
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,361 |
تعداد مقالات | 16,731 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,984,411 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,669,210 |
اثربخشی روشهای یاددهی- یادگیری مبتنی بر مغز بر بازدههای شناختی - عاطفی یادگیری زبان انگلیسی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 24، دوره 20، شماره 77، فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2025.13456 | ||
نویسندگان | ||
مینا پژمان فرد* 1؛ شهرام واحدی2؛ تورج هاشمی3؛ منصور بیرامی3 | ||
1دانشجو دکتری روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
3گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر مغز بر بازدههای شناختی و عاطفی یادگیری زبان انگلیسی بود. در راستای این هدف و در قالب طرح آزمایشی بین گروهی با پیشآزمون و پسآزمون از دانشآموزان پایه نهم شهرستان بستانآباد است. آزمودنیها 30 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (دو کلاس 15 نفره) جایگزین شدند. سپس برای گروههای آزمایشی راهبردهای آموزشی مبتنی بر مغز طی 10 جلسه به مرحله اجرا گذارده شده و برای گروه کنترل، مداخلهای به عمل نیامده جهت اندازهگیری بازدههای شناختی - عاطفی یادگیری در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون از آزمون پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی و پرسشنامه انگیزش و نگرش یادگیری زبان خارجی گاردنر استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد بهبود بازدههای شناختی- عاطفی یادگیری زبان انگلیسی اثربخش است. این یافتهها تلویحات کاربردی در عرصههای آموزش زبان انگلیسی داشته که به طور مبسوط مورد بحث واقع میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مبتنی بر مغز؛ یادگیری؛ زبان انگلیسی؛ بازدههای شناختی و عاطفی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 720 |