تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,900 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,922 |
کنترل جدایش لایه مرزی روی ایرفویل با استفاده از جت دمش و ارائه تابع رگرسیونی مستقل به منظور تخمین مستقیم ضرایب آیرودینامیکی | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
دوره 52، شماره 1 - شماره پیاپی 98، اردیبهشت 1401، صفحه 331-335 اصل مقاله (820.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2021.46143.2906 | ||
نویسندگان | ||
سید رضا سمایی1؛ محدثه فدائی* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک و هوافضا، واحد رامسر، دانشگاه آزاد اسلامی، رامسر، ایران | ||
2استادیار، گروه مهندسی مکانیک و هوافضا، واحد رامسر، دانشگاه آزاد اسلامی، رامسر، ایران | ||
چکیده | ||
در پژوهش حاضر کنترل فعال جریان توسط جت دمش در لبه حمله ایرفویل NACA0015 جهت به تعویق انداختن جدایش لایه مرزی از روی سطح مکشی ایرفویل صورت گرفته است. با 48 اجرای عددی و روش سطح پاسخ، ارتباط بین پارامترهای جت دمش با ضرایب آیرودینامیکی به صورت یک تابع رگرسیونی مشخص ارائه شده است. عرض شکاف دمش در سه سطح، زاویه دمش و سرعت دمش هرکدام در چهار سطح مورد بررسی قرار گرفته است. برای شبیهسازی عددی از مدل تلاطم transition sst استفاده شده است و عدد رینولدز جریان 232940 می باشد. با توجه به نتایج، دمش مماسی بیشترین افزایش راندمان آیرودینامیکی را نشان می دهد. این مقدار از2.56 به 42.83 در بازه مورد بررسی برای دمش مماسی افزایش می یابد، در حالی که جت دمش 45 درجه کارآیی خود را به طور کامل از دست می دهد. علاوه بر این، هنگامی که سرعت جت دمش افزایش می یابد راندمان آیرودینامیکی به طور پیوسته زیاد میشود. نتایج مدل استخراج شده به روش سطح پاسخ نشان می دهد که متغیرهای دمش به صورت تداخلی بر راندمان آیرودینامیکی تأثیر دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
کنترل فعال جریان؛ جدایش لایه مرزی؛ شبیهسازی عددی؛ روش سطح پاسخ؛ دمش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 441 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 247 |