تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,298 |
تعداد مقالات | 15,883 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,116,584 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,887,932 |
چالش مدیریت یا رهبری کسب و کارهای بین المللی در فضای کرونایی از منظر هرمنوتیک انتقادی | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، مهر 1400، صفحه 105-128 اصل مقاله (799.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2021.43710.1610 | ||
نویسندگان | ||
شلاله کاملی1؛ شهرام میرزائی دریانی* 2؛ محمد خیراندیش3؛ مجید احمدلو3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت،گروه مدیریت، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. | ||
2استادیار گروه مدیریت، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
از مباحث مطرح و مورد مناقشه بین صاحبنظران در علم سازمان و مدیریت، تمایز بین مدیریت و رهبری است. هدف اصلی مقاله، این است که ابهامات و تعارضات موجود در مرزبندی تئوریکی مدیریت و رهبری در زمینه کسب و کارهای بینالمللی را در مواجهه با پاندمی کرونا بررسی نماید. استراتژی پژوهش حاضر کیفی و از لحاظ هدف بنیادی است که به روش هرمنوتیک انتقادی مدل چهار مرحلهای پراساد انجام گرفته است. روش جمعآوری اطلاعات، کتابخانهای بوده است. طبق تفسیر انجام گرفته 5 مورد ابهام و تناقض شناسایی گردید که عبارتند از: 1- ناکارایی سبکهای رهبری سازمانی به علت محدودیتهای ارتباطی، 2- انطباقپذیری بهعنوان کار اصلی رهبری و شرط مقابله با پاندمی، 3- نقض شدن شرط اینکه رابطه رهبر_پیرو نباید مبتنی بر جهل و اجبار و التزام باشد، 4- شناسایی انگیزه پیروی، براساس سازگاری و هماهنگی و ترس از محرومیت اجتماعی و نهایتاً 5- کنترل هزینه پیامدهای ناشی از بحران بیماری، استفاده از فناوری روز، برنامهریزی برای استفاده از تامینکنندگان متنوع و بازنگری بودجهبندی برعهده حوزه مدیریت است. از آنجا که برخی صاحبنظران کانون تمایز بین مدیریت و رهبری را به ترتیب در مواجهه با پیچیدگی و تغییر مطرح نمودهاند، میتوان نتیجهگیری کرد که شرایط پاندمی کرونا برای کسب و کارها نه فقط یک پیچیدگی است که به تنهایی با مدیریت بتوان بر آن فائق آمد و نه صرفاً یک تغییر، که با رهبری بتوان کنترل نمود؛ کرونا مرز بین دو مفهوم مدیریت و رهبری را بسیار کمرنگ کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ویروس کرونا؛ بحران؛ مدیریت؛ رهبری؛ هرمنوتیک انتقادی | ||
مراجع | ||
احمدی، شهرزاد؛ گرکز، منصور (1399). چشمانداز هزینه سلامت اقتصادی در بیماران مبتلا به ویروس کوید19. مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی. 12(3)، 25_54. Doi:10.22035/isih.2020.3939.4047 ادیبحاجباقری، محسن؛ پرویزی، سرور؛ صلصالی، مهوش. (1389)، روشهای تحقیق کیفی، تهران، نشر و تبلیغ بشری، تحفه. اسپریگنز، توماس (1381). فهم نظریههای سیاسی. ترجمه: فرهنگ، رجایی. تهران: آگاه. امید، مسعود. (1399)، بحران کرونا؛ خاستگاه چالشها و پرسشهای فلسفی، مجله علمی پژوهشهای فلسفی، دانشگاه تبریز، سال14، شماره31. 78_107. خلیلی، محسن. (1399)، بزنگاه کرونا؛ وستفالیای نوین بینالمللی. مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 12 (3)، 1_24. Doi: 10.22035/ISIH.2020.3963.4064 داناییفرد، حسن؛ امراللهیبیوکی، ناهید؛ فاطمیعقدا، سیدحمیدرضا. (1395)، پیوند هرمنوتیک انتقادی با مطالعات سازمان و مدیریت: تحلیلی بر مبانی فلسفی و اسلوب اجرای آن در سازمانها، فصلنامه مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، دوره هشتم، شماره2، صص56_29. زینالعابدین، مسعود؛ منصوری، امیرحسین؛ پوشیان جویباری، عارفه و خادمی، عینالله. (1399)، بیماری کووید19(کرونا) به مثابه شر ادراکی و مواجهه با آن براساس باور به خدا، مجله علمی پژوهشهای فلسفی، دانشگاه تبریز، سال14، شماره31. 