| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,415 |
| تعداد مقالات | 17,479 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,382,500 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,709,515 |
طراحی مدل عوامل عاطفی موثر بر مشارکت معلمان ابتدایی در دوره های آموزش ضمن خدمت | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 3، دوره 1، شماره 1، خرداد 1401، صفحه 37-57 اصل مقاله (838.72 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cjpj.2021.13631 | ||
| نویسندگان | ||
| یوسف ادیب1؛ سعیده زارع* 2؛ فیروز محمودی3؛ رحیم بدری گرگری4 | ||
| 1استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
| 3دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| 4استاد گروه علوم تربیتی | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش طراحی مدل عوامل عاطفی موثر بر مشارکت معلمان در آموزش ضمن خدمت شهر تهران می باشد. این پژوهش جزء تحقیقات آمیخته اکتشافی متوالی است. داده های بخش کیفی با روش گراندد تئوری و با استفاده از نمونه گیری هدفمند، تا اشباع داده ها با مصاحبه های نیمه ساختار یافته از 28 نفر از معلمان دوره ابتدایی در شهر تهران در سال تحصیلی 98-99 انجام پذیرفت. در بخش کمی، جامعه آماری تحقیق شامل تمامی معلمان دوره ابتدایی شهر تهران بودند که با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 384 معلم به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پرسش نامه محقق ساخته با 73 گویه طراحی گردیدکه روایی آن با استفاده از تحلیل عاملی تایید گردید. پایایی درونی سئوالات با استفاده از آلفای کرونباخ(84/0) به دست آمد. جهت اعتبار یابی مدل پژوهش از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید. یافته های بخش کیفی بر مبنای روش اشتراوس و کوربین (2008) در سه قسمت زمینه، راهبرد و پیامد مقوله بندی شدند. نتایج نشان داد در بخش زمینه ها: وضعیت اقتصادی معلم، منزلت اجتماعی معلم و مشارکت و نوع کلاس،در بخش راهبردها : انگیزش و سابقه شغلی معلمان و در بخش پیامدها: اثربخشی و تغییرنگرش معلم از بالاترین بار عاملی برخوردار بودند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آمیخته اکتشافی متوالی؛ طراحی مدل؛ آموزش ضمن خدمت؛ معلمان دوره ابتدایی | ||
| مراجع | ||
|
اکبری عمرو آبادی، احمد رضا و رجایی پور، سعید. (1389). تاثیر شیوه های مختلف تدریس در افزایش کیفیت دوره های آموزش ضمن خدمت دبیران شیمی دوره متوسطه. برنامه ریزی درسی- دانش و پژوهش در علوم تربیتی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان، (25)،81-100.
پناهی، زهرا؛ مومنی، زهرا و صالحی، کیوان. (1397). باز نمایی علل کاهش انگیزه شغلی معلمان در انجام فعالیت های حرفه ای: یک مطالعه پدیدار شناختی. دو فصلنامه پژوهش در تربیت معلم، 2 (4)، 71-107.
پور اشرف، یاسان اله و طولابی، زینب. (1388). رویکرد کیفی به عوامل موثر بر میل به ماندگاری با انگیزه معلمان ( مورد: استان ایلام). فصلنامه تعلیم و تربیت، (98)، 153-176.
حکیم زاده، رضوان؛ ملکی پور، احمد؛ ملکی پور، موسی و قاسم پور، عرفانه. (1394). بررسی وضعیت دوره های مجازی آموزش ضمن خدمت فرهنگیان ( مطالعه موردی: فرهنگیان منطقه دهلران). فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی ، 5(4)، 35-50. دماوندی، ابراهیم و الزامی، عصمت. (1392). بررسی رابطه آموزش های ضمن خدمت، سابقه خدمت و تحصیلات با توانمندی شغلی معلمان زن. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، 7( 3)، 229-238.
رابینز، استیفن پی و جاج ، تیموتی ای. (1390). رفتار سازمانی: مفاهیم، نظریه ها، کاربردها، ترجمه سید محمد اعرابی و محمد تقی زاده مطلق، چاپ اول، تهران : دفتر پژوهش های فرهنگی.
سجادی، سید محمد تقی ؛ کیان، مرجان و صفایی موحد، سعید. (1393). آسیب شناسی پدیده انتقال آموزش در آموزش های ضمن خدمت سازمان آموزش و پرورش ( مطالعه موردی: استان خراسان رضوی ). فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی ، 1 (2)، 1-24.
طاهری، مرتضی ؛ عارفی، محبوبه ؛ پرداختچی، محمد حسن و قهرمانی، محمد. (1392). مدل ادراک و نگرش معلمان نسبت به توسعه حرفه ای در مراکز تربیت معلم. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 5 (15)، 26-56.
