تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,301 |
تعداد مقالات | 15,995 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,429,888 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,175,374 |
طراحی شبکه مضامین تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در حوزه گردشگری درمانی | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 8، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 17، فروردین 1401، صفحه 167-182 اصل مقاله (678.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2021.47267.1753 | ||
نویسندگان | ||
مهشید حمزه ئی طهرانی1؛ جلال حقیقت منفرد* 2؛ مهدی باسخا3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت کارآفرینی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت رفاه اجتماعی ، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
ترویج و رونق گردشگری درمانی، نیازمند فعالشدن اقدامات کارآفرینی از حیث شناسایی فرصتهای موجود در زمینة گردشگری درمانی میباشد. برای رشد و توسعه این صنعت در کشور نیاز است تا عناصر مرتبط با تشخیص فرصت در حوزه گردشگری مورد شناسایی و بررسی قرار گیرد؛ لذا هدف پژوهش حاضر، دستیابی به درک بهتری از مضامین اصلی تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در حوزة گردشگری درمانی است. این پژوهش با استفاده از روش کیفی انجام شده است. پژوهشی توسعهای - کاربردی میباشد که با روش میدانی صورتگرفته است. از ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. با استفاده از روش تحلیل مضمون به تجزیهوتحلیل دادهها پرداخته شده است. از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی 15 نفر کارآفرین و خبره حوزه گردشگری درمانی برای مصاحبه انتخاب شدند. پس از تجزیهوتحلیل دادهها، 44 مضمون پایه در قالب 5 مضمون سازماندهنده شناسایی گردید. مضامین سازماندهنده شامل نوعشناسی فرصت، محیط کسبوکار، تکنولوژی، عوامل فردی و عوامل محیطی میباشند و شبکه مضامین بر اساس یافتهها ارائه گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
تشخیص فرصت کارآفرینانه؛ گردشگری درمانی؛ کارآفرینی؛ تحلیل مضمون؛ درمان | ||
مراجع | ||
احمدپور داریانی، محمود و محمدکاظمی، رضا و خادمی، مهدی و رضائی، رضا (1398). «شناسایی و تحلیل عوامل پیشبرنده ارتقاء جذابیت مقصد توسعه کسبوکارهای گردشگری پزشکی»، توسعه کارآفرینی، 46، 481-500.
بدیعی، فرناز و ابراهیمی، عبدالحمید و دیده خانی، حسین (1395). «شناسایی و رتبهبندی راهکارهای توسعة گردشگری پزشکی؛ مطالعه موردی استان گلستان»، تحقیقات بازاریابی نوین، 23، 25-36.
جعفری تیتکانلو، سعید و اصغرزاده، حسن (1399). «تحلیل نقش بازاریابی اینترنتی بیمارستانها در توسعه بازارهای بینالمللی»، مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 8، 65-82.
خذرلی، جبرائیل (1398). «گردشگری طبیعی درمانی؛ جریان گردشگری از مرکز به پیرامون (نمونه موردی: شهرستان ارومیه)»، رشد آموزش جغرافیا، 125، 42-49.
رستگار، احمد و آهن ورز، زهرا (1398). «ارائه مدل پیشبینی تشخیص فرصتهای کارآفرینی باتوجهبه نقش سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات»، رهیافت، 74، 65-76.
سخدری، کمال و سید امیری، نادر و رجائیان، علیرضا و سخدری، جواد (1398). «شناسایی عوامل نهادی مؤثر بر بهرهبرداری از فرصتهای کارآفرینانه گردشگری درمانی در ایران (موردمطالعه: استان تهران)»، مطالعات اجتماعی گردشگری، 13، 81-100.
سرایی، محمدحسین و رضایی، محمدرضا و صفر پور، میثم (1397). «تحلیل پراکنش فضایی هتلها نسبت به جاذبه گردشگری درمانی در شیراز»، برنامهریزی و توسعه گردشگری، 27، 8-25.
سلطانی نژاد، مهدیه و وثوقی، لیلا (1394). «بررسی ظرفیتهای کارآفرینی در گردشگری (مطالعه موردی: استان کرمان)»، نخستین همایش ملی فرهنگ، گردشگری و هویت شهری.
صفوی، سیمین و حسیننژاد، تیمور و سمیع زاده، پروانه (1399). «بررسی و تحلیل وضعیت زیرساختهای گردشگری پزشکی و سلامت در شهر اردبیل»، مدیریت کسبوکارهای دانشبنیان، 4، 1-28.
کردنائیج، اسد اله و خائف الهی، احمدعلی و زالی، محمدرضا و رفیعی، فرشته (1391). «تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در صنعت بیمارستانی (موردمطالعه: بیمارستان دکتر شریعتی)»، چشمانداز مدیریت بازرگانی، 44، 101-118.