170-194. شهابی، علی؛ رضا، رادفر. (1399)، طراحی مدل تابآوری شبکههای همکاری در شرایط شیوع کرونا (مورد مطالعه شبکه توسعه اجتماعی رسالت)، مجله مدیریت کسب و کارهای بین المللی، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز، ویژهنامه، سال سوم، پیاپی 10، 95_116. فلاح، محمدرضا. (1399)، فراترکیب خلق تابآوری پویا مقابل بحران کرونا در حوزه کسب وکارهای نوپا، مجله مدیریت کسب و کارهای بین المللی، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز، ویژهنامه، سال سوم، پیاپی 10، 117_136. فیروزیاوجاق، افشین؛ بنیادینائینی، علی. (1399)، ارتباطات پیوند انسانی: راهکار نوآورانه فناوری برای تداوم و توسعه فعالیت کسبوکارها با حفظ فاصلهی اجتماعی در پاندمی کرونا، مجله مدیریت کسب و کارهای بین المللی، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز، ویژهنامه، سال سوم، پیاپی 10، 73_93. مختاری، هادی؛ قربانی، زهرا (1397). امکانسنجی و بهینهسازی ترکیب و زمانبندی طرحهای مدیریت بحران، دوفصلنامه مدیریت بحران، شماره 13، 73_87. مدیری، محمود (1399)، تحلیل تعامل بین عوامل بحرانی موفقیت در مدیریت بجران با رویکردهای ترکیبی تصمیمگیری چند معیاره فازی، دوفصلنامه مدیریت بحران، 18. 83_ 98. مولر، آلبرت، (1396)، رهبری مبتنی بر عقیده، حسن الوداری و شیما ذکریایی و ندا معصومی، تهران، انتشارات دایره دانش. 2012.
Ahir, H., Bloom, N., & Furceri, D. (2020). Global Uncertainty Related to Coronavirus at Record High. International Monetary Fund. https://blogs.imf.org/2020/04/04/global-uncertainty-related-to-coronavirus-at-record-high/
Ahmed, M. (2021). Performance Evaluation of a Business Leader during COVID-19. International Journal of Law Management & Humanities, 4(1). 62-72. http://doi.one/10.1732/IJLMH.25419
Alford, J., & Head, B. W. (2017). Wicked and less wicked problems: A typology and a contingency framework. Policy and Society, 36(3), 397–413. https://doi.org/10.1080/14494035.2017.1361634
Algahtani, A. (2014). Are Leadership and Management Different? A Review. Journal of Management Policies and Practices, 2(3), 71-82.
Alvesson, M., Blom, M., & Sveningsson, S. (2017). Reflexive Leadership. London: SAGE.
Antonakis, J., Bastardoz, N., Jacquart, P., & Shamir, B. (2016). Charisma: An ill-defined and ill-measured gift. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 3(1), 293–319.
Bass, B. M. (1985). Leadership: Good, Better, Best. Organizational Dynamics, 13, 26- 40.
Bass, B. M., & Riggio, R. E. (2006). Transformational leadership (2nd ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Bastardoz, N., & Van Vugt, M. (2019). The nature of followership: Evolutionary analysis and review. Leadership Quarterly, 30(1), 81-95. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2018.09.004
Bennis, W., & Nanus, B. (1985). Leaders: The Strategies of Taking Charge, Harper & Row, New York, NY.
Blom, M., & Lundgren, M. (2020). The (In) Voluntary Follower, Leadership, 16(2), 163_179. DOI: 10.1177/1742715019888078
Bohl, K.W. (2019). Leadership as Phenomenon: Reassessing the Philosophical Ground of Leadership Studies. Philosophy of Management, 18, 273–292. https://doi.org/10.1007/s40926-019-00116-x
Bolman, L, G., & Deal, T, E. (1997). Reframing Organizations: Artistry, Choice, and Leadership, 2nd ed. (Jossey-Bass).