فتحی آذر، اسکندر ؛ ادیب ، یوسف و گل پرور ، فرشته. (1395) . پدیدار شناسی عوامل موثر و برانگیزاننده در کیفیت دوره های آموزش ضمن خدمت معلمان . فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی ، 3 (12)، 47-56.
قادرزاده، امید و فرجی، سیروان. (1393). تحلیل تجربه های معلمان از دوشغله بودن، مطالعه کیفی دلایل و پیامدها. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ، 7(26)، 119-146.
مومنی، منصور و فعال قیومی، علی. (1386). تحلیل های آماری با استفاده از SPSS. انتشارت مولف. مهر محمدی ،محمود. (1379). باز اندیشی فرایند یاددهی - یادگیری و تربیت معلم . تهران: مدرسه .
میریام، شاران بی و تیدل، الیزابت جی (1398). پژوهش کیفی: راهنمای طراحی و کاربست. ترجمه علیرضا کیامنش و مریم دانایی طوس. تهران: سمت.
نصری، صادق ؛ کرم پور، عبدالحسین و پیروز نیا، مهرداد. (1395). بررسی راه کارهای کیفیت بخشی به آموزش های ضمن خدمت. فناوری آموزش، 10 (4)، 361-347.
-Arshad Tariq, M., Jumani, N.B.(2016). A Study to Investigate the Effectiveness of In-service Training of Teachers for the Collaborative Practices. Mediterranean Journal of Social Sciences.7(1), 480.
-Boru, N. (2018).The Factors Affecting Teacher-Motivation. International Journal of Instruction.11(4),761-776.
-Badia,A., Meneses,J.,Monereo,C.(2013) Affective Dimension of University Professors about their Teaching: An Exploration through the Semantic Differential Technique.Universitas Pshchologica.13(1),161-173.
-Cortese, C, G. (2007). Job satisfaction of Italian nurses: an exploratory study. Journal of Nurses Management. (15), 303-312.
-Corbin, JM., Strauss, AL. (2008). Basics of Qualitative Research Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory.( 3nd ed). London: Sage publications Incorporated.
-Conco, Z.P. (2005). How Effective is In-Service Training for Teachers in Rural School Contexts. University of Pretoria, available at: http:// upetd.up.ac.za/thesis/submitted/etd-03152005.
-Evers, A.T., Beatrice, I.J.M., Heijiden, V. d., Kreinjns, K. and Gerrichhauzen, John, T.G.(2011).Organizational Factors and Teachers Professional Development in Dutch Secondary Schools. Journal of European Industrial Training. 35(1), 24-44.
-Gellis, D. (2010). Dimensions affecting in-service teacher training. Journal of Community mental health.40- 50
- Humy.S. (2014). Impact of teacher participation on in-service training, A Manual For teaching web. amnesty, org /library /pdf /AFRO 1003199, p.
-Kavak, N., Yamak, H., Canbazoglu B. S., Bozkurt, E., Darici, O., Ozkaya, Y. (2012). The Evaluation of Primary and Secondary Teachers Opinions about in – Service Teacher Training. Procedia - Social and Behavioral Sciences (46), 3507-3511
-Kavak, N.,Yamak, H. (2012). The evaluation of primary and secondary teachers' opinions about in-service teacher training. procedia-Social and Behavioral Sciences(.46),3507-3511.
-Kim, CH. M., Park, S.W., Cozart, J. (2014). Affective and Motivational Factors of Learning in Online Mathematics Courses.British Journal of Educational Technology.45 (1), 171-185.
-Muste, D. (2015).The attitude of primary school teachers on the need for in-service training program.procedia-Social and Behavioral Sciences.(142),712-717.
–Sanchez, A, B. (2012). In service Teachers’ attitudes towards the use of ICT in the classroom. procedia-Social and Behavioral Sciences.(46),138-136.
- Sedega, B.c., Mishiwo, M., Engelbert Seddon, J., Dorkenoo, B.A. (2019).Perception of Teachers on the Effectiveness In-service Education and Training at the Basic School in AKATSI District of Ghana. British Journal of Education.7 (1), 1-19.
-Schleicher, A. (2006).The Economics of Knowledge: Why Education is Key for Europe's Success. Brussels: The Lisbon Council.
-Vermunt,J.D., Endedijk,M.D.(2010).Patterns in Teacher Learning in Different Phrases of The Professional Career. Learning and Individual Differences. 21, 294-302.
-Varma, CH. (2017).Importance of Employee Motivation and Job Satisfaction for Organizational Performance International Journal of Social Science and Interdisiplinary Research.6 (2)-10-20.
- Williams, J. (2014).Job satisfaction and organizational commitment. http//"portal.edu.chula.ac.th/pub/lll2014/lll2013. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 639 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 574 |
||