تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,209 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,891 |
تأثیر پشتیبانی نهادی بر عملکرد صادراتی: تحلیل نقش تلاطم بازار و جهتگیری نوآوری | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 17، فروردین 1401، صفحه 79-99 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2021.48495.1782 | ||
نویسندگان | ||
ناصر سیف اللهی انار* 1؛ ایمان قاسمی همدانی2 | ||
1دانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، گروه بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر پشتیبانی نهادی بر عملکرد صادراتی با در نظر گرفتن متغیر تلاطم بازار و جهتگیری نوآوری میباشد. این پژوهش با رویکرد کمی و با استفاده از تکنیک پیمایش انجام یافته است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد. تلاطم بازار بر اساس سه شاخص تغییر در تقاضای مشتری، تغییر در نیازهای مشتری و تغییر در اولویتهای مشتری و پشتیبانی نهادی بر اساس دو شاخص پشتیبانی بازاریابی و پشتیبانی مالی سنجیده شد. نمونه آماری را 169 نفر از مدیران شرکت های کوچک و متوسط صادرکننده فعال استان مازندران تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. روایی پرسشنامهها بر اساس روایی سازه، تشخیصی، همگرا و واگرا و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ بررسی گردید. آزمون فرضیه ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار SmartPLS انجام شد. بر اساس نتایج آزمون فرضیههای تحقیق، پشتیبانی بازاریابی بر عملکرد صادراتی و جهتگیری نوآوری تأثیردارد. پشتیبانی مالی بر جهتگیری نوآوری تأثیردارد. ولی تاثیر پشتیبانی مالی بر عملکرد صادراتی تایید نشد. جهتگیری نوآوری بر عملکرد صادراتی تأثیردارد. بر اساس نتایج، تعدیلگری تلاطم بازار در ارتباط بین جهتگیری نوآوری و عملکرد صادراتی، باعث افزایش میزان تأثیر جهتگیری نوآوری بر عملکرد صادراتی شده است. همچنین پشتیبانی بازاریابی بر عملکرد صادراتی با در نظر گرفتن متغیر واسطه-ای جهتگیری نوآوری تأثیردارد ولی تأثیر غیر مستقیم پشتیبانی مالی بر عملکرد صادراتی از طریق متغیر واسطهای جهتگیری نوآوری معنادار نمیباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
پشتیبانی نهادی؛ تلاطم بازار؛ جهتگیری نوآوری؛ عملکرد صادراتی | ||
مراجع | ||
رحیمنیا، فریبرز؛ خوراکیان، علیرضا؛ قادری، فرشاد (1397). بررسی تأثیر استراتژیهای نوآوری بر عملکرد کسبوکارهای صادراتی، مدیریت کسب و کارهای بین المللی، دوره 1، شماره 3، زمستان 1397، صفحه 1-22.
صادقی، حسین و ضیا، بابک (1396). بررسی تاثیر عوامل نهادی بر عملکرد صادرات کسب و کارهای کارآفرینانه (مورد مطالعه: صادرکنندگان محصولات پروتئینی)، مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی، پاییز 1396، دوره7، شماره 28، صفحه 159-178.
سرخوش، علی؛ نصراللهی، سرا خدیجه؛ آذربایجانی، کریم (1399). تحلیل تاثیر عوامل بنیادی و متغیرهای نهادی بر صادرات کشورهای نوظهور (2015-2000): آموزه ای برای اقتصاد ایران، پژوهشنامه اقتصادی، سال بیستم؛ تابستان 1399؛ شماره 2 (پیاپی 77)، صفحه 29-65.
سید عباس زاده، میر محمد؛ امانی ساری بگلو، جواد؛ خضری آذر، هیمن و پاشوی، قاسم (1391). مقدمه ای بر مدلیابی معادلات ساختاری به روش PLS و کاربرد آن در علوم رفتاری با معرفی نرم افزارهایPLS-Graph ،Visual PLS ،Smart PLS، ارومیه: انتشارات دانشگاه ارومیه.
علوی، سید ابوذر؛ غیاث آبادی فراهانی، مریم (1400). نقش جهت گیری بازار بر عملکرد صادراتی از طریق قابلیت نوآوری، فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری، دوره 7، شماره 1، بهار 1400، صفحه 64-71.
کریمی، محمدرضا و زهره وند، طاهره (1394). تاثیر راهبردی آشفتگی بازار و تکنولوژی بر ارتباطات تعاملات میان وظیفهای و عملکرد صادرات، مطالعات مدیریت راهبردی، دوره 6، شماره 22، تابستان 1394، صفحه 131-152.
محترم قلاتی، رحیم و موثق، مهرداد (1397) بررسی تأثیر بازارگرایی صادرات و انطباق آمیختۀ بازاریابی بر عملکرد صادراتی (مطالعۀ موردی: شرکتهای صادرکنندۀ محصولات غیرنفتی)، نشریه مدیریت بازرگانی، دوره 10، شماره 1، صفحه 165-186.
