تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,275 |
تعداد مقالات | 15,751 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,866,434 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,690,390 |
مناقشه فوکو با هایدگر و دریدا در فهم و تفسیر فلسفه افلاطون | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 آبان 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2021.46849.2888 | ||
نویسندگان | ||
سیدجمال قریشی خوراسگانی* 1؛ علی کرباسی زاده اصفهانی2 | ||
1دانشآموخته دکتری فلسفه دانشگاه اصفهان | ||
2دانشیار گروه فلسفه ،دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
این نوشتار با تمرکز بر تفسیر هایدگر از دکترین حقیقت افلاطون و تفسیر دریدا از فارماکون افلاطون، خط تفسیریای را برجسته میکند که در آن افلاطون آغاز فهمی فلسفی است که وجه غیب و پوشیدگی هستی و حقیقت را طرد میکند. در برابر این خط تفسیری، تفسیر فوکو از افلاطون و کردارهای فلسفی یونان طرح و بسط داده میشود. از قِبل این تفسیر مشخص میشود که ما با دو شرح متمایز از کردارهای فلسفی یونان و نسبت آن با ظهور مدرنیته روبرو هستیم؛ شرحی که مدرنیته را بسط ژرفترین معنای نمودارشده در متافیزیک یونانی میداند و شرحی که بنیاد فلسفه مدرن را در رویارویی با بنیاد اندیشه افلاطونی تفسیر میکند و افلاطون و جریانهای فلسفی اثرپذیرفته از وی را چونان افقی برای ایستادگی در برابر سیطره مدرن میانگارد. با اینکه میتوان طرح هنر زیستن فوکو را وامدارِ طرح پروای خود و کار هنری هایدگر دانست، این طرح به فوکو امکان میدهد تا تفسیر متفاوتی از افلاطون فراپیش نهد. نشان میدهیم که چه ملاحظات روششناسانهای به فوکو کمک میکند تا این تفسیر متفاوت را ارائه کند. فوکو برای بهدست دادن چنین تفسیر متفاوتی به کارکرد نوشتار، لوگوس و حقیقت چونان پارسیا در اندیشه افلاطون و فلسفه یونانی توجه میکند. در ادامهٔ مسیرِ فوکو، تحلیلی از ایدهها، آگاثون و دیالوگ مطرح میشود که وجوه زیستی، درگیرانه، هنری و سیاسی آنها را برجسته میکند. این جعبه ابزار مفهومی و روشی به ما کمک میکند تا خط تفسیری متفاوتی از اندیشه افلاطون را طرح کنیم و بسط دهیم. | ||
کلیدواژهها | ||
فوکو؛ افلاطون؛ هایدگر؛ دریدا؛ حقیقت؛ نوشتار؛ هنر زیستن | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,685 |