تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,954,118 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,624,794 |
مطالعه تطبیقی آرای ژیل دلوز و نلسون گودمن در نقاشی و ادبیات مدرن با تمرکز بر مفهوم گریز از بازنمایی | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
دوره 15، شماره 35، شهریور 1400، صفحه 358-378 اصل مقاله (2.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2021.44686.2764 | ||
نویسندگان | ||
سارا مشاعی* 1؛ لیلا منتظری2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه پژوهش هنر، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه پژوهش هنر، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مدرنیسم گرایشی است ذهنی و فکری از سوی انسان مدرن. ذهنی که در مواجه با بحرانهای زندگی به تغییری تازه مبدل شد و جنبههای مختلف زندگی را بهواسطه اثر هنری تجلی بخشید. عصر مدرن شروع یک تغییر اساسی بود و هنرمند با تکیه بر افکار بینهایت خویش معنای هنر را نیز دگرگون کرد. نویسنده، شاعر و نقاش مدرنیسم، هر یک با اندیشهای خلاقانه، ایده خود از مسائل پیرامون را به شیوهای متفاوت تجسم نمودند. رسیدن به تفاوتها بود که همواره ذهن پویای هنرمند مدرن را مورد کنکاش قرار داد تا از پس نیروهای ذهنگرای خویش جهانی فارغ از هرگونه بازنمایی بیافریند. از سویی، صاحبنظران با نگرشهایی نوین، نظریات ساختارشکن خود در باب مفاهیم گریز از بازنمایی را در هنر مدرن مطرح نمودند. ژیل دلوز و نلسون گودمن از جمله متفکران قرن بیستم هستند که با طرح مفاهیمی سازنده، یک پارادایم خاص را در این دوره انسجام بخشیدند. نگارنده بر این باور است که شناخت و درک آثار هنری مدرن با تکیه بر آرای این دو نظریهپرداز، مفهومی تازه مییابد. آثار تصویری و ادبی مدرن با رویگردانی از سنت بازنمایی پیشین، به فرمی ضد بازنمایانه تغییر یافتند و مدلسازی بر اساس مفاهیم این متفکران، بستری از تفکرات جدید را فراهم آورد. این پژوهش با تمرکز بر نقاشی و ادبیات بهعنوان دو عرصه هنری در تلاش است تا با پیوند میانشان، زبانی متفاوت از بازنمایی را نوسازی کند. آنچه مورد پرسش قرار میگیرد، این است که مفهوم بازنمایی در جهانبینی هنرمندان و نظریهپردازان عصر جدید مبتنی بر چه مفاهیمی بوده و چگونه تاثیر پذیرفته است؟ | ||
کلیدواژهها | ||
هنر مدرن؛ گریز از بازنمایی؛ ژیل دلوز؛ نلسون گودمن؛ نقاشی و ادبیات | ||
مراجع | ||
- Atrak, Hossein (2010) "The Paradox of Confirmation", Journal of Spring Philosophical Reflections. Vol. 2, Issue 5. (in Persian) - Cohnitz, D.; Rossberg M. (2006) Nelson Goodman. Acumen Publishing. - Deleuze, G).1893) Empiricism and Subjectivity, Trans. Constantin V. Bounders, New York University Press. - Deleuze, G.; Guattari F.) 1987) A Thousand Plateaus, Trans. Brain Massumi, University of Minnesota Press, Minneapolis. - Ginsborg, Hannah (2016) "Kant's Aesthetics and Theology",Stanford Encyclopedia of philosophy, Trans. Davod Mirzai, Tehran: Qoqnoos. (in Persian) - Giovannelli, Alessandro (2015) Goodman s Aesthetics. Trans. Hoda Nedaifar, Tehran: Qoqnoos. (in Persian) - Goodman, N).1976) Languages of art, New York: Indianapolis. - Goodman, N. (1983) Fact, Fiction and Forecast, Harvard University Press Cambridge, England: Massachusetts & London. - Goodman, Nelson (2015) Fact, Fiction and Forecast. Trans. Reza Gandomi Nasrabadi, Qom: University of Mofid Press. (in Persian) - Grass, Gunter (2001) Die Blechtrommel. Trans. Soroush Habibi, Tehran: Niloufar. (in Persian) - Parvanehpour, Majid, Binayemotlagh, Said (2019) "Appropriation in Deleuze's Philosophy: An Essay on Deleuze's Anti-Platonism and its Relation with Modern Art", Journal ofPhilosophical Investigations, Vol. 13, Issue 26. (in Persian) - Seyyed Hosseini, Reza (2008) Literary Schools, Vol. 2, Negah. (in Persian) - Sheppard, Anne (2016) Aesthetics, Introduction to the Philosophy of Art, Trans. Ali Ramin, Tehran: Elmi - Farhangi Publishing. (in Persian) - Zeimaran, Mohammad (2017) Jacques Derrida and Metaphysics of presence, Tehran: Hermes. (in Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,593 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 476 |