تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,487,265 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,214,109 |
طراحی مدل مزیت رقابتی با تبیین نقش سرعت نوآوری و تخریب خلاق در صنعت کالاهای تند مصرف | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، مهر 1400، صفحه 145-165 اصل مقاله (915.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2021.44464.1637 | ||
نویسندگان | ||
امیرمحمد کلابی* 1؛ فاطمه شراعی2 | ||
1استادیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه موفقیت و عدم موفقیت بنگاهها در ایجاد مزیترقابتی وابسته به عوامل محیطی است، که برای ورود به بازارهای بینالمللی این نکته از اهمیت دوچندانی برخوردار میباشد. رقابتی بودن صنعت محصولات تند مصرف و افزایش شدت رقابت در این صنعت که صنعتی رقابتی در عرصه بینالمللی است، شرکتها را ترغیب به استفاده از نوآوری برای کسب مزیت رقابتی نموده است. بدین منظور پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی جهت ایجاد مزیت رقابتی با استفاده از متغیرهای سرعت نوآوری، تخریبخلاق، آشفتگی بازار و شدت رقابت در صنعت محصولات تند مصرف و بررسی اثر تعدیلگری تخریب خلاق در رابطه سرعت نوآوری و مزیت رقابتی در این صنعت انجام شده است. جامعهآماری پژوهش شرکتهای برتر فعال در صنعت محصولات تند مصرف است که توسط سازمان مدیریت صنعتی رتبهبندی و معرفی شدهاند. نمونه آماری نیز 84 شرکت میباشند که به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که پایایی آن با میزان آلفای کرونباخ 96/0 تایید شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش کمی، مدلیابی معادلات رگرسیون، رویکرد پی ال اس و نرمافزار اسمارت پی ال اس نسخه 2 صورت گرفت. نتایج نشان داده است که آشفتگی بازار و شدت رقابت به ترتیب با ضرایب 25/0 و 23/0 به صورت غیرمستقیم بر ایجاد مزیت رقابتی تاثیر مثبت و معنادار دارند. سرعتنوآوری و انعطافپذیری عملیاتی نیز به ترتیب با ضرایب 41/0 و 29/0 به صورت مستقیم باعث ایجاد مزیترقابتی میشوند. همچنین متغیر تخریب خلاق رابطه سرعت نوآوری و مزیت رقابتی را با ضریب 26/0 به صورت مثبت تعدیل میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
ایجاد مزیت رقابتی شرکتی؛ سرعت نوآوری؛ تخریب خلاق؛ صنعت کالاهای تند مصرف؛ آشفتگی بازار | ||
مراجع | ||
اکبرزاده، زهرا؛ مهرمنش، حسن؛ هاشمزاده خوراسگانی، غلامرضا (1393). تحلیل اثر قابلیت نوآوری بر کارآفرینی با رویکرد مزیت رقابتی پایدار در صنایع کوچک و متوسط (شهرک صنعتی کاوه(، فصلنامه مدیریت کسبوکار، 6 (23)، 123-148.
دهقانی سلطانی، مهدی؛ آذر، عادل (1399). تأثیر مدیریت کیفیت جامع بر مزیت رقابتی با تبیین نقش میانجی عملکرد نوآوری شرکتهای صادرکننده در صنعت پوشاک. نشریه علمیپژوهشی مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 3(2)، 1-22.
عباسی، حسین؛ دانایی، حبیب اله؛ اسدی قربانی، امالبنین (1399). طراحی الگوی عملکرد محصول جدید مبتنی بر بازارگرایی و سرعت نوآوری در صنعت چرم، فصلنامه علمی - پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی، 12(47)، 99-124.
کریمی، محمدرضا؛ زهره وند، طاهره (1394). تأثیر راهبردی آشفتگی بازار و تکنولوژی بر ارتباطات تعاملات میان وظیفهای و عملکرد صادرات، فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 6(22)، 131-152.
مظفری، محمدمهدی؛ اجلی، مهدی؛ گرمهای، راحیل (1398). ارتباط گرایش به کارآفرینی، قابلیت بازاریابی و عملکرد شرکت با نقش تعدیلگر شدت رقابت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرمافزارهای رایانهای، مطالعات مدیریت کسبوکار هوشمند، 7(27)، 59-102.
