تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,298 |
تعداد مقالات | 15,883 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,116,575 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,887,926 |
طراحی مدل علّی استراتژی های ورود به بازارهای بین المللی | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، مهر 1400، صفحه 23-43 اصل مقاله (856.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2021.44699.1647 | ||
نویسندگان | ||
کریم طاهرنژاد1؛ حسن رنگریز* 2؛ محمدمهدی مظفری3 | ||
1گروه مدیریت بازاریابی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران | ||
2گروه مدیریت منابع انسانی و کسب و کار، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از دغدغههای کشورهای در حال توسعه در صحنه تجارت جهانی پایین بودن قدرت رقابت در آنها میباشد. با توجه به اهمیت راهبردی بنگاههای تولیدی در اقتصاد ملی و استانی به دلایلی از جمله داشتن سهم بسیار مهم در اشتغال، مشارکت در توسعه منطقهای، توسعه تجارت بینالمللی و ...، از مهم-ترین تصمیمات سازمانها، توجه به انتخاب حالت ورود در روند بینالمللی شدن شرکتها میباشد. تجربه ورود به بازار بینالمللی به عنوان یک محرک در گسترش جهانی شرکت است. هدف از انجام مقاله حاضر طراحی مدل بومی استراتژیهای ورود شرکتهای ایرانی به بازارهای بینالمللی است. پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی و از حیث هدف کاربردی است. پس از مرور مبانی نظری و پیشینهی پژوهش با استفاده از نظر 15 نفر از خبرگان بازاریابی و اساتید دانشگاهی که حداقل دارای 15 سال سابقه فعالیتهای اجرایی و پژوهشی در حوزه بازاریابی بینالملل بودند با روش دلفی فازی ابعاد و مؤلفههای کلیدی شناسایی شدند. سپس به طراحی مدل با تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری فازی جهت ساخت مدل بومی ورود به بازارهای بینالمللی استفاده شد. آنگاه با استفاده از پرسشنامه مقایسات زوجی و طیف یک تا چهار فازی مثلثی و تکنیک آزمایشگاه ارزیابی و تحلیل تصمیمگیری (دیمتل) فازی به بررسی شدت ارتباطات بین ابعاد تحقیق پرداخته شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد بُعد حمایت دولت تأثیرگذارترین بُعد و استراتژیهای ورود به بازارهای بینالمللی تأثیرپذیرترین بُعد در میان ابعاد مورد بررسی مقاله حاضر شناخته شدند. نتایج مقاله حاضر میتواند دید جامعی را به محققان و شرکتهای با هدف بینالمللی شدن و ورود این بازارها ارائه نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
استراتژی؛ بازار بینالمللی؛ روش دلفی فازی؛ تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری فازی (FISM)؛ تکنیک آزمایشگاه ارزیابی و تحلیل تصمیمگیری فازی (FDEMATEL) | ||
مراجع | ||
آمره، مصطفی (1396)، نقش شهرکهای صنعتی در بهبود اقتصادی، روزنامه دنیای اقتصاد، 4170. امینیخیابانی، غلامرضا، حمدی، کریم (1395)، نقش پویاییهای برند در موقعیت استراتژیک کسب و کار بینالمللی (مطالعه موردی: صنایع دستی داستو)، پژوهشهای مدیریت راهبردی، 61 (22)، 115– 131. باقری، ابوالفضل، بامداد صوفی، جهانیار، انتظاری، راحله (1392)، شناسایی و اولویتگذاری عوامل مؤثر بر انتخاب روشهای ورود به بازارهای بینالمللی (مطالعه موردی خودروسازان بزرگ کشور)، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، (۲). تاجالدین، مهدی، طالبی، کامبیز، رستگار، عباسعلی، سمیعزاده، مهدی (1391)، ارتباط بین نوع استراتژیهای کسب و کاری مورد استفاده در شرکتهای کوچک و متوسط و بینالمللی شدن آنها، مدیریت بازرگانی، 11 (4)، 19– 38. چهرهنما، امین، ایمانخان، نیلوفر (1397)، تدوین استراتژی بازاریابی صنعت بانکداری جهت ورود به بازار