تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,301 |
تعداد مقالات | 15,911 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,179,376 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,956,242 |
کاهش اضطراب امتحان از طریق درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد: پژوهشی مداخلهای در حوزه اختلال یادگیری ویژه | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 27، دوره 18، شماره 69، خرداد 1402، صفحه 239-245 اصل مقاله (436.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.13659 | ||
نویسندگان | ||
شهروز نعمتی* 1؛ نرگس پورطالب2؛ هدیه قاسمی3 | ||
1دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
2دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در اضطراب امتحان دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه بود. طرح پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر دارای اختلال یادگیری ویژه در شهر تبریز بودند که به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. در این راستا، مداخله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در 8 جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد و از مقیاسهای اضطراب امتحان اشپیلبرگر برای جمعآوری دادهها در مراحل پیش و پس از آزمون استفاده شد. تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که آموزش پذیرش و تعهد میزان اضطراب امتحان را در بین دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه کاهش میدهد. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به آزمودنیها از طریق انعطاف پذیری روانی، تعامل روانشناختی فرد با افکار و احساساتش، و قبول تجربههای ناخوشایند کمک میکند تا با اضطراب امتحان مقابله کنند. برای دستیابی به فعالیتهای شواهد-محور، طراحی و اجرای برنامه مداخلهای پذیرش و تعهد برای کاهش اضطراب امتحان سایر دانشآموزان دارای نارساییهای تحولی پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال یادگیری ویژه؛ اضطراب امتحان؛ درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 784 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 285 |