معصوم، محمد و سرتیپی، صدف (1397). برسی تاثیر عوامل نهادی بر عملکرد صادرات شرکتهای صادرکننده تجهیزات ورزشی، مجموعه مقالات دومین کنفرانس بین المللی تحولات نوین در مدیریت ، اقتصاد و حسابداری.
نوروزی، حسین؛ درویش، فاطمه؛ نصری، رضا (1398). تأثیر قابلیتهای بازاریابی در حوزه صادرات و نوآوری بر ابعاد عملکرد صادرات با تعدیلگری رقابت ناکارآمد (مورد مطالعه: شرکتهای صنایعدستی و هنری)، مدیریت کسب و کارهای بین المللی، دوره 2، شماره 4، زمستان 1398، صفحه 97-119
نوروزی، حسین؛ رشنوادی، یعقوب؛ نصرت پناه، رسول؛ بیگی، شاهرخ (1400). بررسی تأثیر مدیریت دانش، نوآوری مدیریت و قابلیتهای پویا بر عملکرد شرکتهای صادراتی، مدیریت کسب و کارهای بین المللی، مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 6 مهر 1400، doi=10.22034/JIBA.2021.43150.1606 .
Acikdilli, G.; Mintu-Wimsatt, A.; Kara, A. & Spillan. J. (2020) Export market orientation, marketing capabilities and export performance of SMEs in an emerging market: a resource-based approach, Journal of Marketing Theory and Practice, DOI: 10.1080/10696679.2020.1809461
Ahmed, Z. U., Osman M., James J. and Leong Yee M. (2012). Export promotion programs of Malaysian firms: An international marketing perspective. Journal of Business Research 55: 831–43.
Armbruster, H., Bikfal, A., Kinkel, S., & Lay, G. (2008). Organizational innovation: The challenge of measuring non-technical innovation in large-scale surveys. Technovation, 28, 644–57.
Arora, A.; Arora, A. S.; Sivakumar, K. (2016). Relationships among supply chain strategies, organizational performance, and technological and market turbulences, The International Journal of Logistics Management, 27(1), 206-232.
Bagchi-Sen, S. (2019). The small and medium sized exporters’ problems: an empirical analysis of Canadian manufacturers. Regional Studies, 33 (3), 232-245.
Bayoll, M.P., Foye A., TellierC. & TenenhausM.,(2000). Use of PLS Path Modelling to estimate the European Consumer Satisfaction Index (ECSI) model, Published in Statistica Applicata, 12(3), 361-375.
Beck, T, Asli D., and Vojislav, M. (2008). Financing Patterns Around the World: Are Small Firms Different? Journal of Financial Economics 89: 467–87.
Berman, N. (2013): “Financial factors and the margins of trade: Evidence from cross-country firm-level data,” Journal of Development Economics, 93, 206–217.
Bhat, S. and Momaya, K.S. (2020), "Innovation capabilities, market characteristics and export performance of EMNEs from India", European Business Review, Vol. 32 No. 5, pp. 801-822. https://doi.org/10.1108/EBR-08-2019-0175
Bottega, A. and.Romero, J. P. (2021). Innovation, export performance and trade elasticities across different sectors, Structural Change and Economic Dynamics, Volume 58, September 2021, Pages 174-184
Cadogan, W.J., Kuivalainen. O. and Sundqvist, S. (2009). Export Market- Oriented Behavior and Export Performance: Quadratic and Moderating Effects under Differing Degrees of Market Dynamism and Internationalization. Journal of International Marketing, 17(4), 71–89.
Chen, K. H. Wang, C. H. Huang, S. Z. & Shen, G. C. (2016). Service innovation and new product performance: The influence of market-linking capabilities and market turbulence, International Journal of Production Economics, 172, 54-64.
Chor, D. and K. Manova (2012): “Off the cliff and back? Credit conditions and international trade during the global financial crisis,” Journal of International Economics, 87, 117–133.
Diego, A. & Paula. (2014). Does Public Financial Support Stimulate Innovation and Productivity? Economics, Political Science, 2(3), 41-61
Djankov, S., C. Freund, and C. S. Pham (2018): “Trading on Time,” The Review of Economics and Statistics, 92, 166–173.
Durmu¸so˘glu, Serdar, Apfelthaler Gerhard, Nayir Dilek Zamantili, Alvarez Roberto, and Mughan Terry. (2012). The Effect of GovernmentDesigned Export Promotion Service Use on Small and Medium-Sized Enterprise Goal Achievement: A Multidimensional View of Export Performance. Industrial Marketing Management 41: 680–91.
Edeh, Jude Ndubuisi & Obodoechi, Divine Ndubuisi & Ramos-Hidalgo, Encarnación, (2020). "Effects of innovation strategies on export performance: New empirical evidence from developing market firms," Technological Forecasting and Social Change, Elsevier, vol. 158(C).
Feenstra, R. C., Z. Li, and M. Yu (2014): “Exports and Credit Constraints under Incomplete Information: Theory and Evidence from China,” The Review of Economics and Statistics, 96, 729–744.
Gao, G.Y., Zhou, K.Z. & Yim, C.K (2007). On what should firms focus in transitional economies? A study of the contingent value of strategic orientations in China. International Journal of Research in Marketing, 24(1), 3–15.
