تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,959 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,299,357 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,059,587 |
اثربخشی آموزش فنون رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تحمل پریشانی هیجانی و ابراز وجود دانش آموزان پسر قربانی قلدری | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 16، دوره 18، شماره 70، مرداد 1402، صفحه 143-153 اصل مقاله (584.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.13661 | ||
نویسندگان | ||
اسداله صحتی1؛ مرضیه علیوندی وفا* 2؛ داود حسینی نسب3 | ||
1دانشجوی دکترا گروه آموزش روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد تبریز،ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ایران | ||
3استاد گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش فنون رفتار درمانی دیالکتیکی بر تحمل پریشانی هیجانی و ابراز وجود دانشآموزان قربانی قلدری بود. این مطالعه نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان پسر دبیرستانی دوره اوّل متوسطه شهر تبریز در سال 98-1397 بود که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، خوشهای تک مرحلهای، و روش غربالگری30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند؛ بهطوری که هر گروه را 15 نفر تشکیل دادند. ابزارهای مورد استفاده فرم ایرانی مقیاس قربانی قلدری، آزمون تحمل پریشانی هیجانی سیمونز و گاهر و پرسشنامهی ابراز وجود(ASA) بود. گروه آزمایشی، طی 10 جلسه تحت آموزش فنون رفتار درمانی دیالکتیکی قرار گرفت؛ در حالیکه گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج بدست آمده نشان داد که نمرات پسآزمون تحمل پریشانی هیجانی و ابراز وجود گروه آزمایش و گواه تفاوت معنیداری دارند (0/001< p). بدین ترتیب میتوان گفت که آموزش فنون رفتار درمانی دیالکتیکی میزان تحمل پریشانی هیجانی و ابراز وجود دانشآموزان قربانی قلدری را افزایش میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتار درمانی دیالکتیکی؛ تحمل پریشانی؛ ابراز وجود؛ دانشآموزان قربانی قلدری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 753 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 325 |