بینالملل با رویکرد اقیانوس آبی، مطالعات مدیریت و حسابداری، 12 (4)، 125– 139. خاتمی فیروز آبادی، سید محمد علی، دهدشتی شاهرخ، زهره، روشنی، افشان، اخگری، علی (1395)، اولویتبندی بازارهای هدف صادرات محصول پسته استان یزد با استفاده از مدل ترکیبی تحلیل سلسله مراتبی و تاپسیس در محیط فازی، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، (۷۹)، ۱۲۱– ۱۵۴. خدادادحسینی، سیدحمید، گلستان، فرشاد (1385)، طراحی الگوی استراتژیک ورود به بازار جهانی: صنعت خودروی ایران، مدرس علوم انسانی، 44 (10)، 213– 244. رضایی، رضا (1396)، تأثیرپذیری عملکرد صادراتی از استراتژیهای بازاریابی بینالملل، کاوشهای مدیریت بازرگانی، 17 (9)، 55– 80. رضوانی، حمیدرضا، گل علیزاده، فاطمه (1390)، ارزیابی و تحلیل استراتژیهای ورود محصولات غذایی به بازارهای خارجی، دو فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، ۱ (۳)، ۱۹۳– ۲۱۸. صنوبر، ناصر، سروری، رحیم، جبار زاده، یونس (۱۳۹۷)، بین المللی شدن شرکت های دانش بنیان: نقش دانش بازار خارجی و تشخیص فرصت کارآفرینانه بین المللی، توسعه کارآفرینی، (3)، 461-479. طاهریکیا، فریز، وحدتینیا، ساناز (1398)، شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر انتخاب استراتژیهای ورود به بازارهای بینالمللی شرکت توان، پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری، 53 (5)، 1– 28. عماری، حسین، امیرحصاری، سارا (1399)، تأثیر قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد بینالمللی اقتصاد در گروه خودروسازی ایران خودرو، رهیافتی در مدیریت بازرگانی، 2 (1)، 6– 19. فاریابی، محمد، رحیمیاقدم، صمد، کوششی، محمدرضا، پورآقابالایی، علیرضا (1398)، تأثیر بازارگرایی و تجربه بینالمللی بر عملکرد صادرات با نقش میانجی استراتژی بازاریابی بینالمللی، مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، 4 (2)، 23– 44. فاریابی، محمد، رضازاده، علی، بازمحمدی، سعید (1397)، بررسی رابطهی هماهنگی کارکردهای بازاریابی بین المللی ـ منابعانسانی با اثربخشی اجرای استراتژی بازاریابی در شرکتهای صادراتی، مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، 2 (1)، 93– 110. فاضلی، پریسا، طاهری کیا، فریز (1395)، انتخاب استراتژیهای بازاریابی در ورود به بازارهای بینالمللی با استفاده از روشSWOT، نخستین کنفرانس بینالمللی پارادایمهای نوین مدیریت-هوش تجاری و سازمانی، دانشگاه شهید بهشتی تهران. فیضی، عمّار، هاشمی، طاهره، هاشمی، علی (1396)، مدل تصمیمگیری چندشاخصه فازی جهت ارزیابی عملکرد کارکنان ادارات محیطزیست، فصلنامه انسان و محیطزیست، 42، 43-61. فیضی، عمّار، جوانمرد، حبیباله (1396)، معیارهای ارزیابی و انتخاب سطح تکنولوژی در صنعت خودروسازی با استفاده از رویکرد ترکیبی (DEMATEL-FANP-PANDA)، مدیریت فردا، 49، 165-177. قربان پور، احمد، پویا، علیرضا، ناظمی، شمسالدین، ناجی عظیمی، زهرا (1395)، طراحی مدل ساختاری اقدامات مدیریت زنجیره تأمین سبز با استفاده از رهیافت مدلسازی ساختاری تفسیری فازی، مجله تحقیق در عملیات و کاربردهای آن، ۱۳ (۴)، ۱– 20. مهرمنش، حسن، قاسمی، اللهیار (1396)، برنامهریزی مدیریت استراتژی بازاریابی شرکت ستاره ایران (نمایندگی انحصاری خودروهای سواری مرسدس بنز در ایران)، تحقیقات مدیریت آموزشی، 34 (9)، 79– 96. هادوی، محمدحسین، اسماعیلپور، حسن (1396)، بازاریابی بینالمللی با رویکرد جهانی شدن، مطالعات مدیریت و کار آفرینی، 20 (3)، 137– 152. همتی، فریدون، حمیدی زاده، محمدرضا، حاجی پور، بهمن، عزیزی، شهریار (1397)، طراحی و تبیین مدل توانمندی بینالمللی شرکتهای صادرکننده محصولات کشاورزی برای ورود به بازارهای جهانی، پژوهشهای مدیریت عمومی، ۱۱ (۴۱)، ۲۹– ۵۶.
