تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,953,221 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,624,105 |
امر خارقالعاده در حکایات عرفانی فارسی و چند داستان رئالیسم جادویی | ||
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز) | ||
مقاله 7، دوره 74، شماره 243، شهریور 1400، صفحه 131-153 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/perlit.2021.40845.2866 | ||
نویسندگان | ||
پروین گلی زاده* 1؛ منوچهر جوکار2؛ زینب رحمتی3 | ||
1گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز,، اهواز، ایران | ||
2گروه زبان و ادب فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز. ایران | ||
چکیده | ||
طرح جایگاه عنصر خارقالعاده در نظامی که جایگاه عناصر آن در نسبت درونی با طرح کلّی تعیین میشود، روشی درست برای بررسی ساختار داستانهای رئالیسم جادویی و حکایات عرفانی مشتمل بر رخدادهای شگفتانگیز است. برای نشاندادن پیوند ژرفساخت جادویی با طرح این آثار، ساختار روایی حکایات موجود در متون عرفانی اسرارالتوحید، رسالة قشیریّه، کشفالمحجوب، مرصادالعباد من المبدأ الی المعاد و مصباحالهدایه و مفتاحالکفایه و نیز آثار داستانی صدسال تنهایی، مسخ، زیباترین غریق جهان، پیرمرد فرتوت با بالهایی عظیم و آئورا بر اساس الگوی «کلود برمون» با رویکرد ادبیات تطبیقی آمریکایی بررسی شده است تا پس از استخراج پیرفتهای اصلی، شباهتها و تفاوتهای ساختاری در پیرفت اصلی آثار بر اساس ترکیب پیرفتهای «واقعگرایانه» و «خارقالعاده» مشخّص شود. نتایج بهدستآمده نشان داد که در ساختار پیرفت اصلی آثار و شیوة استفادة آنها از پیرفت خارقالعاده یا واقعگرایانه شباهتهایی وجود دارد. ساختارهای مشترک در پیرفتهای اصلی آثار بررسیشده، «ساختار خطّی و بدون حذف پایهها»، «حذف وضعیّت متعادل اوّلیّه و آغاز با بحران» و «ساختار غیرخطّی» هستند. ترکیبهای مشترک پیرفتهای اصلی از نظر اشتمال بر واقعیّت یا امر خارقالعاده را نیز میتوان به صورت ترکیبهای «محذوف ـ خارقالعاده ـ واقعگرایانه»، «محذوف ـ خارقالعاده ـ خارقالعاده»، «خارقالعاده ـ خارقالعاده ـ خارقالعاده» نمایش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
پیرفتهای روایی؛ حکایات منثور عرفانی؛ رئالیسم جادویی؛ طرح روایی؛ کلود برمون | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک، (1386 الف)، از نشانههای تصویری تا متن، چ7، تهران: مرکز. احمدی، بابک، (1386ب)، ساختار و تأویل متن، چ9، تهران: مرکز. اسکولز، رابرت، (1379)، درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات، چ1، ترجمة فرزانه طاهری، تهران: آگاه. بینیاز، فتحالله. (1393). درآمدی بر داستاننویسی و روایتشناسی. چ 5. تهران: افراز. پاینده، حسین، (1393)، گشودن رمان، چ2، تهران: مروارید. حرّی، ابوالفضل، (1392)، جستارهایی در باب نظریة روایت و روایتشناسی، چ1، تهران: خانة کتاب. حقروستا، مریم، (1385)، «تفاوت میان رئالیسم جادویی و رئالیسم شگفتانگیز و نقش زاویه دید در آنها با بررسی آثار گابریل گارسیا مارکز و آلخو کارپنتیر»، پژوهش زبانهای خارجی، ش30، صص 34ـ17. خزاعیفر، علی، (1384)، «رئالیسم جادویی در تذکرهالاولیا»، نامة فرهنگستان، س7، ش 1، صص 21ـ6. رضوانیان، قدسیه، (1389)، ساختار داستانی حکایتهای عرفانی، چ1، تهران: سخن. رودگر، محمّد، (1396)، رئالیسم عرفانی، چ1، تهران: شرکت انتشارات سوره مهر. صفری، جهانگیر و ایمانیان، حسین و همکاران، (1390)، «پیوند متون عرفانی با رئالیسم جادویی»، مطالعات عرفانی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان، ش14، صص 122ـ105. فوئنتس، کارلوس، (1379)، آئورا، چ2، ترجمة عبدالله کوثری، تهران: تندر. قشیری، عبدالکریم بن هوازن، (1391)، رسالة قشیریّه، چ1، تصحیح: مهدی محبّتی، تهران: هرمس. کاشانی، عزّالدّین محمود بن علی، (1394)، مصباحالهدایه و مفتاحالکفایه، چ12، تصحیح: جلالالدّین همایی، تهران: سخن. کافکا، فرانتس. (1393)، مسخ، چ9، ترجمة فرزانه طاهری، تهران: نیلوفر. گارسیا مارکز، گابریل، (1377)، پرندگان مرده، چ2، ترجمة احمد گلشیری، تهران: نگاه. گارسیا مارکز، گابریل، (1387)، صدسال تنهایی، چ3، ترجمة بیتا حکیمی، تهران: کتاب پارسه. گلفشانی، مرضیّه، (1390)، «واقعگرایی و فراواقعگرایی در آثار عطّار»، دانشگاه علّامه طباطبایی، دانشکدهی ادبیات و زبانهای خارجی، کارشناسی ارشد. به راهنمایی داود اسپرهم. مالمیر، تیمور و ناصر بافقی، علیرضا، (1393)، «تحلیل ساختاری رمان اهل غرق»، متنپژوهی ادبی، دانشگاه علّامه طباطبایی، س18، ش60، صص 23ـ7. میهنی، محمّدبن منوّر، (1381)، اسرارالتوحید، چ5، مقدّمه، تصحیح و تعلیقات: محمّدرضا شفیعی کدکنی، تهران: آگه. نجم رازی، عبدالله بن محمد، (1383)، مرصادالعباد من المبدأ الی المعاد، چ10، به اهتمام محمّدامین ریاحی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان، (1384)، کشفالمحجوب، چ2، مقدّمه، تصحیح و تعلیقات: محمود عابدی، تهران: سروش. Faris, Wendy B (2004). Ordinary enchantments: magical realism and the remystification of narrative. Nashville: Vanderbilt University Press Nashville.
Hart, Stephen M and Wen-chin Ouyang (2005). A Companion To Magical Realism. Woodbridge: Boydell & Brewer.
Jayashree, N (2009). Remapping Diasporic Sensibilities: A Critical Study of the Novels of Chitra Banerjee Divakaruni. Ph.D Thesis. Coimbatore: Bharathiar University.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 541 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 467 |