تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,304 |
تعداد مقالات | 15,948 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,284,213 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,042,985 |
بررسی چالش های تدریس مطالعات اجتماعی دوره ی ابتدایی در فضای مجازی | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، خرداد 1401، صفحه 58-72 اصل مقاله (580.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cjpj.2021.13627 | ||
نویسندگان | ||
کتایون حمیدی زاده* 1؛ فاطمه امیریان2 | ||
1گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان اراک | ||
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان اراک | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تحلیل ادراک معلمان ابتدایی در خصوص فرصت ها و چالش های تدریس مطالعات اجتماعی در شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) صورت گرفت .در این پژوهش از روش مطالعه ی کیفی، از نوع پدیدار شناسی توصیفی استفاده شده است . روش گرد آوری داده ها از طرق مصاحبه نیمه سازمان یافته صورت گرفت. مطالعه پس از مصاحبه با 30 نفر از معلمان استان مرکزی به حد اشباع رسید. تحلیل عمیق مصاحبه های صورت گرفته موجب شناسایی و دسته بندی 11 چالش آموزشی شد که شامل: کاهش فعالیت های گروهی دانش آموزان، کمبود زمان معلمان برای تدریس مطالعات اجتماعی، کاهش توجه به مسائل اخلاقی، اجتماعی و قوانین، افزایش هیجانات منفی ناشی از قرنطینه، افت کیفیت ارزشیابی، نقصان سواد رسانه ای معلمان در تدریس مطالعات اجتماعی، عدم جذابیت محتوای آموزشی برای دانش آموزان، کاهش اهمیت درس مطالعات اجتماعی، دخالت های والدین، کند بودن سرعت اینترنت، هزینه های سنگین خرید بسته اینترنتی. علاوه بر مضامین اصلی که چالش های آموزش مطالعات اجتماعی در فضای مجازی را مطرح می کردند و پیرامون پاسخ به سوال اصلی پژوهش بدست آمدند، برخی مضامین دیگری از میان مصاحبه ها حاصل شد که به فرصت های آموزش مطالعات اجتماعی در فضای مجازی اشاره می کرد، شامل: افزایش سرعت انتقال اطلاعات، علاقه مندی دانش آموزان به مشارکت در تدریس مطالعات اجتماعی، افزایش سواد رسانه ای دانش آموزان، تحقق اهداف اجتماعی خارج از کتاب درسی، خلاقیت در تدریس. | ||
کلیدواژهها | ||
کلمات کلیدی: آموزش مجازی؛ مطالعات اجتماعی؛ شبکه شاد؛ دوره ی ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,378 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 887 |