| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,417 |
| تعداد مقالات | 17,484 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,431,233 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,722,260 |
نمادپردازی معراج در خسرو و شیرین نظامی بر اساس نظریه کهنالگوی یونگ | ||
| زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز) | ||
| مقاله 3، دوره 66، شماره 227، شهریور 1392، صفحه 45-70 اصل مقاله (217.53 K) | ||
| نویسندگان | ||
| خلیل حدیدی1؛ علی دهقان* 2 | ||
| 1دانشیار دانشگاه ازاد تبریز | ||
| 2دانشیار دانشگاه آزاد تبریز | ||
| چکیده | ||
| معراج سفری روحانی از دنیای ناسوت به جهان لاهوت است و در ادبیات شرق و غرب، خاستگاههای کهنالگویی عمیقی دارد. مهمترین رکن اساطیری در معراج، کهنالگوی صعود است. معراج روایت نمادین سیر انسان به سوی کیهان و سفری درونی، از کثرت خودآگاه به سوی وحدت ناخودآگاه جمعی است. در این سیر و سفر، ادراک جزئی انسان تبدیل به ادراک کلی میشود. در بازگشت از این سیر و سفر، فرد پالایش یافته و به کمال رسیده با پشت سر گذاشتن مراحل مرگ ارادی و تولد دوباره و دست یافتن به رستاخیزی نو به انگارۀ انسان کلی یا کهنالگوی خود دست مییابد. نظامی با بیان شاعرانه معراج پیامبر در پایان منظومه خسرو و شیرین، نقش همین بازگشت را نمادینه کرده است. در این مقال ضمن بررسی فرایند تحول مزبور، به تحلیل معراج پیامبر در خسرو و شیرین نظامی و نمادهای موجود در آن از دیدگاه نقد کهن الگویی یونگ پرداخته شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کلید واژهها: معراج؛ نظامی؛ خسرو و شیرین؛ کهنالگو؛ تفرّد | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,463 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 918 |
||