تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 13,873 |
تعداد مشاهده مقاله | 48,832,564 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,576,949 |
اثربخشی آموزش خودتنظیمی هیجانی بر کاهش قلدری دانشآموزان پسر مدارس دوره دوم متوسطه | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 مهر 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید عدنان حسینی ![]() ![]() ![]() | ||
1استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان. | ||
2استاد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودتنظیمی هیجانی بر کاهش رفتار قلدری دانشآموزان پسر مدارس دولتی دوره دوم متوسطه شهر سنندج بود. روش تحقیق در این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه گواه بود و از مقیاس قلدری پاتچین و هیندوجا(2011) بهعنوان ابزار پژوهش استفاده گردید. برای نمونهگیری ابتدا به شیوه تصادفی خوشهای یک مدرسه انتخاب و 40 نفر دانشآموز با بالاترین نرخ رفتار قلدری در آن مشخص گردیده و سپس بهصورت جایگزینی تصادفی در2 گروه 20 نفری(یک گروه آزمایشی و یک گروه گواه) گمارده شدند. در فاز عملی تحقیق، برنامه آموزش خودتنظیمی هیجانی طی 10 جلسه 75 دقیقهای و در مدت 5 هفتهی متوالی (هر هفته دو جلسه) به گروه آزمایشی ارائه گردید، درحالیکه گروه گواه در معرض هیچ مداخلهای قرار نگرفت. دادههای بهدستآمده با آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها حاکی از اثربخشی معنیدار برنامه آموزش خودتنظیمی هیجانی بر کاهش رفتار قلدری دانشآموزان گروه آزمایشی هم در مرحله آزمایش و هم در مرحله پیگیری بود(05/0>P). با عنایت به این یافتهها پیشنهاد میشود آموزش خودتنظیمی هیجانی بهعنوان مداخلهای مؤثر در کاهش رفتارهای قلدری در میان دانشآموزان، جزو برنامههای ضد قلدری در مدارس قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
"آموزش خودتنظیمی هیجانی"؛ "قلدری"؛ "دانش آموزان" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 228 |