تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,184 |
تعداد مقالات | 14,552 |
تعداد مشاهده مقاله | 49,945,729 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,154,301 |
اثربخشی آموزش راهبردی تفکر بر باورهای انگیزشی و ادراک از محیط کلاس دانش آموزان ابتدایی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 18، دوره 17، شماره 65، خرداد 1401، صفحه 182-194 اصل مقاله (671.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.13463 | ||
نویسندگان | ||
زهرا صاحبی* 1؛ سید داوود حسینی نسب2؛ علی نقی اقدسی3 | ||
1دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشکده ی علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز | ||
2استاد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز | ||
3استادیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش راهبردی تفکر بر باورهای انگیزشی و ادراک از محیط کلاس دانش آموزان ابتدایی اجرا شد. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و طرح آن پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. گروه نمونه، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شد. ازمودنی های این تحقیق 64 نفر از دانش آموزان دختر پایه ی پنجم ابتدایی شهر مرند بودند. آزمودنی ها به گونه ای تصادفی به گروه آزمایش (32 نفر) و کنترل (32 نفر) تخصیص داده شدند. محتوای آموزشی مورد نظر، بسته ی آموزش تفکر غریبی و همکاران بود. گروه آزمایشی 15 جلسه ی 50 دقیقه ای آموزش راهبردی تفکر را دریافت کردند و گروه کنترل هیچ گونه آموزشی در مورد تفکر دریافت نکردند و جریان عادی کلاس را طی کردند. برای سنجش باورهای انگیزشی دانش آموزان از پرسشنامه ی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دی گروت و برای سنجش ادراک دانش آموزان از محیط کلاس از مقیاس ادراک از محیط کلاس جنتری، گیبل و ریزا استفاده شد.. باورهای انگیزشی و ادراک از محیط کلاس دانش آموزان در دو مرحله ی پیش آزمون و پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. فرضیه های تحقیق به وسیله ی آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل گردید. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که آموزش راهبردی تفکر تاثیر معنی داری بر باورهای انگیزشی دانش آموزان و ادراک آنان از محیط کلاس دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
باورهای انگیزشیی؛ ادراک از محیط کلاس؛ آموزش راهبردی تفکر؛ دانش آموزان ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 384 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 253 |