تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,860 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,903 |
تحلیل رشد ترک خستگی و تخمین عمر در قطعه اتصال ارابه فرود به بال در یک هواپیمای خاص | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
دوره 52، شماره 1 - شماره پیاپی 98، اردیبهشت 1401، صفحه 275-282 اصل مقاله (2.37 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2021.45382.2881 | ||
نویسندگان | ||
احسان براتی* 1؛ سید حسین طباطبایی فرد2 | ||
1دانشیار، مجتمع دانشگاهی مواد و فناوریهای ساخت، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد، مجتمع دانشگاهی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، شاهین شهر، ایران | ||
چکیده | ||
پدیده خستگی و رشد ترک در قطعات هوایی دارای اهمیت بالایی میباشد. یکی از قطعات مهم هواپیما ـ که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته ـ قطعه ریب بوده که متصل کننده ارابه فرود به بال میباشد. برای بومی سازی این قطعه به دلیل مشکلات فناورانه و مواد اولیه، ماده آن از HY-TUF ، به H13 تغییر پیدا کرده و همچنین قطر یکی از دو سوراخ متصل کننده آن به ارابه فرود نیز 7 میلیمتر بزرگتر شده است. با توجه به این تغییرات، تخمین عمر خستگی قطعه بومیشده از اهمیت زیادی برخودار میباشد. برای این کار با اعمال ترک فرضی، رفتار رشد ترک خستگی به منظور تعیین اندازه طول ترک بحرانی و همچنین محاسبه مسیر رشد ترک بررسی گردیده است. همچنین تخمین عمر خستگی به منظور به دست آوردن عمر قطعه با استفاده از روش مکانیک شکست و با اعمال یک ترک اولیه صورت پذیرفته است. نتایج نشان داده است که طول ترک بحرانی برای قطعه اصلی و بومیشده به ترتیب 4/19 و 2/9 میلیمتر میباشد. همچنین با احتساب ضریب اطمینان مناسب و برای 3000 نشست و برخاست، طول ترک مجاز برای قطعه اصلی و بومیشده به ترتیب 6 و 2 میلیمتر به دست آمده است. | ||
کلیدواژهها | ||
عمر خستگی؛ رشد ترک؛ ضریب شدت تنش؛ ریب؛ طول بحرانی ترک؛ المان محدود | ||
مراجع | ||
]9[ غیاثی ح. و سلطانلو م. تحلیل شکست یک میل لنگ قطار تحت بارهای خستگی خمشی. مجله مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز، د. 48، ش. 1، ص. 281-286، 1397.
]10[ نایینی ع، فاضلزاده الف و حسنی ح.، تحلیل خستگی و بهینهسازی سازههای چندسلولی در بال هواپیما. کنفرانس بینالمللی انجمن هوافضای ایران، د. 15، دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری، 1394
]11[ قدوسی ح و ادیب نظری س.، بررسی رشد ترک خستگی در پشتیبان اتصالات ارابه فرود هواپیما. اولین کنفرانس بینالمللی مهندسی مکانیک و هوافضا، 1395
]12[ براتی الف، وزیری م.ع. و یزدانی م.ح.، تخمین عمر خستگی براکت اضطراری یک هواپیمای خاص در مأموریتهای مختلف به روش عددی و تجربی. مجله علمی پژوهشی مکانیک سازهها و شارهها، د. 8، ش. 4، ص. 143-152، 1397.
[13] Federal Aviation Administration, Acceptable methods, techniques, and practices, Aircraft inspection and repare. U.S Department of Transportation, 43.13-1B, 1998.
[14] Department of Defense Handbook, MIL-HDBK-5J, Metallic Materials and Elements for Aerospace Vehicle Structures, Vol. 31, 2003.
[15] Klopp W.D., ASMH Ferrous alloys, New York, 1986.
[16] Blazic M., Maksimovic S., Petrovic Z., Vasovic I. and Tumict D., Determination of fatigue crack growth trajectory and residual life under mixed modes, Journal of Mechanical Engineering, Vol. 60, No. 1, pp: 250-254, 2014.
[17] Sajith S., Murthy K. and Robi PS., Experimental and numerical investigation of mixed mode fatigue crack growth models in aluminium 6061-T6. International Journal of Fatigue, Vol. 130, No. 1, pp: 78-89, 2020.
[18] Alshamma F.A. and Jassim O.A. Dynamic crack propagation in nano-composite thin plates under multi-axial cyclic loading. Journal of Material Research and Technology, Vol. 8, No. 5, pp: 4672-4681, 2019.
[19] Liao X., Wang Y., Wang Z., Feng L. and Shi Y., Effect of low temperatures on constant amplitude fatigue properties of Q345qD steel butt-welded joints. Engineering Failure Analysis, Vol. 105, No. 4, pp: 597-609, 2019. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 384 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 291 |