تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,718 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,796 |
پیشبینی قلدری دانش آموزان متوسطه: نقش خودکنترلی و فرصت های رفتاری | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 24، دوره 19، شماره 73، اردیبهشت 1403، صفحه 1-9 اصل مقاله (501.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.13658 | ||
نویسندگان | ||
نرگس پورطالب* 1؛ رحیم بدری گرگری2 | ||
1استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. | ||
2استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی قلدری دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر تبریز، براساس میزان خود کنترلی، فرصتها و زمینههای منجر به رفتار قلدری انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 99-98 بودند. نمونه پژوهش شامل ۲۸۵ نفر از دانشآموزان بودند،که به روش غربالگری و نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای برگزیده شدند. جهت جمعآوری اطلاعات، مقیاسهای قلدری مون و فیفتال آلارید، چک لیست محقق ساخته فرصت با اقتباس از مون و فیفتال آلارید و مقیاس خودکنترلی تاجنی، بامیستر و لوزیوبون مورد استفاده قرار گرفتند. از روشهای همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه جهت تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها نشان داد، با افزایش فرصتهای فراهم شده توسط والدین و خودکنترلی، از میزان رفتارهای قلدری کاسته می شود. به علاوه با افزایش فرصتهای فراهم شده در مدرسه و فرصتهای فراهم شده توسط معلم، میزان رفتارهای قلدری افزایش می-یابد. افزون بر آن یافتهها نشان داد، خودکنترلی، فرصتهای فراهم شده توسط والدین و مدرسه، پیشبینی کنندههای معنادار قلدری هستند. نتایج حاصل از مطالعه نشان داد خودکنترلی و فرصت داشتن برای انجام رفتارهای قلدرانه، قلدری دانشآموزان را پیشبینی میکنند. لذا باید در جهت آگاهسازی معلمان و والدین از این متغیرها در جهت پیشگیری از قلدری، برنامهریزی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکنترلی؛ فرصتها؛ قلدری؛ والدین | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 733 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 286 |