تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,215 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,892 |
شناسایی ابعاد استراتژی کسب وکار دیجیتال جهت ورود به بازارهای بین الملل | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 17، فروردین 1401، صفحه 45-78 اصل مقاله (1.44 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2021.47787.1766 | ||
نویسندگان | ||
سمیه زنگیان1؛ مرتضی ملکی مین باش رزگاه* 2؛ داود فیض3؛ عظیم زارعی4 | ||
1دانشجوی دکتری بازاریابی بینالملل، گروه مدیریت بازاریابی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان. | ||
2عضو هیات علمی گروه مدیریت بازرگانی ، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان | ||
3استاد گروه آموزشی مدیریت بازرگانی دانشگاه سمنان | ||
4دانشیار و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
چکیده | ||
امروزه، با توجّه به تحولات اخیر بازاریابی، اهمیت فناوری اطلاعات و ابزارهای دیجیتال و دغدغۀ اصلی بازاریابان در شیوۀ انتخاب استراتژی مناسب جهت ورود و تدوین استراتژیهای ورود به بازارهای بینالملل مبتنی بر ابزارهای دیجیتال بهویژه رایانش ابری پوشیده نیست، ازاینرو هدف این پژوهش شناسایی و اولویتبندی ابعاد و شاخصهای استراتژی کسبوکار دیجیتال برای ورود به بازارهای بینالملل مبتنی بر پارادایم رایانش ابری است. روش پژوهش حاضر توصیفی- اکتشافی بوده ، نخست با بررسی پژوهشهای انجام شده، پرسشنامهای از معیارهای شناسایی شده براساس روش تحلیل محتوای اسنادی در اختیار خبرگان قرار گرفت. پس از شناسایی ابعاد و شاخصهای مدل پژوهش با دریافت نظر 15 خبره (متخصص در حوزۀ دیجیتال، بازاریابی و رایانش ابری) با استفاده از تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره شامل سوارا (روش تحلیل نسبت ارزیابی وزن دهی تدریجی) و آراس خاکستری، وزن دهی و اولویتبندی شد. یافتههای بهدستآمده از هردو روش حاکی از آن است که دامنه استراتژی کسبوکار دیجیتال - معماری دیجیتال، منابع استراتژی کسبوکار دیجیتال - معماری دیجیتال، دامنه استراتژی کسبوکار دیجیتال - مدل کسبوکار دیجیتال، منابع استراتژی کسبوکار دیجیتال - مدل کسبوکار دیجیتال و سرعت استراتژی کسبوکار دیجیتال - پویایی کسبوکار به ترتیب اولویت اوّل تا پنجم را داشتند. بر اساس اوزان محاسبهشده، مهمترین بُعد استراتژی کسبوکار دیجیتال، معماری دیجیتال، پویایی کسبوکار، مدل کسبوکار دیجیتال و مدیریت اطلاعات است. | ||
کلیدواژهها | ||
استراتژی کسب&rlm؛ وکار دیجیتال؛ پویایی کسب &rlm؛ وکار؛ سوآرا؛ مدل کسب &rlm؛ وکار دیجیتال؛ معماری دیجیتال | ||
مراجع | ||
احمدی، علی، احمدی، داود. (1400). عوامل مؤثر برافزایش نرخ کلیک و اعتمادپذیری کاربران در تبلیغات شخصی شده آنلاین. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، (1)4، 110-91.
جلالی، سید حسین، مظلومی، نادر. (1393). الگوی گزینش راهبرد عملیاتی در بازار بینالملل برای کسبوکارهای کارآفرینانه. چشمانداز مدیریت بازرگانی، (21) 13، 106-87.
