تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,122 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,344 |
مطالعة پدیدارشناسانة عوامل ضعف یادگیری با تمرکز بر تجارب زیستة دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 1، خرداد 1401، صفحه 53-69 اصل مقاله (934.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cjpj.2021.13628 | ||
نویسندگان | ||
محمد امینی* 1؛ مدنی احمد2؛ فاطمه باغشیخی2 | ||
1دانشیار دانشگاه کاشان | ||
2دانشگاه کاشان | ||
چکیده | ||
یادگیری و پیشرفت تحصیلی مناسب دانشآموزان به عنوان مهمترین هدف نظامهای آموزشی، منوط به وجود مجموعهای از عوامل مساعد آموزشی و غیرآموزشی است که فقدان آنها موجب عدم پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و به هدر رفتن منابع سازمانی آموزش و پرورش کشور میشود. پژوهش حاضر با استناد به ادراکات و تجارب زیسته و پدیدارشناختی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم به واکاوی مهمترین عوامل موثر بر ضعف یادگیری و پیشرفت تحصیلی پرداخته است. تحقیق با توجه به ماهیت و هدف آن از نوع پژوهش کیفی مبتنی بر نظریة زمینهای است که دادههای آن با رعایت اصل اشباع نظری، از طریق مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته با 22 دانشآموز دختر مقطع متوسطه دوم گردآوری شد که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند. برای تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده از روش هفت مرحلهای کلایزی استفاده شد. واکاوی دادهها نشان داد که مهمترین عوامل مرتبط با ضعف یادگیری دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم در سه مضمون یا درونمایه کلی یعنی عوامل فردی (فقدان مهارت برنامهریزی تحصیلی و مطالعه، ناتوانی در تصمیمگیری و حل مسئله و برنامهریزی هدفمند برای آینده، ضعف پایه ای دروس سالهای قبل، عدم تمرکز در کلاس و موقع درس خواندن و.....)،عوامل مدرسهای(ضعف دبیران، نحوه ارزشیابی، وضعیت فضاهای کلاسی، کتب درسی و....) و عوامل برون مدرسهای(مشکلات خانوادگی، درگیری با موبایل و فضای مجازی، تاثیردوستان و گروه همسالان و معضلات کلان نظام آموزشی) قابل انتزاع و بررسی است. بدیهی است بکارگیری مجموعهای از راهکارهای علمی جهت مقابله با عوامل یاد شده می تواند بهبود یادگیری دانشآموزان دختر را به دنبال داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
پدیدارشناسی؛ مطالعة کیفی؛ ضعف یادگیری؛ پیشرفت تحصیلی؛ دانشآموزان دختر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 570 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 373 |