagogy, 21(6), 653-670. doi: 10.1080/17408989.2015.1115008 Ward, S., & Parker, M. (2013). The voice of youth: atmosphere in positive youth development program. Physical Education and Sport Pedagogy, 18(5), 534-548. . doi:10.1080/17408989.2012.726974 Watson, D., Clark, L. A., & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: the PANAS scales. Journal of personality and social psychology, 54(6), 1063. doi: 10.1037//0022-3514.54.6.1063
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,238 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 845 |