رمضانی، محمد، رجبزاده قطری، علی، آذر، عادل، خدیور، آمنه. (1398). بینالمللی شدن صنایع کوچک و متوسط: ابعاد و استراتژیهای جامع. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، (1)2، 197-177، .Doi: 10.22034/jiba.2019.9079
سلطانی، مرتضی، طهماسبی آقبلاغی، داریوش. (1399). تبیین نقش شراکت راهبردی بانک تجارت با فینتکها در کارایی با میانجیگری تحولات فناورانه و بانکداری دیجیتال. فصلنامۀ مدیریت بازرگانی، (3)12، 832-800، .Doi: 10.22059/jibm.2020.296288.3753
شیرخدایی میثم، ناصحیفر وحید، غلامی فرشته. (1391). دستهبندی ریسکهای بینالمللی مؤثر بر انتخاب روش ورود به بازارهای خارجی موردمطالعه: صنعت خودرو ایران. پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی. (۲) 2، 87 – 67.
عرب علیرضا، حسینی دهشیری سید جلال الدین، نصیری عباس.(1397). ارائه مدل کارمندیابی مبتنی بر روش تصمیمگیری چند معیاره ترکیبی سوارا و آراس (مطالعه موردی: شرکت مادر تخصصی توانیر). فصلنامه مهندسی تصمیم، ۲ (۶) :169-147.
کرمی، محسن، رستگار، عباسعلی، آذر، عادل، فیض، داوود، اسفیدانی، محمدرحیم. (1398). ارائه مدل شناسایی مشکلات ورود به بازارهای آنلاین کسبوکار با کسبوکار. چشمانداز مدیریت بازرگانی، (38) 18، .Doi: 10.29252/jbmp.18.38.87
ملکی مین باش رزگاه، مرتضی، امینی خیابانی، غلامرضا، خوانساری، یحیی. (1398). ارزش سازی ظرفیتهای بازاریابی با تأکید بر کارآفرینی محوری و بازارمحوری؛ نقش میانجی نگرش نوآورانه. فصلنامۀ مدیریت بازرگانی، (1) 11، 104-87.
Alt, R., Leimeister, J. M., Priemuth, T., Sachse, S., Urbach, N., & Wunderlich, N. (2020). Software-Defined Business. Business & Information Systems Engineering, 62(6), 609-621.
Aversa, P., Haefliger, S., Hueller, F., & Reza, D. (2020). Customer complementarity in the digital space: Exploring Amazon’s business model diversification. Long Range Planning, 101985, pp: 1-47.
Aybar-Mejíaa, M., Rosario-Weeks, D., Mariano-Hernández, D., & Domínguez-Garabitos, M. (2021). An approach for applying blockchain technology in centralized electricity markets. The Electricity Journal, 34(3), 106918.
Azad, H., & Elebring, M. (2015). Betydelsen av dynamisk kapabilitet vid utveckling av en digital strategi En fallstudie av Nordisk slutkundsmarknad i Sverige (Bachelor's thesis), pp: 1-41, avilable at: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/40773.
Bharadwaj, A., El Sawy, O. A., Pavlou, P. A., & Venkatraman, N. (2013). Digital business strategy: toward a next generation of insights. MIS quarterly, 471-482.
Brown, N. (2020). Digital Business Strategising in the context of Regulatory Uncertainty-the case of a Financial Services Provider in South Africa (Master's thesis, Faculty of Commerce), 1-85.
Castaldi, L., Iscaro, V., Maresca, P., & Mazzoni, C. (2018). Digital transformation and internationalization: a complexity approach. Researchgate. Net.
Chabowski, B. R., & Samiee, S. (2020). The Internet and the International Management Literature: Its development and intellectual foundation. Journal of International Management, Volume 26, Issue 1, March 2020, 100741, 1-10.
Chen, M.-F., Tzeng, G.-H. (2004). Combining grey relation and TOPSIS concepts for selecting an expatriate host country. Mathematical and Computer Modelling, 40(13), 1473–1490.
Coudounaris, D.N. (2021).The internationalisation process of UK SMEs: exporting and non-exporting behaviours based on a four forces behavioural model. Review of International Business and Strategy, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print.