کرسول، جان دبلیو. طرح پژوهش: رویکردهای کیفی، کمی و ترکیبی. مترجم: علیرضا کیامنش و مریم دانای طوسی (1397). (چاپ هشتم). تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی، واحد علامه طباطبایی.
کروبی، مهدی و احمدی، ساسان (1399). «برنامهریزی راهبردی توسعه گردشگری پزشکی با استفاده از ماتریس سوات - و تکنیک تاپسیس - فازی»، مطالعات مدیریت گردشگری، 51، 1-30.
نعامی، عبدالله (1398). «طراحی مدل "مفهوم گردشگری درمانی" با تاکید بر تبلیغات شفاهی مراکز درمانی با استفاده از رویکرد "دادهبنیاد"»، پژوهشنامه حلال، 2(2)، 47-64.
هزارجریبی، جعفر و تراب طالبی، ایوب و ابراهیمنیا ملک دهی، راحله (1395). «الگوهای کارآفرینی اجتماعی در سازمانهای غیردولتی شهر تهران»، نخستین همایش جامع بینالمللی روانشناسی، علوم تربیتی و علوم اجتماعی، تهران.
Alghizzawi, M., Habes, M., & Salloum, S. A. (2019, October). "The relationship between digital media and marketing medical tourism destinations in Jordan: Facebook Perspective". In International Conference on Advanced Intelligent Systems and Informatics (pp. 438-448).
Bagga, T., Vishnoi, S. K., Jain, S., & Sharma, R. (2020). "Medical tourism: Treatment, therapy & tourism". Int. J. Sci. Technol. Res, 9(3), 4447-4453.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). "Using thematic analysis in psychology". Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Čabinová, V., Gallo, P., Pártlová, P., Dobrovic, J., & Stoch, M. (2021). "Evaluating Business Performance and Efficiency in the Medical Tourism: A Multi-criteria Approach". Journal of Tourism and Services, 22 (12), 198-221.
Dehdashti Shahrokh, Z., & Nakhaei, H. (2016). "An entropy (Shannon) based approach for determining importance weights of influencing factors in selecting medical tourism destinations". International Journal of Travel Medicine and Global Health, 4, 115-121.
Hadian, M., Jabbari, A., Mousavi, S. H., & Sheikhbardsiri, H. (2021). "Medical tourism development: A systematic review of economic aspects". International Journal of Healthcare Management, 14(2), 576-582.
Hanefeld, J., Smith, R., & Noree, T. (2016). "Medical tourism". In World Scientific Handbook of Global Health Economics and Public Policy. Volume 3: Health System Characteristics and Performance (pp. 333-350).
Iliescu, V. Mandra, M. Gribincea, A. (2020). "The Prospects of Leisure And Medical Tourism Perspectivele Turismului De Agrement Și Ale Turismului Medical". Sustainable Tourism Strategies In North-East Romania, 72, 96-104.
Jang, S. H. (2017). "Factors associated with Korean immigrants’ medical tourism to the homeland". American Journal of Health Behavior, 41, 461–470.
Kaushik, D., & Rustagi, A. (2020). "Medical tourism: A global industry". Journal of Statistics and Management Systems, 23(7), 1241-1249.
Mishra, V., & Sharma, M. G. (2021). "Framework for Promotion of Medical Tourism: A Case of India". International Journal of Global Business and Competitiveness, 1-9.
Mobini Dehkordi, A., Sakhdari, K., Meigounpoory, M. R., Hashemi, M., & Babaie, M. (2018). "Development of Opportunity in Corporate Technological Entrepreneurship Using the Technological Convergence Approach". J Biochem Tech. (2): 131-144.
Mudzanani, T. E. (2016). "Investigating medical tourism in South Africa". African Journal for Physical Activity and Health Sciences (AJPHES), 22(2.1), 454-461.
Nuradhi, M., & Kristanti, L. (2021). "Opportunity Recognition: Gender and Family Business Background Comparison". International Journal of Family Business Practices, 3(2), 18-32.
Ohlert, S., Laibach, N., Harms, R., & Bröring, S. (2021). "Recipes for a high opportunity recognition in converging industries". This paper was presented at The ISPIM Innovation Conference – Innovating Our Common Future, Berlin, Germany.1-23.
Rahman, S. (2019). "Medical Tourism-Entrepreneurship Prospects in India's North East". IMPACT: International Journal of Research in Humanities, Arts and Literature (IMPACT: IJRHAL), 7(1), 413-430.
Shrestha, D., Wenan, T., Khadka, A., & Jeong, S. R. (2020). "Digital Tourism Security System for Nepal". KSII Transactions on Internet and Information Systems (TIIS), 14(11), 4331-4354.
Suess, C., Baloglu, S., & Busser, J. A. (2018). "Perceived impacts of medical tourism development on community wellbeing". Tourism Management, 69, 232-245.
Yokoyama, K., & Birchley, S. L. (2020). "Country Comparisons". In Transnational Entrepreneurship in South East Asia (pp. 143-175)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 499 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 475 |