تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,487,259 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,214,102 |
تبیین الگوی مطلوب عوامل زمینهای افزایش انگیزه خدمت در بخش عمومی: محرکی بر بهبود محیط کسب و کار | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، مهر 1400، صفحه 73-90 اصل مقاله (895.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2021.43106.1586 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی رمضانی* 1؛ نقی زهی2؛ سیدعبداله حجتی3؛ جعفر بیک زاد3 | ||
1گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران | ||
2دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران . | ||
چکیده | ||
وضعیت شاخصهای محیط کسب و کار به عنوان یک موضوع بینالمللی و زیربنایی در رشد و توسعه اقتصادی، تحت تأثیر عملکرد دستگاههای اجرایی بخش عمومی و آن هم در گرو کیفیت و کمیت و از آن مهمتر انگیزه خدمتی کارکنان این دستگاهها میباشد، لذا هدف از این پژوهش تبیین الگوی مطلوب برای عوامل بستری یا زمینهای مؤثر در افزایش PSM جهت بهبود محیط کسب و کار میباشد. در این پژوهش بنیادی از روش کیفی و رویکرد داده بنیاد استفاده شده است. شیوه و ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختارمند با خبرگان بوده و کارکنان بخش عمومی آذربایجانشرقی جامعه آماری آن را تشکیل میدهد. نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی و تعیین کفایت آن با رویکرد نمونهگیری نظری، انتخاب شدند و تا چهلمین مصاحبه (حد اشباع) مورد مصاحبه قرار گرفتند. دادههای گردآوری شده با استفاده از سه مرحله همپوش کدگذاری باز (در قالب 181 کٌد)، کدگذاری محوری (8 مفهوم یا زیرطبقه) و کدگذاری انتخابی یا گزینشی (4 طبقه یا مقوله) تحلیل گشتند. براساس الگوی تبیین شده حاصل از این پژوهش، بسترهای قانونی (با مقولههای: تعدد و شفافیت قوانین ـ وضع و قابلیت اجرای قوانین)، تکانههای اقتصادی (با مقولههای: وضعیت شاخصهای اقتصادی ـ سیاستهای اقتصادی حاکم)، مدنیت (با مقولههای: وضعیت فرهنگی جامعه ـ وضعیت اجتماعی جامعه)، معادلات سیاسی (با مقولههای: قدرت سیاسی و جناحیگری ـ جو سیاسی)، به عنوان عوامل بستری یا زمینهای مؤثر در افزایش PSM برای ارتقای شاخصهای بهبود محیط کسب و کار تبیین گشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
کسب و کار؛ انگیزه خدمت؛ بخش عمومی؛ تحقیق کیفی؛ داده بنیاد | ||
مراجع | ||
احمدیان، مریم (1396). وضعیت ایران در گزارش انجام کسب و کار بانک جهانی و ارزیابی عملکرد دولت یازدهم در بهبود رتبه کشور. معاونت پژوهشهای اقتصادی، دفتر مطالعاتاقتصادی، تهران. اشتریان، کیومرث؛ کشوردوست، سمانه و حاجی احمدی، فاطمه (1393). بررسی تأثیر عوامل سیاسی بر اجرای برنامه پنجم توسعه (مطالعه موردی در حوزه سلامت). پژوهشنامهعلومسیاسی، 9 (4)، 7ـ22. امیری، حسین و پیرداده بیرانوند، محبوبه (1397). نااطمینانی سیاستهای اقتصادی و بازار سهام ایران با تکیه بر رویکرد تغییر رژیمی مارکف. نشریه علمی دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، 12 (44)، 49ـ67. ایمان، محمدتقی و محمدیان، منیژه (1387). روششناسی نظریه بنیادی. فصلنامهروششناسیعلومانسانی. 14 (56)، 31ـ54. بهادری، علی (1397). پژوهش کیفی دادهبنیاد، کدگذاری و اهمیت، مراحل و شیوه اجرای آن در کارورزی دانشگاه فرهنگیان. دوفصلنامه راهبردهای نوین تربیت معلمان، 4 (5)، 69ـ88. حسنقلیپور، طهمورث؛ سیدجوادین، سیدرضا؛ روستا، احمد و خانلری، امیر (1391). مدل ارزیابی فرآیند مدیریت ارتباط با مشتری در بانکهای تجاری خصوصی کشور. مدیریت فناوری اطلاعات، 4 (10)، 41ـ62 . حسینی، سیدصمد و صنوبر، ناصر (1398). اثر فعالیتهای منابع انسانی عملکرد بالا بر تعهد و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان شاغل در بخش دولتی. دوفصلنامه جامعهشناسی اقتصادی و توسعه، 8 (1)، 103ـ129. حمیدیزاده، علی؛ داناییفرد، حسن؛ طهماسبی، رضا و همایی لطیف، مهتاب (1397). بررسی پیشایندهای انگیزه خدمات عمومی در سازمانهای دولتی ایران. فصلنامه علمی ـ پژوهشی سیاستگذاری عمومی، 4 (3)، 123ـ139. حنجری، سارا؛ تقوی، مهدی؛ جعفری صمیمی، احمد و شاکری، عباس (1397). بررسی وضعیت فرهنگی و تأثیر آن بر رشد اقتصادی استانهای ایران. دوفصلنامه سیاستگذاری پیشرفت اقتصادی دانشگاه الزهرا (س)، 6 (2)، 103ـ122. خسروی، محمدرضا (1387). مفهوم اعتبار (پایایی) و روایی در تحقیق کیفی. نگرش راهبردی، (94 و 93)، 171ـ184. دانایی فرد، حسن؛ دلخواه، جلیل و قنبری، راضیه (1397). بدبینی سازمانی و انگیزه خدمت عمومی: تبیین نقش تعدیلگر برداشت کارکنان از سیاست سازمان و ابهام هدف سازمانی. فصلنامه علمی ـ پژوهشی مدیریت سازمانهای دولتی، 7 (1)، 11ـ26. داناییفرد، حسن؛ الوانی، سیدمهدی و آذر، عادل (1383). روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. انتشارات صفار، تهران. دامنکشیده، مرجان و خدابخشزاده، سعید (1391). بررسی تأثیر مقررات کسب و کار و سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر رشد اقتصادی در کشورهای G77. فصلنامهعلوم اقتصادی، ویژه (1)، 81ـ109. دلخواه، جلیل؛ مشبکی، اصغر؛ دانایی فرد، حسن و خداداد حسینی، سید حمید (1390). ارزیابی کارایی بانکهای دولتی در مقایسه با بانکهای خصوصی در ایران، چشمانداز مدیریت بازرگانی، 39 (6)، 93ـ115. رضائی، محمدحسین (139۱). مطالعه عدالت اجتماعی در برنامههای توسعه از نگاهی نو. دو فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی، 20 (2)، 33ـ54. ساسانی، محمد و صادقی تربتی، وحید (1398). بررسی تأثیر ویژگیهای شغلی بر انگیزه خدمات عمومی، فصلنامهرویکردهایپژوهشینویندر مدیریتوحسابداری، 3 (13)، 234ـ246. سرمد، غلامعلی؛ کریم زاده، صمد و کولیوند، معصومه (1390). بررسی منزلت اجتماعی معلمان از دیدگاه دانشآموزان دورههای راهنمایی تحصیلی و متوسطه. فصلنامه پژوهش اجتماعی، 4 (1۱)، 79ـ95. شاهآبادی، ابوالفضل؛ نظیری، محمدکاظم و جمشیدی، امیر (1399). تأثیر فضای کسب و کار بر سرمایهگذاری کشورهای منتخب منطقه منا. مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، 3 (2)،61ـ80. علیدوستی، ناصر (1388). پلیس و آموزش حقوق شهروندی. فصلنامه مطالعات راهبردی، 12 (2)، 47ـ71. صادقی تربتی، وحید؛ ساسانی، محمد؛ خرمیان، سهراب و پورحسن شهری، مسعود (1398). بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین بر انگیزه خدمات عمومی. فصلنامهرویکردهایپژوهشینویندر مدیریتوحسابداری، 3 (12)، 140ـ152. طباطبایی یزدی، رویا و شهبازی، میثم (1392). مهمترین شاخصهای اقتصادی کشور. مرکز تحقیقات استراتژیک،تهران. طیبی، سیدکمیل و زمانی، زهرا (1396). آموزش عالی و بهبود محیط کسب و کار. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 23 (1)، 95ـ113. کمالیپور، محمد و زینلزاده، رضا (1399). رقابتپذیری و فضای کسب و کار. فصلنامهمدیریتکسبوکار، (46)، 149ـ164. محقر، علی و صادقی مقدم، محمدرضا (1390). هماهنگی زنجیره تأمین در صنعت خودروسازی: رویکرد تئوری برخاسته از دادهها. چشمانداز مدیریت صنعتی، (4)، 29ـ63. منتظری، محمد و قاسمی، محمد (1397). تبیین نقش انگیزه خدمترسانی عمومی در رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی تعهد سازمانی (مطالعه سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان). پژوهشهای مدیریت عمومی، 11 (41)، 241ـ264. مؤذنزادگان، حسنعلی و رهدارپور، حامد (1397). اصل شفافیت قانون و جایگاه آن در رویه قضایی دیوان اروپایی حقوق بشر و حقوق کیفری ایران. فصلنامه دیدگاههای حقوق قضایی، (81)، 193ـ220. نصیری اقدم، علی و مرتضویفر، زینب (1396). دلالت اقتصاد نهادی برای بهبود محیط کسب و کار. فصلنامهپژوهشنامه اقتصادی، 17 (64)، 33ـ55. هادوینژاد، مصطفی؛ دانایی فرد، حسن؛ آذر، عادل و خائفالهی، احمد (1389). کاوش فرآیند رفتارهای منافقانه در ارتباطات بین فردی در سازمان با استفاده از نظریه داده بنیاد، اندیشهمدیریتراهبردی، 4 (1)، 81ـ130.
