تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,275 |
تعداد مقالات | 15,742 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,851,419 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,682,032 |
پیوند هستی و شناخت از منظر حکمت صدرایی و پدیدارشناسی هوسرل | ||
دین پژوهی و کارآمدی | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 5، مهر 1401، صفحه 15-33 اصل مقاله (583.28 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/nrr.2021.47087.1092 | ||
نویسندگان | ||
علی حقی1؛ قربانعلی کریم زاده قراملکی2؛ میکائیل جمال پور3؛ سید محمد امین مداین* 4 | ||
1دانشیار، گروه فلسفه، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
2دانشیار، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات و علوم اسلامی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
3استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
4استادیار، مرکز توسعه پژوهش های بین رشته ای معارف اسلامی و علوم سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز | ||
چکیده | ||
موضوعات فلسفه به دو شاخه عمده مسائل مربوط به واقعیت درونی انسان و عالم خارج قابل انقساماند. هر یک از فلاسفه بنابر اولویّت شخصی خود یکی از دو قسم مزبور را برگزیدهاند، اگرچه رابطه هستی و شناخت انسانی جزء یکی از مسائل اصلی دانش فلسفه محسوب می گردد لیکن کمتر فیلسوف توانایی قادر به ارائه راه حل برای تبیین مسئله مذکور شده است. صدرالمتألّهین ملاصدرا به عنوان فیلسوفی که وجود را اصیل میداند و ادموند هوسرل به عنوان فیلسوفی که پدیدارشناسی را بر اساس آگاهی بنا کرده است، اشتهار یافتهاند. با وجود تفاوتها، هر دو فیلسوف، بر اساس نقش ساحت انسانی در جهت تقرّب دو سپهر مذکور گامهای مشترکی برداشتهاند. نوشتار حاضر در صدد نشان دادن وجوه شباهت صدرالمتألّین و هوسرل در راستای پیوند هستی و شناخت است. در این پژوهش سعی بر این است که نقش ساحت انسانی در پیوند مراتب وجودی و مراحل ادراکی در دو مشرب حکمت متعالیه و پدیدارشناسی مشخص شود. از این رو بعد از تعریف و تبیین نفس ناطقه و اگوی استعلایی[1] با روش مقایسه و تطبیق، به نقش ساحت انسانی در تبیین این مهم پرداخت شده است. نتایج به دست آمده از بررسی اندیشههای دو فیلسوف یاد شده عبارت است از این که ساحت انسانی منزلی نیست که هستی و شناخت از روی ناچاری در آن گرد آمده باشد، بلکه ساحت انسانی خود با سیر مراحل وجودی مراتب ادراکی متناسب را کسب و هستی و شناخت را در خود حاضر کرده است و در این راستا به علم یقینی دست یافته است. [1]. Transcendental Ego. | ||
کلیدواژهها | ||
نفس ناطقه؛ اگوی استعلایی؛ مراتب ادراک؛ عوالم سه گانه وجود؛ اتحاد عاقل و معقول | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 537 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 514 |