Heredia, J. ; Flores, A. ; Heredia, W.; Arango, R.; Medina, L. (2019). How Innovation Influences on Export Performance: A Configuration Approach for Emerging Economies, Journal of Technology Management & Innovation vol.14 no.4 Santiago dic. 2019, http://dx.doi.org/10.4067/S0718-27242019000400054
Hoque, A.S. Mohammad M. (2018). Does Government Support Policy Moderate the Relationship Between Entrepreneurial Orientation and Bangladeshi SME Performance? A SEM Approach. International Journal of Business Economics and Management Studies 6: 37–59
Hung, K.; Chou, C. (2013). The impact of open innovation on firm performance: The moderating effects of internal R&D and environmental turbulence, Technovation-ELSEVIER, 33( 10-11), 368-380.
Jang, W. Chang, W. (2008). The Impact of Financial Support System on Technology Innovation: A Case of Technology Guarantee System in Korea, Journal of Technology, Management & Innovation. 2008, Volume 3, Issue 1, 10-16
Jaworski, Bernard J; Kohli, Ajay K. (1993). Market orientation: Antecedents and consequences, Journal of Marketing, 57(3), 53
Kolbe, D., Frasquet, M. and Calderon, H. (2021), The role of market orientation and innovation capability in export performance of small- and medium-sized enterprises: a Latin American perspective, Multinational Business Review, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/MBR-10-2020-0202
Kotabe, Masaaki, and Michael Czinkota. (2015). State Government Promotion of Manufacturing Exports: A Gap Analysis. Journal of International Business Studies, Fourth Quarter 23: 637–58.
Kue Na, Y.; Kang, S.; Jeong, H. Y. (2019). The Effect of Market Orientation on Performance of Sharing Economy Business: Focusing on Marketing Innovation and Sustainable Competitive Advantage, Sustainability, 11(729), 1-19
Kumar, V., Jones, E., Venkatesan, R. & Leone, R.P (2011). Is market orientation a source of sustainable competitive advantage or simply the cost of competing? Journal of Marketing, 75, 16–30.
Leonidou, L, Dayananda P, and Marios T. (2011). National Export-Promotion Programs as Drivers of Organizational Resources and Capabilities: Effects on Strategy, Competitive Advantage, and Performance. Journal of International Marketing 19: 1–29.
Lim, J., Sharkey, T., &Heinrichs, J. (2003).New product development practices and export involvement: an initial inquiry. International Journal of Innovation Management, 7(4), 475-499.
Lisboa, A., Skarmeas, D. & Lages, C (2011). Entrepreneurial orientation, exploitative and explorative capabilities, and performance outcomes in export markets: a resource-based approach. Industrial Marketing Management, 40(8), 1274–1284.
Mata MN, Falahat M, Correia AB, Rita JX. (2021). Impact of Institutional Support on Export Performance. Economies. 2021; 9(3):101. https://doi.org/10.3390/economies9030101
Murray, J. Y., Yong Gao, G. and Kotabe, M. (2014). Market orientation and performance of export ventures: the process through marketing capabilities and competitive advantages, Journal of the Academy of Marketing Science, 39, 252–269
Niepmann, F. and T. Schmidt, E. (2017): No guarantees, no trade: How banks affect export patterns, Journal of International Economics, 108, 338 – 350.
Nuno, F. M., Marlene, A., Frederic, M., & Inés, Al. (2018). Quality management systems in European social service organizations: A survey of EQUASS Assurance pioneer adopters. International Journal of Quality & Reliability Management, 35(2), 354-372.
Oboreh, J, Umukoro F, and Ayozie D. O. (2013). SMEs in Nigeria and the Use of Relationship Marketing Strategy: A Survey Study of IGBO SMEs in Nigeria. Global. Journal of Management and Business Research Marketing 13: 49–75.
Purwanto, S. Setiawan, M. Rohman, F. Indrawati, N.K. (2018). Financial Assistance, Marketing Assistance and Export Commitment to Improve Export Performance, European Research Studies Journal, Volume XXI, Issue 4, 69-91
Rahman, N. U. A., & Dahalan Omar, N. (2021). The Effect of Export Market Orientation in Small and Medium Food Enterprises (SMFEs) Towards International Performance. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 11(4), 638-649.
Rho, Y. and J. Rodrigue (2016): “FirmLevel Investment and Export Dynamics,” International Economic Review, 57, 271–304.
Rufaidah, P. (2017). The determinants of marketing capability for SMEs. Journal for Global Business Advancement, 10: 671–700.
Sohail, M.S., Alashban, A. A. (2009). An analysis of product-market strategy and export performance: evidence from SME’S in Saudi Arabia, International Journal of Entrepreneurship, 13, 49-65.
Sousa, C.M., Martínez-López, F.J. and Coelho, F. 2008. The Determinants of Export Performance: A Review of the Research in the Literature between 1998 and 2005. Management Reviews, 10(4), 31.
Wang, G.; Dou, W.; Zhu, W.; Zhou, N. (2015). The effects of firm capabilities on external collaboration and performance: The moderating role of market turbulence, Journal of Business Research, 68(9), 1928-1936.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 533 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 402 |