Abdallah, L., & Persson, M. (2014). The effects of environmental uncertainty conditions on organisational innovativeness and performance of SMEs.
ALHussan, F. B., AL-Husan, F. B., & Chavi, C. Y. (2014). Environmental factors influencing the management of key accounts in an Arab Middle Eastern context. Industrial Marketing Management, 43(4), 592-602.
ALHussan, F. B., Fletcher-Chen, C. C., & Batt, P. (2017), Editorial: networks: relationships and innovation, Journal of Business & Industrial Marketing, 32(6), 773-775.
Allocca, M. A., & Kessler, E. H. (2006). Innovation speed in small and medium‐sized enterprises. Creativity and Innovation Management, 15(3), 279-295.
Anderson, L. (2016). The 4 things it takes to succeed in the digital economy. Harvard Business Review. March, 24.
Andersson, M., Braunerhjelm, P. and Thulin, P. (2012), Creative destruction and productivity: entrepreneurship by type, sector and sequence, Journal of Entrepreneurship and Public Policy, 1(2), 125-146.
Aranda, D. A. (2003). Service operations strategy, flexibility and performance in engineering consulting firms. International Journal of Operations & Production Management, 23(11), 1401-1423.
Arora, A., Arora, A. S., & Sivakumar, K. (2016). Relationships among supply chain strategies, organizational performance, and technological and market turbulences. The International Journal of Logistics Management, 27(1), 206-232.
Auh, S., & Menguc, B. (2005). Balancing exploration and exploitation: The moderating role of competitive intensity. Journal of business research, 58(12), 1652-1661.
Bakar, S. A., Sulaiman, M., & Osman, I. (2012). Surviving market turbulence: Evidence from Malaysian biotechnology SMEs. Asian Business & Management, 11(5), 563-589.
Baregheh, A., Rowley, J., Sambrook, S. and Davies, D. (2012), Food sector SMEs and innovation types, British Food Journal, 114(11), 1640-1653.
Bergek, A., Magnuhsson, T. and Hobday, M. (2013), “Technological discontinuities and the challenge for incumbant firms: destruction, disruption or creative accumulation?”, Research Policy, 42(6), 1210-1224.
Bosma, N., Stam, E., & Schutjens, V. (2011). Creative destruction and regional productivity growth: evidence from the Dutch manufacturing and services industries. Small Business Economics, 36(4), 401-418.
Cankurtaran, P., Langerak, F., & Griffin, A. (2013). Consequences of new product development speed: A meta‐analysis. Journal of Product Innovation Management, 30(3), 465-486.
Cao, L. (2011). Dynamic capabilities in a turbulent market environment: empirical evidence from international retailers in China. Journal of Strategic Marketing, 19(5), 455-469.
Chanopas, A., Krairit, D., & Khang, D. B. (2006). Managing information technology infrastructure: a new flexibility framework. Management Research News, 29(10), 623-651.
Chun, H., Kim, J. W., Morck, R., & Yeung, B. (2012). Creative destruction and firm-specific performance heterogeneity. Journal of Financial Economics, 89(1), 109-135.
Daveni, R. A., Dagnino, G. B., & Smith, K. G. (2010). The age of temporary advantage. Strategic management journal, 31(13), 1371-1385.
Ebrahimi, P. (2017). Green entrepreneurship and green innovation for SME development in market turbulence. Eurasian Business Review, 7(2), 203-228.
Ebrahimi, P., Shafiee, B., Gholampour, A., & Yousefi, L. (2018). Impact of Organizational Innovation, Learning Orientation and Entrepreneurship on SME Performance: The Moderating Role of Market Turbulence and ICT. Competitiveness in Emerging Markets, 30(1), 447–480.
Eisenhardt, K. M., & Martin, J. A. (2000). Dynamic capabilities: what are they?. Strategic management journal, 21(10‐11), 1105-1121.
Engelen, A., Schmidt, S., & Buchsteiner, M. (2015). The simultaneous influence of national culture and market turbulence on entrepreneurial orientation: A nine-country study. Journal of International Management, 21(1), 18-30.