Dechezleprêtre, A., & Sato, M. (2017). The impacts of environmental regulations on competitiveness. Review of Environmental Economics and Policy, 11(2), 183-206.
Deng, J. (1982). Control problems and Grey systems. Systems and Control Letters, 5(2), 288–294.
Dutot, V., Bergeron, F., & Raymond, L. (2014). Information management for the internationalization of SMEs: An exploratory study based on a strategic alignment perspective. International Journal of Information Management, 34(5), 672-681.
Elmorshidy, A. (2014). Does Information Technology Exist to Server Business Objectives Only? The Significant Role of Modern IT in Reshaping Business Strategy. Academy of Taiwan Business Management Review, Vol.10, Num. 1, pp: 1-6.
Francioni, B., & Clark, K. D. (2020). The mediating role of speed in the global sourcing decision process. Journal of Purchasing and Supply Management, 100609, 26(2), pp: 1-11.
Gafencu, G. (2019). The influence of strategic alliances on the development of dynamic capabilities (Order No. 22621283). Available from ProQuest Dissertations & Theses A&I; ProQuest Dissertations & Theses Global. (2305556686). Retrieved from https://search.proquest .com/docview/ 2305556686? Accounted=41318
Gajardo, P. A., & La Paz, A. I. (2019). Measuring Business-IT Alignment in a Digitally Revolutionized Economy. International Journal of IT/Business Alignment and Governance, 10(2), 1–19.
Garrido-Moreno, A., García-Morales, V., King, S. and Lockett, N. (2020).Social Media use and value creation in the digital landscape: a dynamic-capabilities perspective. Journal of Service Management, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print.
Gauthier, C., Bastianutti, J., & Haggège, M. (2018). Managerial capabilities to address digital business models: The case of digital health. Strategic Change, 27(2), 173–180.
Gottschalk, P. (Ed.). (2007). Business dynamics in information technology. IGI Global.1-382.
Hanseth, O., & Modol, J. R. (2021). The Dynamics of Architecture-Governance Configurations: An Assemblage Theory Approach. Journal of the Association for Information Systems, 22(1), 5.
Haseeb, M., Hussain, H. I., Ślusarczyk, B., & Jermsittiparsert, K. (2019). Industry 4.0: A solution towards technology challenges of sustainable business performance. Social Sciences, 8(5), 154, 1-24.
Heidary Dahooie, J., Beheshti Jazan Abadi, E., Vanaki, A. S., & Firoozfar, H. R. (2018). Competency‐based IT personnel selection using a hybrid SWARA and ARAS‐G methodology. Human Factors and Ergonomics in Manufacturing & Service Industries, 28(1), 5-16.
Hinings, B., Gegenhuber, T., & Greenwood, R. (2018). Digital innovation and transformation: An institutional perspective. Information and Organization, 28(1), 52-61.
Hong, G. H., Ito, A., Saito, Y., & Nguyen, T. N. A. (2020). Structural Changes in Japanese SMEs: Business Dynamism in Aging Society and Inter-Firm Transaction Network. Research Institute of Economy, Trade and Industry (RIETI), pp: 1-42.
Hsieh, Y. C., Lin, K. Y., Lu, C., & Rong, K. (2017). Governing a sustainable business ecosystem in Taiwan’s circular economy: The story of spring pool glass. Sustainability, 9(6), 1068.
Jin Zhang, J., Lichtenstein, Y. and Gander, J. (2015).Designing Scalable Digital Business Models. Business Models and Modelling (Advances in Strategic Management, Vol. 33), Emerald Group Publishing Limited, pp. 241-277.
Jurksiene, L. and Pundziene, A. (2016).The relationship between dynamic capabilities and firm competitive advantage: The mediating role of organizational ambidexterity. European Business Review, Vol. 28 No. 4, pp. 431-448.