Branson, C. M., & Marra, M. (2019). Leadership as a relational phenomenon: What this means in practice. Research in Educational Administration & Leadership, 4(1), 81-108. DOI: 10.30828/real/2019.1.4
Bratton, J. (Ed). (2020). Organizational Leadership. SAGE Publications Limited.
Buckley, P. J., Enderwick, P., & Cross, A. R. (Eds.). (2018). International business. Oxford University Press.
Cherunilam, F. (2020). International business. PHI Learning Pvt. Ltd.
Day, D, V., & Antonakis, J. (2012). The Nature of leadership, SAGE Publications, Inc. London.
Denhardt, R, B., & Denhardt, J, V. (2006). The dance of leadership, the art of leading in business, government and society, First published by M.E. Sharpe. Routledge. London.
Derue, D. S., & Ashford, S. J. (2010). Who will lead and who will follow? A social process of leadership identity construction in organizations. Academy of Management Review, 35(4), 627_647.
Dirani, Kh, M., Abadi, M., Alizadeh, A., Barhate, B., Garza, R, C., Gunasekara, N., Ibrahim, Gh., & Majzun, Z. (2020). Leadership competencies and the essential role of human resource development in times of crisis: a response to Covid-19 pandemic, Human Resource Development International, 23(4). 380-394. https://doi.org/10.1080/13678868.2020.1780078
Edwards, G., Schedlitzki, D., Turnbull, S., & Gill, R.. (2015). Exploring power assumptions in the leadership and management debate. Leadership & Organization Development Journal, 36(3), 328–343. Doi: 10.1108/lodj-02-2013-0015
Evenett, S.J. (2020). Chinese whispers: COVID-19, global supply chains in essential goods, and public policy. J Int Bus Policy, 3(3).408–429. https://doi.org/10.1057/s42214-020-00075-5
Fleming, S. 2020. How big business is joining the fight against COVID-19. World Economic Forum, March 23: https://www.weforum.org/agenda/2020/03/big-business-joining-fight-against-coronavirus/.
Grint, K., (2020). Leadership, Management and Command in the time of the Coronavirus. Leadership, 16(3), 314-319. Doi: 10.1177/1742715020922445
Giritli, N, K., & Olofsson, A. (2020). Managing the Covid-19 pandemic through individual responsibility: The consequences of a world risk society and enhanced ethopolitics. Journal of Risk Research, 1–5. DOI: 10.1080/13669877.2020.1756382
Harrison, Ch. (2018). Leadership Theory and Research, a critical approach to new and existing paradigms. Palgrave Macmillan. Switzerland, Springer Nature.
Haslam, S, A., Steffens, N, K., Reicher, S, D. & Bently, S, V. (2021). Identity Leadership in a Crisis: A 5R Framework for Learning from Responses to COVID-19. Social Issues and Policy Review, 15(1).. 35-83. DOI: 10.1111/sipr.12075
Heifetz. R.A., & Laurie, D. L. (1997). The Work of Leadership. Harvard Business Review.
Iqbal, S. (2021). Impact of COVID-19 on Leadership. iKSP Journal of Innovative Writings, 2(1). 1-11
Jacobs, A. H. M. (2014). Critical hermeneutics and higher education: a perspective on texts, meaning and institutional culture. South African Journal of Philosophy, 33(3), 297–310. http://dx.doi.org/10.1080/02580136.2014.948327
Kanungo, R. N. (1998). Leadership in organizations: Looking ahead to the 21st century. Canadian Psychology/Psychologie canadienne, 39(1-2), 71–82. https://doi.org/10.1037/h0086796
Kaushal, V., & Srivastava, S. (2020). Hospitality and Tourism Industry amid COVID-19 Pandemic: Perspectives on Challenges and Learning's from India. International Journal of Hospitality Management, 102707. doi:10.1016/j.ijhm.2020.102707
Kilic, K., & Marin, D. (2020). How COVID-19 is transforming the world economy.VoxEU.org, May 10: https://voxeu.org/article/how-covid-19-transforming-world-economy.
Kotter, j, p. (1990). What leaders really do? Boston: Harvard Business School Press.
Ladkin, D. (2020). Rethinking leadership: A new look at old questions. Edward Elgar Publishing.
Lunenburg, F. C. (2013). Leadership versus Management: A Key Distinction—At Least in Theory. Main Issues of Pedagogy and Psychology, 3(3), 1-4.