Falasca, M., Zhang, J., Conchar, M., & Li, L. (2017). The impact of customer knowledge and marketing dynamic capability on innovation performance: an empirical analysis. Journal of Business & Industrial Marketing, 32(7), 901-912.
Feng, T., Huang, Y., & Avgerinos, E. (2018). When marketing and manufacturing departments integrate: The influences of market newness and competitive intensity. Industrial Marketing Management, 75, 218-231.
Fornell, C. and Larcker, D. (1981). Evaluating Structural Equation Modeling with Unobserved Variables and Measurement Error, Journal of Marking Research, 18(1), 39-50.
Foster, J. (2010). Productivity, creative destruction and innovation policy: Some implications from the Australian experience. Innovation, 12(3), 355-368.
Grant, R. (2010). Comporary Strategy Analysis 7th Edition.
Heirati, N., O'Cass, A., Schoefer, K., & Siahtiri, V. (2016). Do professional service firms customer and supplier collaborations in competitive, turbulent environments? Industrial Marketing Management, 55, 50-58.
Helfat, C. E., Finkelstein, S., Mitchell, W., Peteraf, M., Singh, H., Teece, D., & Winter, S. G. (2009). Dynamic capabilities: Understanding strategic change in organizations. John Wiley & Sons.
Helfat, C.E. and Peteraf, M.A. (2009), Understanding dynamic capabilities: progress along a developmental path, Strategic Organization, 7(1), 91-102.
Hubner, D., Wagner, S. M., & Kurpjuweit, S. (2018). The service recovery paradox in B2B relationships. Journal of Business & Industrial Marketing, 33(3), 291-302.
Hult, G. T. M., Hurley, R. F., & Knight, G. A. (2014). Innovativeness: Its antecedents and impact on business performance. Industrial marketing management, 33(5), 429-438.
Hutayan, B., & Yufra, S. (2019). Innovation speed and competitiveness of food small and medium-sized enterprises (SME) in Malang, Indonesia. Journal of Science and Technology Policy Management, 10(5), 1152-1173.
Johnson, J. L., Lee, R. P. W., Saini, A., & Grohmann, B. (2003). Market-focused strategic flexibility: Conceptual advances and an integrative model. Journal of the Academy of Marketing Science, 31(1), 74-89.
Kessler, E. H., Allocca, M. A., & Rahman, N. (2008). External knowledge accession and innovation speed in the small and medium sized enterprise (SME). Small Enterprise Research, 15(1), 1-21.
Kotha, S. (2005). Mass customization: implementing the emerging paradigm for competitive advantage. Strategic management journal, 16(1), 21-42.
Kwiecinski, D. (2017). Measures of competitive intensity–analysis based on literature review. Journal of Management and Business Administration. Central Europe, 25(1), 53-77.
Le, P. B., & Lie, H. (2018). The effects of innovation speed and quality on differentiation and low-cost competitive advantage. Chinese Management Studies. 3(2), 305-322.
Lee, V. H., Ooi, K. B., Chong, A. Y. L., & Lin, B. (2015). A structural analysis of greening the supplier, environmental performance and competitive advantage. Production Planning & Control, 26(2), 116-130.
Lennerts, S., Schulze, A. & Tomczak, T. (2020). The asymmetric effects of exploitation and exploration radical and incremental innovation performance: An uneven affair. European Management Journal, 38(1), 121-134.
Li, Y.Q. & Liu, C.H.M. (2018). The role of problem identification and intellectual capital in the management of hotels’ competitive advantage-an integrated framework. International Journal of Hospitality Management, 77, 1-11.
Lin, C. P., Joe, S. W., Chen, S. C., & Wang, H. J. (2015). Better to be flexible than to have flunked. Journal of Service Management, 26(5), 823-843.
Martin, S. L., & Javalgi, R. R. G. (2016). Entrepreneurial orientation, marketing capabilities and performance: the moderating role of competitive intensity on Latin American International new ventures. Journal of Business Research, 69(6), 2040-2051.
Mwanza, P., & Ingari, B. (2015). Strategic Role of Distribution as a Source of Competitive Advantage in Fast-Moving Consumer Goods in Kenya. International Journal of Scientific and Research Publications, 5(4), 54-67.
