تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,163 |
تعداد مقالات | 14,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 49,659,664 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,992,389 |
مطالعه ویژگی های روانسنجی پرسشنامه شایستگی هیجانی-اجتماعی (ESCQ) در یک گروه غیر بالینی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 14، دوره 17، شماره 65، خرداد 1401، صفحه 143-152 اصل مقاله (1.51 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.13467 | ||
نویسندگان | ||
سما سادات ![]() ![]() ![]() | ||
1دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی و پایایی پرسشنامه شایستگی هیجانی- اجتماعی و رابطه مؤلفه های آن با هوش هیجانی بود. روش پژوهش از نوع اعتباریابی و همبستگی بود. بدین منظور نمونه ای به حجم ۳۱۱ دانشجو انتخاب شد. جامعه آماری شامل همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی (مقطع دکترای تخصصی) دانشگاه های تهران در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹٨ بود. روش نمونه گیری، خوشه ای چند مرحله ای بود. پرسشنامه های شایستگی هیجانی- اجتماعی و هوش هیجانی توسط شرکت کنندگان تکمیل شد. برای تعیین پایایی پرسشنامه، از دو روش آلفای کرونباخ و اسپیرمن ـ براون؛ و برای تعیین روایی آن، از روایی محتوایی و روایی سازه تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که همبستگی شایستگی هیجانی- اجتماعی با زیرمقیاس های هوش هیجانی معنی دار و مثبت است. محاسبه همسانی درونی برای شایستگی هیجانی- اجتماعی نیز در پژوهش حاضر آلفای ٨۵/٠ و اسپیرمن-براون ٨/٠ را به دست داد. بر اساس نتایج این پژوهش، می توان نتیجه گرفت که فرم ٤۵ گویه ای پرسشنامه شایستگی هیجانی- اجتماعی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی ایران، از روایی و پایایی کافی برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
"شایستگی هیجانی-اجتماعی"؛ "هوش هیجانی"؛ "روایی"؛ "اعتبار" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 324 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 148 |