Belrhiti, Z., Damme,W,V., Belalia,A.,& Marchal,B. (2019). Does publicservice motivation matter in Moroccan public hospitals? A multiple embedded case study. International Journal for Equity in Health, (18) 1, 1–13.
Bronk , J., & Alsabbaghalsmadi, S (2019). Antecedents of Public Service Motivation: A Study of Swedish Municipalities. School of Health and Society, 1–79.
Deng, J., Li, Y., Sun, Y., Lei, R.,& Yang,T. (2019). Public service motivation as a mediator of the relationship between job stress and presenteeism: a cross-sectional study from Chinese public hospitals. BMC Health Services Research, (1) 19, 1–8.
Haider, S., Bao,G., Larsen, G.L,. & Umar Draz, M. (2019). Harnessing Sustainable Motivation: A GroundedTheory Exploration of Public Service Motivation inLocal Governments of the State of Oregon,United States. Economic and Business Aspects of Sustainability, (11) 11, 1-30.
Hidayati, N., & Sunaryo, H. (2019). The Effect of Public Service Motivationons Job Performance through Satisfaction and Commitment. Journal of Entrepreneurship, Business and Economics, 7 (1), 1–16.
Horváth, Z., & Hollósy, V. G. (2019). The revision of Hungarian publicservice motivation (PSM) model. Central European Journal of Labor Law and Personnel Management, 2 (1), 17-28.
Miao, Q., Eva, N., Newman, A., & Schwarz, G. (2019). Public servicemotivation and performance: The role of organizational Identification. Public Money & Management, 2 (39), 77–85.
Nurung, J., Rakhmat., Asang. S ., & Hamsinah. (2019). Public servicemotivation andjob satisfaction as driving the quality of public services in disaster emergency. Earth and Environmental Science,(35) 1, 1–7.
Nurung, J., Rakhmat., Asang. S ., & Hamsinah. (2019). Analysis ofLeadership Effect and Public Service Motivation on Work Satisfaction (ASN) In The District Bantaeng. International Journal of Scientific and Research Publications,928–935.
Piatak, J.S., & Holt, S. B. (2018). Formal and Informal Volunteering: A Matterof Altruism or Public Service Motivation. International Public Management Journal,1–45.
Sahling,M.,Mikkelsen,K.S.,&Schuster,C. (2018). The Causal Effect of Public Service Motivationon Ethical Behavior in the Public Sector:Evidence from a Large-Scale Survey Experiment. Journal of Public Administration Research And Theory, 3 (29), 445–459.
Schott, K., Neumann, O., Baertschi, M., & Ritz, A. (2019). Public ServiceMotivation, Prosocial Motivation and Altruism: Towards Disentanglement and Conceptual Clarity. International Journal of Public Administration, (42) 14, 1200-1211.
Xiujuan, Z. (2018). The Research on the Influencing Factors of Public ServiceMotivation of Ethnic Minority Civil Servants:Taking the Frontier Area of Yunnan Province, China as a Case. Advances in Economics, Business and Management Research,(63), 185-190.
Zubair, S. S., Yaamina, S., Irfan, S., Jabeen, N., & Moazzam, Amani. (2018).Towards a holistic model of Public Service Motivation: A Systematic Literature Review. Journal of the Research Society of Pakistan, 2(55), 179–192.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 478 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 421 |