Naser, M., Anuar Mohd Ali, K., & Idris, F. (2011). The influence of total quality management (TQM) on operational flexibility in Jordanian hospitals. Asian Journal on Quality, 12(2), 204–222.
Ndubisi, N. O., Dayan, M., Yeniaras, V., & Al-hawari, M. (2020). The effects of complementarity of knowledge and capabilities on joint innovation capabilities and service innovation: The role of competitive intensity and demand uncertainty. Industrial Marketing Management, 89, 196-208.
Paswan, A., D'Souza, D., & Zolfagharian, M. A. (2009). Toward a contextually anchored service innovation typology. Decision Sciences, 40(3), 513-540.
Pisano, G. P. (2015). You need an innovation strategy. Harvard Business Review, 93(6), 44-54.
Porter, M. (1999). Creating Advantage: What product or service do you want to deliver to your customers? Executive excellence, 16, 13-14.
Qian, L., Yang, P. and Li, Y. (2016), "Does guanxi in China always produce value? The contingency effects of contract enforcement and market turbulence", Journal of Business & Industrial Marketing, 13(7), 861-876.
Sar, A. K. (2020). Competitive advantage and performance: An analysis of Indian FMCG industry. Academy of Accounting and Financial Studies Journal, 22(1), 1-8.
Shan, P., Song, M., & Ju, X. (2016). Entrepreneurial orientation and performance: is innovation speed a missing link? Journal of Business Research, 69(2), 683–690.
Taneo, S. Y. M., Hadiwidjojo, D., Sunaryo, S., & Sudjatno, S. (2020). Creative destruction and knowledge creation as the mediation between innovation speed and competitiveness of food small and medium-sized enterprises in Malang, Indonesia. Competitiveness Review: An International Business Journal. 2 (1), 1-24.
Than, S. T., Nguyen, C. H., Tran, T. Q., & Le, P. B. (2019). Building competitive advantage for vietnamese firms: The roles of knowledge sharing and innovation. International Journal of Business Administration, 10(4), 1-12.
Tidd, J., Bessant, J. and Pavitt, K. (2005), Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change, John Wiley and Sons.
Toni, A., & Tonchia, S. (2005). Definitions and linkages between operational and strategic flexibilities. Omega, 33(6), 525-540.
Upton, D. M. (2004). The management of manufacturing flexibility. California management review, 36(2), 72-89.
Verdujover, A.J., Llorens-Montes, F.J. and Garcia-Morales, V.J. (2014), The concept of fit in services flexibility research: an empirical approach, International Journal of Service Industry Management, 15(5), 499-514.
Vink, J., Edvardsson, B., Wetter-Edman, K., & Tronvoll, B. (2019). Reshaping mental models–enabling innovation through service design. Journal of Service Management, 30(1), 75-104.
Wang, G., Dou, W., Zhu, W., & Zhou, N. (2015). The effects of firm capabilities on external collaboration and performance: The moderating role of market turbulence. Journal of Business Research, 68(9), 1928-1936.
Wang, Y., Zeng, D., Di Benedetto, C.A. and Song, M. (2013), “Environmental determinants of responsive and proactive market orientations”, Journal of Business & Industrial Marketing, 28(7), 565-576.
Wang, Z., Cai, S., Liang, H., Wang, N., & Xiang, E. (2021). Intellectual capital and firm performance: the mediating role of innovation speed and quality. The International Journal of Human Resource Management, 32(6), 1222-1250.
Yousuf, A., Haddad, H., Pakurár, S., & János, F. (2019). The effect of operational flexibility on performance: study on small and medium-sized industrial companies in Jordan. Montenegrin Journal of Economics, 15(1), 47-60.
Zhang, Q., Cao, M., & Doll, W. (2019). Fuzzy front end of innovation: theoretical rationale. Journal Business Industrial Marketing, 34(1), 176-191.
Zhou, K. Z., & Wu, F. (2010). Technological capability, strategic flexibility, and product innovation. Strategic Management Journal, 31(5), 547-561.
Zimuto, C., Sandada, M., Chuchu, T., & Ndoro, T. (2019). The Impact of Environmental Turbulence on Product Innovation in Small to Medium Enterprises in Harare, Zimbabwe. Journal of Economics and Behavioral Studies, 10(1), 56-63.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,441 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,905 |