Andersen, O. (1993). On the internationalization process of firms: A critical analysis, Journal of International Business Studies, 24(2), 209–231.
Brege, H., & Kindström, D. (2020). Exploring proactive market strategies. Industrial Marketing Management, 84, 75–88.
Buckley, P. J., & Casson, M. C. (1998). Analyzing foreign market entry strategies: Extending the internalization approach, Journal of International Business Studies, 29(3), 539–561.
Cuervo‐Cazurra, Al., Doz, Y., & Gaur, A. (2020). Skepticism of globalization and global strategy: Increasing regulations and countervailing strategies. Global Strategy Journal, 10 (1), 3–31.
Coviello, N. E., & McAuley, A. (1999). Internationalisation and the smaller firm: A review of contemporary empirical research, Management International Review, 39(3), 223–256.
Dominguez, N., & Mayrhofer, U. (2016). Internationalization Stages of Traditional SMEs: Increasing, Decreasing and Re-Increasing Commitment to Foreign Markets”, International Business Review.
Fischer, J. (2015). Malaysian diaspora strategies in a globalized Muslim market. Geoforum, 59, 169–177.
Forsgren, M. (2002). The concept of learning in the Uppsala internationalization process model: A critical review, International Business Review, 11, 257–277.
Ghauri, P., Wang, F., Elg, U., & Rosendo-Ríos, V. (2016). Market driving strategies: Beyond localization. Journal of Business Research, 69(12), 5682–5693.
Guo, L., Zhang, M.Y., Dodgson, M., Gann, D., & Cai, H. (2019). Seizing windows of opportunity by using technology-building and market-seeking strategies in tandem: Huawei’s sustained catch-up in the global market. Asia Pacific Journal of Management, 36(3), 849–879.
Johanson, J., & Wiedersheim-Paul, F. (1975). The internationalization of the firm: Four Swedish cases, Journal of Management Studies, 12: 305–322.
Li, Y., Diabat, A., & Lu, C.C. (2020). Leagile supplier selection in Chinese textile industries: a DEMATEL approach. Annals of Operations Research, 287 (1), 303-322.
McPherson, M., Mehos, M., & Denholm, P. (2020). Leveraging concentrating solar power plant dispatchability: A review of the impacts of global market structures and policy. Energy Policy, 139, 111335.
Oguji, N., & Owusu, R.A. (2021). Market entry into Africa: Acquisitions and international joint ventures. Studies of foreign firms’ market entry strategies, challenges, and performance in Africa. Thunderbird International Business Review, 63(1), 5–9.
Ojala, A., & Tyrväinen, P. (2006). Business models and market entry mode choice of small software firms, Journal of International Entrepreneurship, 4, 69–81
Oviatt, B. M., & McDougall, P. P. (1994). Toward a theory of international new ventures, Journal of International Business Studies, 25(1), 45–64.
Onkelinx, J., Manolova, T. S., and Edelman, L. F. (2016). The human factor: Investments in employee human capital, productivity, and SME internationalization, Journal of International Management, 22 (4), 351-364.
Steen, J. T., & Liesch, P. W. (2007). A note on Penrosean growth, resource bundles and the Uppsala model of internationalization, Management International Review, 47 (2), 193–206.
Thakkar, B.S. (2021). Culture in Global Businesses: Addressing National and Organizational Challenges. Cham: Springer International Publishing. Retrieved from
Turnbull, P. W. (1987). A challenge to the stages theory of the internationalization process, Praeger.
Zakić, K., & Radišić, B. (2017). Strategies of Chinese Companies when Entering Global Market. Varazdin Development and Entrepreneurship Agency, John Naisbitt University.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,090 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,322 |