Kazan, E., Tan, C. W., Lim, E. T., Sørensen, C., & Damsgaard, J. (2018). Disentangling digital platform competition: The case of UK mobile payment platforms. Journal of Management Information Systems, 35(1), 180-219.
Kepczynski, R., Ghita, A., Jandhyala, R., Sankaran, G., & Boyle, A. (2019). Enable IBP with SAP Integrated Business Planning. In Implementing Integrated Business Planning (pp. 23-110). Springer, Cham.
Kitsios, F., & Kamariotou, M. (2019). Digital business strategy and information systems planning: determinants of success. In International Conference on Innovation and Entrepreneurship (pp. 514-XX). Academic Conferences International Limited.
Keršuliene, V., & Turskis, Z. (2011). Integrated fuzzy multiple criteria decision making model for architect selection. Technological and Economic Development of Economy, 17(4), 645–666.
Lakoju, M., & Serrano, A. (2017). Framework for aligning Big-Data strategy with organizational goals. Twenty-third Americas Conference on Information Systems, Boston, pp: 1-10.
Lal Das, J. (2018). Digital Capabilities of Internet based Consultancy Startups, Linnaeus University Sweden, master thesis, and pp: 1-72, DiVA, id: diva2:1229549.
Langley, D. J., van Doorn, J., Ng, I. C., Stieglitz, S., Lazovik, A., & Boonstra, A. (2021). The Internet of Everything: Smart things and their impact on business models. Journal of Business Research, 122, 853-863.
Lê, L. S., & Nguyen, T. V. (2020). Digitizing Service Level Agreements in Service-Oriented Enterprise Architecture. SN Computer Science, 1(5), 1-20.
Lecerf, M., & Omrani, N. (2020). SME internationalization: The impact of information technology and innovation. Journal of the Knowledge Economy, 11(2), 805-824.
Li, F. (2020). The digital transformation of business models in the creative industries: A holistic framework and emerging trends. Technovation, 92, 102012, 1-10.
Li, L., Su, F., Zhang, W., & Mao, J. Y. (2018). Digital transformation by SME entrepreneurs: A capability perspective. Information Systems Journal, 28(6), 1129-1157.
Martynov, V., Filosova, E., & Zaytseva, A. (2020). Information Architecture to Support Technical Education Training for Industry 4.0. 2020 V International Conference on Information Technologies in Engineering Education (Inforino), pp: 1-6.
Masuda Y. (2021) Digital Enterprise Architecture for Global Organizations. In: Zimmermann A., Schmidt R., Jain L. (Eds) Architecting the Digital Transformation. Intelligent Systems Reference Library, vol 188. Springer, Cham.
Masuda, Y., & Viswanathan, M. (2019). Enterprise architecture for global companies in a digital it era: adaptive integrated digital architecture framework (AIDAF). Springer, Singapore, pp: 1- 172.
Met, İ., Uysal, E. U., & Orç, E. (2020). Blending Business Strategies with IT in Digital Era. In Digital Business Strategies in Blockchain Ecosystems (pp. 317-341). Springer, Cham.
Mithas, S., Ramasubbu, N., & Sambamurthy, V. (2011). How information management capability influences firm performance. MIS quarterly, 237-256.
Mithas, S., Tafti, A., & Mitchell, W. (2013). How a firm's competitive environment and digital strategic posture influence digital business strategy. MIS quarterly, 511-536.
Möller, F., Bauhaus, H., Hoffmann, C., Niess, C., & Otto, B. (2019). Archetypes of digital business models in logistics start-ups.
Morabito, V. (2016). Digital Business Strategy and It Alignment. In The Future of Digital Business Innovation (pp. 141-159). Springer, Cham.
OECD (2004). Business dynamics and policies. OECD Economic Studies, 38, 9-36.
Olszak, C. M. (2016). Big Data–opportunities and challenges for organizations. Risks and Opportunities–in Search of Equilibrium. Cracow University of Economics, 113-128.
