تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,130 |
تعداد مقالات | 13,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 48,864,474 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,587,028 |
پیش بینی خردمندی بر اساس مولفه های تجارب دانشگاهی با واسطه گری انعطاف پذیری شناختی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 24، دوره 17، شماره 65، خرداد 1401، صفحه 250-260 اصل مقاله (685.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.13460 | ||
نویسندگان | ||
حسین کاویان فر1؛ فرشته باعزت ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه مازندران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، گروه روان شناسی، مازندران، ایران | ||
2دانشگاه مازندراندانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه مازندران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، مازندران، ایران | ||
3استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه مازندران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، مازندران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تدوین یک مدل معادلات ساختاری برای سنجش روابط مستقیم و غیر مستقیم خردمندی بر اساس مولفه های تجارب دانشگاهی با واسطه گری انعطاف پذیری شناختی در دانشجویان دانشگاه تهران بود. روش پژوهش حاضر در حوزه طرح های توصیفی – همبستگی و روش تحلیل از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان دختر و پسر شاغل به تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری دانشگاه تهران در سال 99-1398 تشکیل می دادند که به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. حجم نمونه بر اساس حداقل آزمودنی مورد نیاز به ازای متغیرهای آشکار در مدل، تعداد ۳۵۷ نفر بود. روش نمونه-گیری، خوشهای چند مرحلهای تصادفی بود. به منظور گردآوری داده ها و اندازه گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه های خردمندی اشمیت و همکاران (2012)، تجارب دانشگاهی پیس و کووه (2002) و انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-23 و AMOS-22 صورت گرفت. ارزیابی مدل پژوهش با استفاده از شاخص های برازش مدل معادلات ساختاری و با تکنیک تحلیل مسیر صورت گرفت. بررسی ضرایب همبستگی نشان داد که تجارب دانشگاهی قادر به پیش بینی مستقیم خردمندی بوده و دارای اثر مستقیم و معنادار می باشد. تعیین معناداری اثر غیر مستقیم نیز حاکی از آن است که انعطاف پذیری شناختی نقش میانجی گری داشته و سهم واسطه گری آن بین متغیرها به صورت کامل است. در نتیجه داده ها با مدل پژوهش برازش مناسبی داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
"مدلسازی؛ خردمندی؛ تجارب دانشگاهی؛ انعطاف پذیری شناختی" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 375 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 106 |