Maccoby, M. (2000). Understanding the difference between management and leadership. Research Technology Management. 43(1), 57–59.
Maner, J., & Case, C. (2016). Dominance and prestige: Dual strategies for navigating social hierarchies. Advances in experimental social psychology. Elsevier, Vol: 54. 129–180.
McKinsey Global Institute. (2020). Risk, rebalancing, and resilience in global value chains. Accessed 9 September 2020.
Mirodout. S. (2020). Resilience versus robustness in global value chains: Some policy implications. In R. E. Baldwin & S. J. Evenett (Eds), COVID-19 and trade policy: Why turning inward won’t work: 117–130. London: CEPR Press.
Nakat, Z., & Bou-Mitri, C. (2021). COVID-19 and the food industry: Readiness assessment. Food Control, 121, 107661. doi:10.1016/j.foodcont.2020.107661
Nichols, Ch., Hayden, Ch, Sh., & Trendler, Ch. (2020). Coronavirus: Leadership and Recovery: The Insights You Need from Harvard Business Review (Covid-19), Harvard Business Review Press. Boston, Massachusetts.
Nicola, M., Alsafi, Z., Sohrabi, C., Kerwan, A., Al-Jabir, A., Iosifidis, Ch., Agha, M., & Agha, R. (2020). The socio-economic implications of the corona virus pandemic (COVID-19): A review. International Journal of Surgery, 78. 185-193. DOI: 10.1016/j.ijsu.2020.04.018
Northouse, P. G., (2010). Leadership: Theory and Practice (5th ed). California: Sage.
Prasad, A., & Mir, R. (2002). Digging deep for meaning: A critical hermeneutic analysis of CEO letters to shareholders in the oil industry. Journal of Business Communication, 39(1),92–116. Doi: 10.1177/002194360203900105
Prasad, P. (2005). Crafting qualitative research: Working in the post-positivist traditions. M.E. Sharpe, Armonk, NY.
Ratten, V. (2020).Coronavirus and international business: An entrepreneurial ecosystem perspective. Thunderbird International Business Review, 62(5). 629–634. DOI: 10.1002/tie.22161
Sarros, J.C. (1992). What Leaders Say They Do: An Australian Example, Leadership & Organization Development Journal, 13(5), 21-27. https://doi.org/10.1108/01437739210016204
Sewchurran, K., Zaina, L., & McDonogh, J. (2019). Exploring within the “black-box” of leadership to make sense of the performative dynamics of conversation. Leadership, 16(2). 200-219. doi: 10.1177/1742715019858884
Thompson, R. (2020). Pandemic potential of 2019-nCoV. The Lancet Infectious Diseases, 20(3), 270-280. DOI: 10.1016/S1473-3099(20)30068-2
Tourish, D. (2020). Introduction to the special issue: Why the coronavirus crisis is also a crisis of leadership. Leadership. 16(3). 1_12. doi:10.1177/1742715020929242
Van Assche, A., & Lundan, S. (2020). From the editor: COVID-19 and international business policy. Journal of International Business Policy, 3(3), 273–279. doi:10.1057/s42214-020-00065-7
Verma, S. v., & Gustafsson, A. (2020). Investigating the emerging COVID-19 research trends in the field of business and management: A bibliometric analysis approach. Journal of Business Research, 118, 253–261. doi:10.1016/j.jbusres.2020.06.057
Vidya, C. T., & Prabheesh, K. P. (2020). Implications of COVID-19 Pandemic on the Global Trade Networks. Emerging Markets Finance and Trade, 56(10), 2408–2421. doi:10.1080/1540496x.2020.1785426
Yu, T., Mills, A. J., & Peng, N. (2018). A reflexive critique of a critical hermeneutics analysis of Wu Zetian. Qualitative Research in Organizations and Management: An International Journal, 13(3), 250–260. Doi: 10.1108/qrom-10-2016-1454
Zaleznik, A. (1977). Managers and leaders: are they different?. Harvard business review, 53(3), 67-78.
Zhua, L., Anagondahallib, D., & Zhangc, A. (2017). Social media and culture in crisis communication: McDonald’s and KFC crises management in China. Public Relations Review, 43(3), 487–492.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 504 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 484 |