Park, Y., & Mithas, S. (2020). Organized Complexity of Digital Business Strategy: A Configurational Perspective. MIS Quarterly, 44(1).
Prajogo, D., Toy, J., Bhattacharya, A., Oke, A., & Cheng, T. C. E. (2018). The relationships between information management, process management and operational performance: Internal and external contexts. International Journal of Production Economics, 199, 95-103.
Pina, L., Reis, B., Rafael, P., Pereira, M., & Miguel, R. (2017). U. make. Id–a digital sourcing platform project for the fashion business: a theoretical study. In 10th annual conference of the euromed academy of business, pp; 1349-1360.
Pozdniakov, S., Kuzmin, O., Kiiko, V., & Korenets, Y. (2018). Definition of the role of business modelling in the building of a management information system.
Queiroz, M., Tallon, P. P., Sharma, R., & Coltman, T. (2018). The role of IT application orchestration capability in improving agility and performance. The Journal of Strategic Information Systems, 27(1), 4-21.
Rangaswami, A., Moch, N., Felten, C., van Bruggen, G., Wieringa, J. E., & Wirtz, J. (2020). The role of marketing in digital business platforms. Journal of Interactive Marketing, pp: 1-60.
Ray, G., Muhanna, W. A., & Barney, J. B. (2005). Information technology and the performance of the customer service process: A resource-based analysis. MIS quarterly, 625-652.
Remane, G., Hanelt, A., Nickerson, R.C. and Kolbe, L.M. (2017). Discovering digital business models in traditional industries. Journal of Business Strategy, 38 (2), 41-51.
Riedl, R., Benlian, A., Hess, T., Stelzer, D., & Sikora, H. (2017). On the relationship between information management and digitalization. Business & Information Systems Engineering, 59(6), 475-482.
Ross, J. W., Beath, C. M., & Mocker, M. (2019). Designed for digital: How to architect your business for sustained success. Mit Press, 1-208.
Sambhara, C. (2020). Information Management Challenges and the Adverse Consequences of Using Reverse Auctions. Information & Management, 57(8), 103363, 1-10.
Samiee, S. (2020).International marketing and the internet: a research overview and the path forward. International Marketing Review, Vol. 37 No. 3, pp. 425-436.
Sandkuhl, K., Seigerroth, U., & Kaidalova, J. (2017). Towards Integration Methods of Product-IT into Enterprise Architectures. In 2017 IEEE 21st International Enterprise Distributed Object Computing Workshop (EDOCW) (pp. 23-28). IEEE.
Slim, A., Sarah, O., Kadhim, K., Ali, B., Hammood, A., & Othman, B. (2021). The effect of information technology business alignment factors on performance of SMEs. Management Science Letters, 11(3), 833-842.
Stone, M., Aravopoulou, E., Ekinci, Y., Evans, G., Hobbs, M., Labib, A., Laughlin, P., Machtynger, J. and Machtynger, L. (2020).Artificial intelligence (AI) in strategic marketing decision-making: a research agenda. The Bottom Line, 33 (2), 183-200.
Tanichev, A. (2019). Value creation process for digital business and entrepreneurship: new challenges for human intellectual capital in the digital world. In International Conference at Brno University of Technology, Faculty of Business and Management, April 30, Brno, Czech Republic,pp:147- 153.
Tang, J., Wang, W., & Yu, Z. (2020). Globalisation, ICT investment and firm dynamism. Transnational Corporations Review, 12(2), 193-202.
Teece, D. J. (2018). Business models and dynamic capabilities. Long range planning, 51(1), 40-49.
Teubner, R. A., & Stockhinger, J. (2020). Literature review: Understanding information systems strategy in the digital age. The Journal of Strategic Information Systems, 101642.
Trang, S., Mandrella, M., Marrone, M., & Kolbe, L. M. (2021). Co-creating business value through IT-business operational alignment in inter-organisational relationships: empirical evidence from regional networks. European Journal of Information Systems, 1-22.
Turskis, Z., & Zavadskas, E. K. (2010). A novel method for multiple criteria analysis: grey additive ratio assessment (ARAS-G) method. Informatica, 21(4), 597-610.
Tupenaite, L., Zavadskas, E. K., Kaklauskas, A., Turskis, Z., & Seniut, M.(2010). Multiple criteria assessment of alternatives for built and human environment renovation. Journal of Civil Engineering and Management, 16(2), 257–266.
Ukko, J., Nasiri, M., Saunila, M., & Rantala, T. (2019). Sustainability strategy as a moderator in the relationship between digital business strategy and financial performance. Journal of Cleaner Production, 236, 117626, 1-9.
Veit, D., Clemons, E., Benlian, A., Buxmann, P., Hess, T., Kundisch, D., & Spann, M. (2014). Business models. Business & Information Systems Engineering, 6(1), 45-53.
Weill, P., & Woerner, S. L. (2013). Optimizing your digital business model. MIT Sloan Management Review, 54(3), 71.
Weinrich, T. (2017). Reviewing Organizational Design Components for Digital Business Strategy. Bled, 30th Bled Econference: Digital Transformation – From Connecting Things ToTransforming Our Lives (June 18 – 21, 2017, Bled, Slovenia), University Of Maribor Press, pp: 651-668, 978-961-286-043-1.46, ISBN 978-961-286-043-1, Available at: Http: //Press .Um .Si.
Wentrup, R., & Ström, P. (2019). Service Markets: Digital Business Models and International Expansion. In Digital Business Models (pp. 169-199). Palgrave Macmillan, Cham.1-280.
Wessel, L., Baiyere, A., Ologeanu-Taddei, R., Cha, J., & Blegind Jensen, T. (2021). Unpacking the difference between digital transformation and IT-enabled organizational transformation. Journal of the Association for Information Systems, 22(1), 6.1-58.
Wunderlich, N., & Beck R. (2018). You'll Be Surprised - Digital Business Strategy as Driver of Organizational Innovativeness. Paper presented at the Proceedings of the 51st Hawaii International Conference on System Sciences (2018), 4035-4044.
Wu, H. H. (2006). Applying grey model to prioritise technical measures in quality function deployment. International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 29(11), 1278–1283.
Xu, J. (2014). Digital enterprise strategy planning and implementation. In Managing Digital Enterprise (pp. 51-75). Atlantis Press, Paris, Chapter3, and Online ISBN: 978-94-6239-094-2.
Yazdani-Chamzini, A., Fouladgar, M. M., Zavadskas, E. K., & Moini, S. H. H. (2013). Selecting the optimal renewable energy using multi criteria decision making. Journal of Business Economics and Management, 14(5), 957-978.
Yeh, T. M., Pai, F. Y., & Wu, L. C. (2020). Relationship Stability and Supply Chain Performance for SMEs: From Internal, Supplier, and Customer Integration Perspectives. Mathematics, 8(11), 1902.
Zamora, J. (2020). Managing AI within a Digital Density Framework. In The Future of Management in an AI World Palgrave Macmillan, Cham, (pp. 205-235).
Zavadskas, E. K., & Turskis, Z. (2010). A new additive ratio assessment (ARAS) method in multicriteria decisionmaking. Technological and Economic Development of Economy, 16(2), 159–172.
Zavadskas, E. K., Keršuliene, V & Turskis, Z. (2010). Selection of rational dispute resolution method by applying new step‐wise weight assessment ratio analysis (SWARA). Journal of business economics and management, 11(2), 243-258.
Zimmermann A, Schmidt R, Sandkuhl K. (2019). Multiple perspectives of digital enterprise architecture. In: Proceedings of the 14th International Conference on evaluation of novel approaches to software engineering, pp. 547–554. Heraklion, Greece.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,470 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,280 |